لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

وزیر ارتباطات ایران از «بررسی رفع فیلتر توئیتر» خبر داد


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر را به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده‌ و این سازمان در حال بررسی این موضوع است.

محمدجواد آذری جهرمی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا بدون اشاره به جزئیات موضوع، گفت که «درباره جزئیات این مسئله اجازه بدهید پس از آنکه به نتایجی رسیدیم، آن را مطرح کنیم».

شورای عالی فضای مجازی نهاد فرادولتی است که گرچه زیر نظر رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند، تعیین اعضای آن با رهبر جمهوری اسلامی است.

علاوه بر چند عضو حقیقی، اين شورا متشکل از رؤسای سه قوه، رئيس صداوسيما، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزير ارشاد، وزير علوم، وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است اما همزمان دادستان کل کشور، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده نيروی انتظامی، و وزیران دفاع و اطلاعات نیز در آن عضویت دارند.

در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، آقای جهرمی پیش از آنکه به عنوان وزیر ارتباطات از مجلس رأی اعتماد بگیرد، نیز گفته بود که لزومی بر فیلتر کردن یا در فیلتر نگاه‌داشتن آنها نمی‌بیند٬ مگر آنکه با «اصول فرهنگی» تناقض داشته باشند.

در آن زمان او در اظهار نظر دیگری گفته بود که فیلترینگ شبکه اجتماعی توئیتر نه به خاطر «مسائل اخلاقی و فرهنگی»٬ بلکه به دلیل «امنیت ملی» صورت گرفته است.

در دولت پیشین حسن روحانی هم، محمود واعظی٬ وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ خواسته بود در فیلترینگ توئیتر تجدیدنظر کند.

در حالی که تعدادی از وزرای کابینه و مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز در توئیتر فعال هستند٬ این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است.

علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همین راستا با اشاره به حساب کاربری مقام‌های عالی جمهوری اسلامی در توئیتر، از جمله حساب کاربری آیت‌الله علی خامنه‌ای، گفته بود که «این فیلتر می‌تواند برای همه مردم برداشته شود».

وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی پیشتر هم گفته بود که یکی از دلایل شخصی او برای حضور در کابینه دولت دوازدهم٬ فعال کردن جمع دیپلماسی توئیتری دولت است.

اظهارات آقای جهرمی در حالی بیان شده که مردادماه سال جاری٬ رئیس پلیس فتای ایران، رسانه‌های اجتماعی توئیتر و تلگرام را «بزرگ‌ترین ابزار ارتباطاتی گروه‌های تروریستی» در سراسر دنیا نامیده و گفته بودکه توئیتر در کشور همچنان فیلتر خواهد ماند.

کمال هادیانفر اضافه کرده بود که «توئیتر‌ عامل فعالیت تروریست‌هاست و من در نشست اسپانیا به مدیر آن گفتم که در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار نفر در دنیا از داعش طرفداری می‌کنند و عامل تررویستی داعش هستند و تمام فعالیت آنها در توئیتر رخ می‌دهد».

او مدعی شده بود که «بستر عملیات‌های تروریستی و ارتباطی تروریست‌ها در دنیا در درجه اول توئیتر و در درجه دوم تلگرام است» و نتیجه گرفته بود که «با توجه به وضعیت موجود توئیتر رفع فیلتر نخواهد شد».

در همین زمینه عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی در مرداد ماه امسال، هشدار داده بود که عضویت در شبکه‌های فیلترشده مانند توئیتر تخلف است.

او تأکید کرده بود که توئیتر با دستور قضایی فیلتر شده و «تخلف از دستور قضایی پذیرفته نیست».

توئیتر و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی در ایران در حالی فیلتر است که محمدرضا رستمی٬ مشاور وقت وزیر ورزش و جوانان ایران در سال ۹۴ میانگین استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی را «۹ ساعت در روز» اعلام کرده بود.

گزارش ایلنا همچنین حاکی است که محمدجواد آذری جهرمی در ادامه این گفت‌و‌گو از ثبت «۵۰ هزار» اشتغال‌زایی اینترنتی در ایران در شش ماه اول امسال و یکصدهزار شغل تا پایان سال خبر داده است.

او به دنبال اعتراض‌های سراسری دی‌ماه سال جاری که منجر به فیلترینگ موقت شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام شد٬ از «صدها هزار» ایرانی که به‌ این علت٬ «متضرر» شدند٬ عذرخواهی کرد.

آقای آذری جهرمی در این زمینه در صفحه شخصی خود در توئیتر وعده داد که «یکی از جهت‌گیری‌های دولت برای حل معضل بیکاری، توسعه کسب کارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود».

این دو شبکه در حالی مسدود شده‌ بودند که حسن روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم درباره تلاش دولت برای استفاده از فضای مجازی برای کاهش بیکاری در ایران تأکید کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG