لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر شدت‌ طوفان‌ها


ایرما در پورتوریکو
ایرما در پورتوریکو

طوفان ایرما به سواحل جنوب شرقی ایالات متحده و ایالت فلوریدا رسیده‌است. این طوفان از قویترین طوفان‌هایی است که طی سال‌های سال در اقیانوس اطلس ثبت شده. طوفان دیگری هم به نام «خوزه» در حال تعقیب ایرما است و قدرت آن هم هر لحظه بیشتر می‌شود.

هفته گذشته طوفان هاروی، بخش‌های جنوبی ایالت تگزاس را در نوردید و چندین کشته و میلیاردها دلار خسارت بر جای گذاشت.

پرسشی که دوباره مطرح شده این است: این طوفان‌ها را باید نتیجه تغییرات اقلیمی دانست که دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند؟

دکتر مایکل مان، استاد دانشگاه پن استیت در آمریکا عقیده دارد که دقیقا همین‌طور است. او به رادیو همگانی آمریکا،‌ ان.‌پی.‌آر می‌گوید «دانش کنونی ما تقریبا به طور قطع می‌گوید که تغییرات اقلیمی طوفان‌ها را قدرتمندتر می‌کند».

به گزارش وب‌سایت‌ ان.پی.آر، دانشمندان می‌گویند که طوفان‌های ایرما و هاروی اگر هفتاد و پنج سال قبل،‌ زمانی که هوای کره زمین و دمای اقیانوس‌ها هنوز گرم نشده بود، رخ می‌دادند هم همچنان طوفان‌های مهیبی بودند، اما حالا آن‌ها، بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند.

تشدید طوفان‌ها و افزایش قدرت آن‌ها به این به خطر است که اقیانوس‌ها و جو کره زمین به طور متوسط گرم‌تر از سابق شده و این گرما شدت طوفان‌ها را بیشتر کرده است. اما نه تنها شدت این طوفان‌ها بیشتر شده، بلکه تعداد آنها هم افزایش پیدا کرده است.

ایرما
ایرما

هوای گرم، به علت فاصله بیشتر مولکول‌ها از هم، می‌تواند بخار آب بیشتری را در خود جای دهد و همین باعث شدیدتر شدن باران‌ها می‌شود؛ اتفاقی که در طوفان هاروی افتاد و بخش‌های بزرگی از شهر هیوستون آمریکا را به زیر آب فرو برد.

یکی دیگر از دلایل خطرناک بودن طوفان‌ها میزان آب اقیانوس است که آنها با خود به ساحل می‌آورند. پدیده بالا آمدن سطح دریا به خاطر کاهش فشار هوا و وزش طوفان‌ها، «خیزاب» نام دارد. بادهای شدید، میزان عظیمی از آب اقیانوس را به خشکی «می‌کوبند» و خیزاب ایجاد می‌کنند. نشریه نیوزویک می‌گوید بالا رفتن سطح آب دریا در اثر آب شدن بیشتر یخ‌های قطبی باعث شده که امروزه خیزاب‌های کمتر هم باعث سیل و خرابی زیادی شوند.

البته تمام خسارت‌های جانی و مالی ناشی از طوفان‌ها را نمی‌توان به تغییرات اقلیمی نسبت داد. وقتی طوفانی به خشکی می‌رسد، میزان آمادگی آن منطقه در برابر باد و سیل نقش مهمی در اندازه خسارات وارده دارد. به عنوان مثال، یکی از دلایل اصلی جاری‌شدن سیل در هیوستون تگزاس بعد از طوفان هاروی، عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای فرو رفتن آب در زمین بود.

XS
SM
MD
LG