لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

دلار، بازارهای مالی و نفت تحت تاثیر طوفان ایرما


طوفان ایرما بر بازارهای مالی تاثیر زیادی داشته و ارزش دلار به کمترین میزان از ابتدای سال ۲۰۱۵ رسیده است
طوفان ایرما بر بازارهای مالی تاثیر زیادی داشته و ارزش دلار به کمترین میزان از ابتدای سال ۲۰۱۵ رسیده است

طوفان سهمگین ایرما با سرعتی بالای ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت که تا کنون منجر به کشته شدن حداقل ۱۴ نفر و تخریب گسترده در جزایر دریای کارائیب شده، در حال نزدیک شدن به ایالات فلوریدا و دیگر مناطق حوزه کارائیب است. ایرما شدیدترین طوفان ثبت شده در اقیانوس اطلس است.

این طوفان طی یک هفته گذشته قیمت نفت شاخص برنت را هفت درصد افزایش داده و به حدود ۵۵ دلار رسانده است و روز جمعه ۱۷ شهریورماه نیز دوباره ۲۱ سنت افزایش داد.

البته قبل از ایرما، طوفان هاروی در ایالت تگزاس آمریکا باعث از کار افتادن ۲۵ درصد از ظرفیت پالایشگاهی این کشور و کاهش ۸ درصدی تولید نفت آمریکا در اواخر ماه اوت شد تا بدین ترتیب قیمت نفت در بازارهای جهانی طی دو هفته اخیر رو به افزایش برود.

ایوگن وینبرگ رئیس مرکز مطالعات بازار کالای کومرتس‌بانک آلمان، به خبرگزاری رویترز گفته است که پیش‌بینی می‌کند تاثیر دو طوفان سهمگین بر پالایشگاهها و تقاضای نفت صنایع آمریکا طول خواهد کشید.

طوفان ایرما بر بازارهای مالی نیز تاثیر زیادی داشته و ارزش دلار به کمترین میزان از ابتدای سال ۲۰۱۵ رسیده است. خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد، ارزش سهام بازارهای بورس آمریکا دچار کاهش شده است و ناظران منتظر عواقب طوفان ایرما بر اقتصاد فلوریدا هستند. انتظار می رود طوفان ایرما روز شنبه به این ایالت آمریکا برسد.

از طرفی وقوع زلزله ۸.۲ ریشتری در جنوب مکزیک منجر به کشته شدن ۱۵ نفر شده و هشدار سونامی برای این کشور و همسایگان آن داده شده است. در این حال انتظار می‌رود طوفان ایرما تا فردا به مکزیک نیز برسد.

وجود حوادث طبیعی سهمگین در آمریکا باعث شده است که ارزش سهام بازار بورس «اس اند پی ۵۰۰» روز جمعه حدود ۲۱ صدم درصد، داوجونز ۱۷ صدم درصد و سهام بازار نزدک ۱۱ صدم درصد کاهش یابد. بازار سهام مکزیک (بولسا) نیز دچار ۱۴ صدم درصد افت ارزش شد.

ارزش دلار حدود ۰.۳ درصد و ارزش واحد پول مکزیک «پزو» نیز ۰.۱ درصد کاهش یافت. اما ارزش یورو، پوند بریتانیا و ین ژاپن در مقابل دلار به ترتیب ۰.۲ درصد، ۰.۸ درصد و ۰.۷ درصد افزایش یافت.

صلیب سرخ جهانی می‌گوید که تاکنون ۱.۲ میلیون نفر از طوفان ایرما آسیب جانی و مالی دیده و هشدار داده است که این طوفان سهمگین احتمالا جان ۲۶ میلیون نفر دیگر در آمریکا و حوزه کارائیب را تهدید کند.

XS
SM
MD
LG