لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

دادستان تهران از محکومیت ۱۶ زن به اتهام «عضویت در داعش» خبر داد


عباس جعفری دولت‌آبادی به میزان حکم صادر شده برای هر یک از زنان محکوم شده اشاره‌ نکرده است.
عباس جعفری دولت‌آبادی به میزان حکم صادر شده برای هر یک از زنان محکوم شده اشاره‌ نکرده است.

دادستان تهران از صدور حکم زندان برای ۱۶ زن «عضو داعش» خبر داد که به گفته او، در سوریه «برای اقدامات تروریستی آموزش دیده» و به ایران بازگشته بودند.

عباس جعفری دولت‌آبادی روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد که ۱۶ «زن داعشی» به زندان، بازگرداندن بیش از «۳۰۰ میلیون تومان پول دریافتی از داعش به عنوان دستمزد» و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده‌اند.

وی افزود: «این زنان که برای حمایت از گروهک داعش به سوریه رفته بودند و برای اقدامات تروریستی آموزش دیده و عملیاتی نیز داشته‌اند، در بازگشت به ایران دستگیر شدند».

آقای جعفری دولت‌آبادی به میزان حکم صادر شده برای هر یک از این زنان اشاره‌ای نکرده و جزئیات بیشتری درباره سن و زمان بازداشت آنان نداده است.

دادستان تهران در حالی از آموزش دیدن این زنان «برای علمیات تروریستی»سخن گفته که ۱۶ آبان ۹۶ سخنان متفاوتی درباره تعدادی از زنان بازداشت شده بیان کرده بود.

وی گفته بود که این زنان همراه با شوهران خود به سوریه رفته بودند و «پس از عقب راندن» این گروه از خاک سوریه «به‌ناچار به ایران بازگشته‌اند».

آقای جعفری دولت‌آبادی اعلام کرده بود که اکثر شوهران این زنان دستگیر و کشته شده‌اند.

وی گفته بود که آنان نیز «با اخذ وجه و دستمزد به خدمت این گروهک درآمدند و حین دستگیری، وجوه قابل توجهی از آن‌ها کشف شده است».

منابع امنیتی ایران پس از حملات به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در روز ۱۷ خرداد ۹۶ از دستگیری یک زن ایرانی خبر داده بودند که به گفته آنها نقش «هدایت» عاملان حمله به آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی را به عهده داشته است.

پس از آن مقامات امنیتی درباره نام و وضعیت این شخص جزئیاتی بیشتر ارائه نکردند.

در همین حال در دادگاه هشت نفر از متهمان این حملات که از هفته گذشته آغاز شد، زنی به عنوان متهم وجود ندارد.

تاکنون پنج جلسه از دادگاه هشت متهم این پرونده برگزار شده است.

«حضور در گروه داعش»، «قاچاق مهمات و اسلحه جنگی»، «جعل سند و شناسنامه» و «حمل و نگهداری سلاح جنگی» از جمله اتهام‌های مطرح شده درباره این هشت نفر است و آنان به «افساد فی‌الارض» نیز متهم شده‌اند که می‌تواند برایشان حکم اعدام به دنبال داشته باشد.

در حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی همچنین پنج نفر از مهاجمان کشته شدند.

وزارت اطلاعات ایران بدون ذکر نام خانوادگی مهاجمان کشته شده، اسامی آنها را رامین، قیوم، فریدون، ابوجهاد و سریاس اعلام کرده بود.

در همین حال برخی وب‌سایت‌ها و خبرگزاری فارس اعلام کردند که فرد معرفی شده به نام سریاس در فیس‌بوک صفحه داشته و نام کامل او «سریاس صادقی» است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG