لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۱

ایران یک شناور صیادی دیگر عربستان را توقیف کرد


دو هفته پس از توقیف یک شناور صیادی متعلق به عربستان سعودی در آب‌های ایران، نیروهای سپاه پاسداران یک شناور دیگر متعلق به این کشور با پنج سرنشین هندی را نزدیکی جزیره فارسی در استان بوشهر توقیف کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجید آقابابایی مدیر کل امور مرزی وزارت کشور روز شنبه ۳۱ تیر خبرداد که این شناور به دلیل «تجاوز به آب‌های مرزی ایران» توقیف شده و سرنشینان آن بازداشت شده‌اند.

این مقام وزارت کشور اعلام کرد که شناور مورد اشاره روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر توقیف شده است، اما مدیر روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر می‌گوید که این شناور روز جمعه توقیف شده است.

رسانه‌های ایران روز ۱۶ تیر نیز خبر داده بودند که یک شناور صیادی عربستان سعودی که «وارد آب‌های ایران شده بود»، توسط نیروهای منطقه دوم دریایی سپاه پاسداران در استان بوشهر توقیف شده است.

یک روز بعد مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران، اعلام کرد که چهار ملوان دستگیر شده در این شناور هندی هستند و درباره آنها بر اساس «رفتار متقابل» عربستان سعودی با ملوانان بازداشت شده ایرانی، تصمیم‌گیری خواهد شد.

حدود سه هفته قبل از آن نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی به سه قایق ماهیگیری ایرانی تیراندازی کرده بودند که در نتیجه این تیراندازی یک صیاد کشته شده. نیروهای عربستان سعودی همچنین سه سرنشین دیگر این قایق‌ها را دستگیر کرده‌اند.

با این حال وزارت امنیت عربستان سعودی بازداشت‌شدگان را عضو سپاه پاسداران نامید و عنوان کرد که آنها سوار بر یک قایق حامل سلاح به سکوهای نفتی مرجان این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند. ایران اما این اتهام را رد کرده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، روزنامه «الریاض» روز چهارم تیر خبر داد که «مأموران امنیتی عربستان سعودی ۳ ایرانی دیگر را سه روز پیش از «عملیات تروریستی در مسجدالحرام در مکه» دستگیر کرده‌اند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، این گزارش را «خبرسازی ناشیانه» و «شیطنت رسانه‌ای» توصیف کرد.

عربستان سعودی همچنین روز هشتم تیر ماه پنج صیاد بوشهری و گناوه‌ای را که سال گذشته توسط گارد دریایی این کشور بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض به دنبال اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در ایران قطع شده و پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به ریاض نیز درگیری‌ لفظی دو کشور افزایش یافته است.

ایران و عربستان سعودی یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و نیز منطقه متهم می‌کنند؛‌ اتهامی که از سوی دیگری رد می‌شود.

روز پنجشنبه ۲۹ تیر نیز مقامات محلی خبر دادند که نیروهای گارد مرزی قطر سه صیاد ساکن بندر عسلویه در استان بوشهر را در حین ماهی گیری در نزدیکی سکوهای نفتی این کشور بازداشت کرده‌اند.

ایران و قطر در حال حاضر روابط خوبی دارند و پس از بسته شدن مرزهای زمینی و دریایی چند کشور عربی به روی قطر، ایران از طریق استان بوشهر هزاران تن مواد غذایی به این کشور ارسال کرده است.

XS
SM
MD
LG