لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

۸ متهم پرونده حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی به اعدام محکوم شدند


جلسات دادگاه، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، کمتر از دو هفته به طول انجامید.
جلسات دادگاه، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، کمتر از دو هفته به طول انجامید.

پس از هفت جلسه محاکمه متهمان اصلی پرونده حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی، مقام‌های قضایی ایران روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت از صدور حکم اعدام برای هشت تن از آنان خبر دادند.

محاکمه این متهمان، که مقام‌های جمهوری اسلامی آنان را عضو داعش معرفی می‌کنند، از هشتم اردیبهشت به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد و پس از برگزاری هفت جلسه در ۱۸ اردیبهشت ختم رسیدگی به آن اعلام گردید.

به گزارش خبرگزاری میزان، موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که این هشت نفر به جرم «بغی و معاونت در افساد فی‌الارض» به اعدام و همچنین «ضبط» بخشی از اموالشان محکوم شدند.

به گفته این مقام قضایی، متهمان ۲۰ روز فرصت برای اعتراض به حکم صادرشده دارند و پس از آن پرونده به دیوان عالی کشور خواهد رفت.

موسی غضنفرآبادی اشاره به نام و هویت متهمان نکرد. رسانه‌های ایران در جریان نخستین جلسات محاکمه این هشت متهم آنها را با حروف اختصاری، از جمله «س. م.» متهم ردیف اول، و «ر. ب.» متهم ردیف دوم، معرفی کرده بودند.

بنابر همین گزارش، رسیدگی به پرونده ۱۸ متهم دیگر این پرونده در نوبت رسیدگی قرار دارد.

حمله همزمان به ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی هفدهم خرداد سال گذشته روی داد و در جریان آن ۱۷ تن کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. پنج نفر از مهاجمان نیز در انفجار انتحاری یا در پی درگیری با مأموران امنیتی کشته شدند و گروه «حکومت اسلامی»، داعش، مسئولیت حملات را بر عهده گرفت.

حدود ۱۰ روز پس از حملات تهران، سپاه پاسداران اعلام کرد که به تلافی، یکی از مراکز داعش در دیرالزور سوریه را «با موفقیت» هدف موشک‌های خود قرار داده است. با این حال روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های نظامی اسرائیل نوشت که از مجموع موشک‌های شلیک شده تنها دو موشک به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند.

در هفته‌های نخست پس از وقوع حملات در تهران، مقام‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در چند گزارش از دستگیری ده‌ها نفر از اعضای داعش یا افراد «مظنون» به همکاری با آنان در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان خبر دادند.

همچنین فرمانده حفاظت مجلس نیز حدود دو هفته پس از وقوع این حملات از مقام خود برکنار شد.

حمله دوباره به تلگرام

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر با اشاره به موارد امنیتی، بشدت به پیام‌رسان تلگرام حمله کرده و آن را در کشور فیلتر کرده‌اند موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بار دیگر این اتهام‌ها را تکرار کرد.

به گزارش میزان، این مقام قضایی با اشاره به اینکه «عمده هماهنگی‌های صورت‌گرفته در این عملیات توسط تلگرام انجام شد» این پیام‌رسان را متهم کرد که «پایگاه امنی برای تروریست‌ها» و افرادی ست که به گفته او «بخواهند بر علیه نظام و انقلاب و اسلام اقدام انجام دهند».

غضنفرآبادی همچنین بدون نام بردن از فردی خاص «برخی افراد مخصوصا مسئولین» را متهم کرد «خطر تلگرام را ... هنوز احساس نکرده‌اند».

در پی وقوع اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته در ایران مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن فیلتر کردن تلگرام، اتهام‌هایی امنیتی علیه این شبکه اجتماعی مطرح کردند.

اما همان زمان پاول دوروف، مؤسس و مدیر تلگرام، با انتشار یادداشتی توضیح داد که این پیام‌رسان بشدت با موارد مظنون به «تروریسم» و «خشونت» برخورد می‌کند اما همچنین «اجازه نمی‌دهد که حکومت‌ها مانع از گردش آزاد اطلاعات شوند».

در ماه‌های اخیر دولت حسن روحانی و مسئولان قوه قضائیه اظهاراتی علیه یکدیگر درباره موضوع فیلترینگ تلگرام مطرح کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های میزان، فارس، تسنیم و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG