لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

سپاه پاسداران از بازداشت اعضای «یک گروه مرتبط با داعش» در غرب ایران خبر داد


تصویری از نیروهای یگان ویژه نیروی زمینی سپاه پاسداران در مناطق مرزی غرب ایران
تصویری از نیروهای یگان ویژه نیروی زمینی سپاه پاسداران در مناطق مرزی غرب ایران

سپاه پاسداران روز شنبه از درگیری با «یک گروه تروریستی» که از آنها به عنوان اعضای گروه داعش یاد شده، در مرزهای غربی ایران خبر داد و اعلام کرد که ۱۶ عضو این گروه دستگیر شده‌اند و سه تن از نیروهای سپاه هم در این درگیری کشته شده‌اند.

در اطلاعیه‌ای که بعد از ظهر شنبه هفتم بهمن رسانه‌های داخلی ایران به نقل از قرارگاه نجف نیروی زمینی سپاه پاسداران منتشر کردند، این گروه با عنوان «یک تیم تروریستی ۲۱ نفره از گروهک تکفیری داعش» معرفی شده‌اند، و ادعا شده که این گروه پس از آنکه در منطقه غرب کشور وارد خاک ایران شده بودند، «تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفتند» و سرانجام صبح روز شنبه «درگیری با آنها آغاز شد».

قرارگاه نجف اشرف، یکی از قرارگاه‌های عملیاتی نیروی زمینی سپاه پاسداران است که در استان کرمانشاه هم‌مرز با عراق مستقر است و پیشتر هم گزارش‌هایی از درگیری نیروهای این قرارگاه با گروه‌های مسلحی که از جمله «اعضای داعش» معرفی شده‌اند، مخابره شده است.

این گزارش بدون اشاره به تعداد دستگیرشدگان و نیز تلفات یا مجروحان احتمالی این عملیات، به همکاری نیروهای امنیتی ایران در شناسایی و رصد تحرکات این گروه اشاره کرده بود.

ساعتی بعد خبرگزاری‌ها به نقل از محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران نوشتند که این درگیری در منطقه بمو از توابع ثلاث باباجانی، هم‌مرز با عراق روی داده و سه تن از نیروهای سپاه هم در این درگیری کشته شده‌اند.

آقای پاکپور بدون اشاره به تعداد خبر داده که تعدادی از اعضای این گروه در درگیری با نیروهای سپاه کشته شده‌اند، و افزوده است که ۱۶ تن در این عملیات دستگیر شده‌اند و دو تن دیگر نیز گریخته‌اند که اکنون در محاصره نیروهای سپاه هستند.

تأیید این گزارش از سوی منابع مستقل امکان‌پذیر نیست.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران، پیشتر هم در مواردی از درگیری مسلحانه با اعضای گروه داعش در نقاط غربی کشور خبر داده بودند، اما گروه داعش که در ماه‌های اخیر پس از سلسله شکست‌هایی در خاک سوریه و عراق، تقریباً همه مناطق تحت تصرف خود را از دست داده است، هیچگاه حضور در چنین درگیری‌هایی را تأیید نکرده است. گرچه تا کنون چند بار درباره هدف قرار دادن ایران هشدار داده است.

گروه حکومت اسلامی، یا داعش، یک گروه تندروی سنی است که در دیدگاه‌های خود پیروان دیگر مذاهب و گروه‌های اسلامی از جمله شیعیان را خائن و خارج از دین توصیف می‌کند.

این گروه پیشتر مسئولیت حملات تهران در خردادماه امسال را به عهده گرفت که از معدود «حملات تروریستی» در ایران در سال‌های اخیر است.

در جریان دو حمله که در ۱۷ خرداد امسال در مجلس شورای اسلامی و آرامگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی آیت‌الله خمینی صورت گرفت، ۲۲ تن از جمله پنج عامل این حملات کشته شدند.

علاوه بر آنکه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، مقام‌های ایرانی هم از ابتدا انگشت اتهام را به سوی این گروه نشانه رفتند و پس از آن موجی از دستگیری افرادی که هوادار یا عامل داعش معرفی شدند، در استان‌های مختلف ایران به راه افتاد.

با این حال، گزارش‌های مقامات نظامی و امنیتی ایران در مورد بازداشت یا درگیری با افراد منتسب به گروه داعش به تأیید منابع مستقل نرسیده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و دیگر منابع خبری/ م.ا
XS
SM
MD
LG