لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

موسوی: درباره توقیف دوباره نفتکش ایرانی به آمریکا هشدار داده‌ایم


عباس موسوی: به آمریکا هشدار دادیم که توقیف دوباره این نفتکش «عواقب بدی» خواهد داشت
عباس موسوی: به آمریکا هشدار دادیم که توقیف دوباره این نفتکش «عواقب بدی» خواهد داشت

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید جمهوری اسلامی درباره توقیف دوباره نفتکش ایرانی به آمریکا هشدار داده و واشینگتن را از «عواقب بد» این اقدام برحذر داشته است.

عباس موسوی در نشست خبری روز دوشنبه، ۲۸ مرداد، با اشاره به درخواست آمریکا برای توقیف دوباره ابرنفتکش «گریس ۱» که به «آدریان دریا ۱» تغییر نام داده است گفت: «ایران از طریق مجاری رسمی که داشته، و به ویژه سفارت سوئیس، هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند چرا که با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند».

آقای موسوی درباره احتمال توقیف این نفتکش در خارج از آب‌های جبل‌الطارق نیز گفت: «اگر این اقدام انجام شود یا حتی بیان شود، این مسئله یک نوع تهدید کشتیرانی آزاد است».

آمریکا و همچنین سفارت سوئیس در تهران هنوز واکنشی به این اظهارات و دریافت «هشدار» از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی نشان نداده است.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بود به خاطر «استفاده غیرقانونی از نظام مالی آمریکا جهت کمک‌رسانی و تأمین مالی سپاه پاسداران به منظور فروش نفت به سوریه» خواستار توقیف دوباره نفتکش گریس ۱ است.

دولت محلی جبل‌الطارق اما اعلام کرد نمی‌تواند این درخواست آمریکا را برآورده کند.

بنابر گزارش وب‌سایت‌هایی که حمل‌ و نقل دریایی را رصد می‌کنند، نفتکش «آدریان دریا ۱» بامداد دوشنبه آب‌های جبل‌الطارق را ترک کرده‌ است، هرچند اطلاعات مشخصی از مقصد آن در دست نیست.

مؤسسه رهگیری «تنکر ترکرز» اعلام کرده که این نفتکش به سمت شرق در حال حرکت است.

شماری از رسانه‌ها، از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز، هفته پیش گزارش داده بودند که این نفتکش احتمالا به یونان و سپس به ایتالیا خواهد رفت، اگر چه به دلیل تحریم‌های آمریکا مشخص نیست که امکان خرید محموله این کشتی وجود داشته باشد.

ابرنفتکش «گریس ۱»، با نام فعلی «آدریان دریا ۱»، سیزدهم تیرماه در حالی که دو میلیون بشکه نفت ایران را حمل می‌کرد در آب‌های جبل‌الطارق توقیف شد؛ حدود دو هفته پس از آن، سپاه پاسداران از توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» خبر داد.

مقام‌های بریتانیایی بارها گفته‌اند توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق «قانونی» و به دلیل مقصد این نفتکش یعنی سوریه صورت گرفت اما «یورش به استنا ایمپرو در آب‌های بین‌المللی غیرقانونی بود».

از روز پنج‌شنبه که دادگاه جبل‌الطارق به آزادی نفتکش ایرانی حکم داد، شماری از رسانه‌ها موضوع احتمال آزادی نفتکش بریتانیایی را مطرح کرده‌اند؛ با این حال عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت: «باید منتظر نتایج دادگاه بود».

عباس موسوی، همچون شماری دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی، گفت که «ارتباطی بین توقیف این دو کشتی وجود ندارد».

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، گفته بود که اگر نفتکش ایرانی «گریس ۱» در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز «مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند.

XS
SM
MD
LG