لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۶

بازداشت هفت ملوان در پی توقیف «لنج صیادی متعلق به یکی از کشورهای خلیج فارس»


فرمانده دریابانی کیش در دی ماه ۹۵ نیز خبر داده بود که سه لنج صیادی متعلق به یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس توقیف شده‌اند.
فرمانده دریابانی کیش در دی ماه ۹۵ نیز خبر داده بود که سه لنج صیادی متعلق به یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس توقیف شده‌اند.

فرمانده دریابانی جزیره کیش از توقیف یک لنج صیادی متعلق به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و بازداشت هفت ملوان آن خبر داد و اعلام کرد که از ابتدای امسال هفت لنج متعلق به این کشورها توقیف و ۵۰ ملوان آنها بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رحیم جهانبخش روز شنبه اول مهر، اعلام کرد که یک لنج متعلق به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که به میزان ۱۰ مایل وارد آب‌های ایران شده بود، توقیف شده و هفت ملوان آن دستگیر شده‌اند.

به گفته آقای جهانبخش، ملوانان این لنج «۴۵ قطعه از گونه‌های نادر کوسه‌ماهیان مشهور به کوسه بال‌سیاه را صید کرده بودند که صید هر قطعه آن ۳۰ میلیون تومان جریمه دارد».

محمد عباسی دادستان کیش، نیز اعلام کرد که پرونده این لنج در روز‌های آینده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.

این دو مقام مسئول در جزیره کیش اعلام نکرده‌اند که این لنج متعلق به شهروندان کدام یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

توقیف هفت لنج و دستگیری ۵۰ ملوان

جنوب ایران مرزهای آبی گسترده‌ای با برخی کشورهای عربی دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

از جمله در دی‌ماه سال ۹۵ اعلام شد که در ۹ ماه ابتدایی این سال ۱۲ شناور صیادی توقیف و سرنشینان آن بازداشت شده‌اند.

در آن زمان فرمانده دریابانی کیش خبر داده بود که سه لنج صیادی متعلق به یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به دلیل «ورود غیرمجاز» به آب‌های ایران و صید نوعی کوسه‌ماهی کمیاب توقیف شده‌اند.

در سال‌های اخیر و به دلیل افزایش تنش بین ایران و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس چنین گزارش‌هایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در همین حال فرمانده دریابانی جزیره کیش خبر داد که از ابتدای امسال تاکنون هفت لنج متعلق به کشورهای حوزه خلیج فارس در آب‌های جزیره کیش توقیف و بیش از ۵۰ ملوان آنها بازداشت شده‌اند.

آقای جهانبخش درباره وضعیت افراد دستگیر شده و ادامه بازداشت یا آزاد شدن آنها جزئیاتی بیان نکرده است.

او همچنین اعلام نکرده که این شناورها به کدام یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس متعلق بوده‌اند.

در تیرماه امسال، مقام‌های ایرانی در دو رویداد مستقل از توقیف دو شناور متعلق به عربستان سعودی و بازداشت سرنشینان آنها خبر دادند.

در هر دو رویداد افراد بازداشت‌شده اتباع هندی معرفی شدند و مجید آقابابایی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، اعلام کرد که درباره آنها بر اساس «رفتار متقابل» عربستان سعودی با ملوانان بازداشت‌شده ایرانی، تصمیم‌گیری خواهد شد.

این سخنان اشاره‌ای بود به توقیف «سه قایق ماهیگیری ایرانی» توسط گارد مرزی عربستان سعودی در اواخر خردادماه که در جریان آن «یک صیاد ایرانی» کشته و «سه صیاد دیگر» بازداشت شده بودند.

وزارت امنیت عربستان اما در روایتی متفاوت از این رویداد اعلام کرده بود که بازداشت‌شدگان «عضو سپاه پاسداران» هستند و سوار بر «یک قایق حامل سلاح» به سکوهای نفتی مرجان متعلق به این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند. موضوعی که مقام‌های ایرانی آن را تکذیب کرده‌اند.

عربستان سعودی در عین حال در اوایل تیرماه پنج صیاد بوشهری و گناوه‌ای را که سال گذشته توسط گارد دریایی این کشور بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

XS
SM
MD
LG