لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

ارسال پرونده خدمه بازداشت‌شده شناور عربستان سعودی به دادگاه


جنوب ایران مرزهای آبی گسترده‌ای با برخی کشورهای عربی دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.
جنوب ایران مرزهای آبی گسترده‌ای با برخی کشورهای عربی دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

دادستان بوشهر می‌گوید که برای پنج خدمه یک لنج متعلق به عربستان سعودی که چندی پیش در آب‌های ایران بازداشت شده‌اند، کیفرخواستی تهیه شده و پرونده این افراد به دادگاه ارسال شده است.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، میزان، علی حسن‌پور همچنین خبر داد که در کیفرخواست صادرشده، خدمه این شناور عربستان سعودی به «تجاوز به آب‌های جمهوری اسلامی» و «صید غیرمجاز» متهم شده‌اند.

در تیرماه امسال، مقام‌های ایرانی در دو رویداد مستقل از توقیف دو شناور متعلق به عربستان سعودی و بازداشت سرنشینان آنها خبر دادند.

در یکی از این دو رویداد که در ۱۶ تیرماه گزارش آن در رسانه‌های ایران مخابره شد، یک شناور صیادی عربستان سعودی به دلیل ورود به آب‌های ایران، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران متوقف شده بود.

در آن زمان اعلام شد که این شناور صیادی چهار سرنشین داشته و هر چهار تن توسط نیروی دریایی سپاه بازداشت شده‌اند.

دو هفته بعد نیز در رویدادی دیگر رسانه‌های ایران از توقف یک شناور صیادی دیگر و بازداشت پنج خدمه آن در نزدیکی جزیره فارسی خبر دادند، و این بار نیز این اقدام توسط نیروی دریایی سپاه صورت گرفت که بر اساس تقسیم کار انجام شده، حوزه مأموریت آن آب‌های خلیج فارس است.

در هر دو رویداد افراد بازداشت‌شده اتباع هندی معرفی شدند و ایران اعلام کرده بود که درباره آنها بر اساس «رفتار متقابل» عربستان سعودی با ملوانان بازداشت‌شده ایرانی، تصمیم‌گیری خواهد شد.

این اشاره‌ای است به توقیف «سه قایق ماهیگیری ایرانی» توسط گارد مرزی عربستان سعودی در اواخر خردادماه امسال که در جریان آن «یک صیاد ایرانی» کشته و «سه صیاد دیگر» بازداشت شده بودند.

وزارت امنیت عربستان اما در روایتی متفاوت از این رویداد اعلام کرده که بازداشت‌شدگان «عضو سپاه پاسداران» هستند و سوار بر «یک قایق حامل سلاح» به سکوهای نفتی مرجان متعلق به این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند. موضوعی که مقام‌های ایرانی آن را تکذیب کرده‌اند.

عبور شناورهای صیادی در مرزهای آبی که به توقیف این شناورها و بازداشت سرنشینان آنها منجر شده، در چند سال اخیر به تواتر در رسانه‌های ایران و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس گزارش شده و علاوه بر عربستان سعودی مقام‌های کویتی نیز هر از چندی از توقف شناورهای ایران و بازداشت سرنشینان آنها خبر داده‌اند.

در مقابل ایران هم گزارش‌هایی را در مورد چندین شناور متعلق به کشورهای حوزه خلیج فارس منتشر کرده و در دی‌ماه سال ۹۵ اعلام شد که در ۹ ماه ابتدایی این سال ۱۲ شناور صیادی از این دست متوقف و سرنشینان آن بازداشت شده‌اند.

ایران عمدتاً بازداشت‌شدگان را به «ورود غیرقانونی» به آب‌های خود و «صید غیرمجاز» متهم کرده است.

جنوب ایران مرزهای آبی گسترده‌ای با برخی کشورهای عربی دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود، اما در سال‌های اخیر به ویژه با توجه به افزایش تنش بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس چنین گزارش‌هایی افزایش داشته اشت.

صیادان محلی به طور معمول به اتهام ورود «غیرقانونی» به آب‌های کشوری که اقدام به بازداشت آن‌ها کرده‌ است٬ دستگیر و برای مدتی زندانی و پس از رایزنی‌ها آزاد می‌شوند.

از جمله در اوایل تیرماه امسال، عربستان سعودی پنج صیاد بوشهری و گناوه‌ای را که سال گذشته توسط گارد دریایی این کشور بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

XS
SM
MD
LG