لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

بازداشت سه صیاد ایرانی دیگر به دست مرزبانی قطر


کمتر از دو هفته پس از بازداشت سه صیاد ایرانی، فرماندار پارسیان در استان هرمزگان از دستگیری سه صیاد دیگر به دست مرزبانی کشور قطر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرماندار شهرستان پارسیان، نیروی دریایی سپاه پاسداران و دریابانی ایران از طریق اقدامات قانونی «پیگیر آزادی این صیادان هستند».

به گفته محمد رادمهر، فرماندار پارسیان، دو قایق از این شهرستان روز دوشنبه هفته جاری به قصد صیادی راهی دریا شده و «ناخواسته» از آب‌های مرزی ایران خارج شدند.

از این میان یک قایق «با سه ملوان» در آب‌های قطر «توسط مرزبانی دریایی این کشور» توقیف شده است.

کمتر از دو هفته پیش نیز نیروهای گارد مرزی قطر سه صیاد ساکن بندر عسلویه را در حین ماهی‌گیری در نزدیکی سکوهای نفتی این کشور بازداشت کردند.

رئیس شیلات بندر عسلویه در استان بوشهر روز ۲۹ تیر، اعلام کرد که این قایق مجوز صید نداشته و «به علت عدول از قوانین مرزی دریایی» توسط گارد ساحلی قطر توقیف شده است.

افزایش تعداد صیادان ایرانی بازداشتی در آب‌های قطر در حالی اتفاق می‌افتد که که در هفته‌های گذشته موضوع بازداشت متقابل سرنشینان دو قایق ایرانی و عربستانی خبرساز شده بود.

رسانه‌ها در ایران روز ۱۶ تیرماه خبر دادند که یک شناور صیادی عربستان سعودی که «وارد آب‌های ایران شده بود»، توسط نیروهای منطقه دوم دریایی سپاه پاسداران در استان بوشهر توقیف شده است.

یک روز بعد مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران اعلام کرد که چهار ملوان دستگیر شده در شناور متعلق به عربستان سعودی، هندی هستند و درباره آنها بر اساس «رفتار متقابل» عربستان سعودی با ملوانان بازداشت شده ایرانی، تصمیم‌گیری خواهد شد.

حدود سه هفته پیشتر هم به گفته مقام های ایرانی، نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی به سه قایق ماهیگیری ایران تیراندازی کرده بودند که در نتیجه این تیراندازی یک صیاد کشته شده و نیروهای عربستان سعودی سه صیاد دیگر را دستگیر کردند.

با این حال وزارت امنیت عربستان سعودی بازداشت‌شدگان را عضو سپاه پاسداران نامیده و عنوان کرد که آنها سوار بر یک قایق حامل سلاح به سکوهای نفتی مرجان این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند. ایران اما این اتهام را رد کرده است.

مناسبات تهران و ریاض پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و ریاض تیره شده است.

هر دو کشور همچنین یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و منطقه متهم می کنند.

XS
SM
MD
LG