لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

مطهری: فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برای همه مردم برداشته شود


علی مطهری، نایب مجلس شورای اسلامی، خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر شده و عنوان کرده است که فیلترینگ این رسانه‌ها امری موقت و مربوط به اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ بوده، و اکنون می‌تواند برای همه مردم برداشته شود.

خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، روز شنبه ۱۱ دی اظهارات آقای مطهری را بازتاب داده که در آن گفته‌های معاون دادستان کل کشور درباره لزوم فیلترینگ شبکه‌های فیس‌بوک و توئیتر را رد می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس ایران، مرجع رسیدگی به مسئله فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، تنها کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای است و اگر این کارگروه حکم به رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر بدهد، «قوه قضائیه نمی‌تواند مانع شود».

کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای که در سال‌های اخیر در مورد مصادیق فیلترینگ اعلام نظر کرده، بر پایه قانونی مصوب ۱۳۸۸ زیر نظر دادستان کل کشور تشکیل می‌شود و نمایندگانی از قوای مقننه و مجریه، به همراه نماینده صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن عضویت دارد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور و دبیر این کارگروه، چندی پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم تأکید کرده بود که «توئیتر به هیچ وجه رفع فیلتر نمی‌شود و حتی اگر اعضای کارگروه به رفع فیلتر توئیتر رأی بدهند، این شبکه همچنان به دستور مقام قضایی فیلتر می‌ماند».

اما علی مطهری در نفی این اظهارات می‌گوید که «مقام قضایی رأساً نمی‌تواند ممنوعیت این شبکه‌ها را اعلام کند و صرفاً می‌تواند و باید به شکایت‌ها رسیدگی کند».

به گفته وی، از آنجا که فیلترینگ این شبکه‌ها پس از ناآرامی‌های سال ۸۸ اتفاق افتاد، چنین برداشت می‌کند که «این تصمیم برای‌‌ همان دوره است و دیگر مشکلی بابت استفاده از این شبکه‌ها وجود ندارد».

آقای مطهری در همین راستا به حساب کاربری مقام‌های عالی جمهوری اسلامی در توئیتر، از جمله حساب کاربری آیت‌الله علی خامنه‌ای، اشاره می‌کند و می‌گوید که «این فیلتر می‌تواند برای همه مردم برداشته شود».

با آمدن دولت حسن روحانی امیدها به رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر در ایران افزایش یافت و از جمله علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاییز ۱۳۹۲ اعلام کرد که خود او عضو فیسبوک است و می‌خواهد به‌طور جدی موضوع رفع فیلتر آن را دنبال کند.

با این حال رسانه‌های فیسبوک و توئیتر در ایران همچنان فیلتر است حتی اگر رئیس جمهور و شماری از اعضای کابینه او همچون وزیر امور خارجه در این رسانه‌ها حساب کاربری فعال داشته باشند.

XS
SM
MD
LG