لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

افت صادرات نفت ایران به کمترین میزان طی دو سال گذشته


معمولاً ثبت سفارشات خرید، و بارگیری محموله‌های نفتی یک تا دو ماه قبل از تحویل در مقصد انجام می‌شود.
معمولاً ثبت سفارشات خرید، و بارگیری محموله‌های نفتی یک تا دو ماه قبل از تحویل در مقصد انجام می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه جاری میلادی، به کمترین میزان طی دو سال گذشته سقوط کرده است.​

این خبرگزاری از قول یک منبع آگاه به بارگیری محموله های نفت ایران گزارش داده است که علت امر، کاهش چشمگیر خرید نفت ایران توسط مشتریان آسیایی در ماه مارس است.

معمولاً ثبت سفارشات خرید، و همچنین بارگیری محموله‌های نفتی یک تا دو ماه قبل از تحویل در مقصد انجام می‌شود و برآورد دریافت نفت مشتریان قبل از تحویل محموله‌های نفتی امکان‌پذیر است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود که کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران به آسیا و اروپا در ماه جاری به یک میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز سقوط کند که نسبت به مارس سال گذشته کاهشی ۲۶ درصدی و نسبت به ماه فوریه سال جاری کاهشی ۲۱ درصدی نشان می‌دهد.

مشتریان آسیایی، خرید نفت از ایران در ماه مارس را نسبت به ماه قبل آن یک سوم کاهش داده‌اند. خصوصاً ژاپن برای ماه جاری هیچ نفتی از ایران دریافت نخواهد کرد.

افت صادرات نفت ایران در حالی است که وزارت نفت ایران قیمت پیشنهادی به مشتریان آسیایی، خصوصاً هند را نسبت به دیگر انواع نفت‌ها کاهش داده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایران علاوه بر تخفیف در قیمت نفت، در هزینه حمل نفت به هند نیز تخفیف در نظر گرفته است. صادرات ایران به آسیا در ماه جاری به یک میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده که کمترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۵ است.

این گزارش می‌افزاید که سقوط صادرات نفت در حالی است که امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران اخیرا اعلام کرد که سال آینده تولید نفت خام کشور ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۴.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، کل صادرات میعانات گازی و نفت خام ایران در ماه گذشته را ۲.۶ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. اما ارزیابی رویترز نشان می‌دهد که این رقم ۲۵۲ هزار بشکه کمتر از رقم اعلام شده توسط خبرگزاری شانا هست.

در رابطه با تولید کنونی چهار میلیون بشکه‌ای نفت خام ایران توسط آقای زمانی نیا نیز، آمارهای بین‌المللی از جمله اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت ایران را ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، شانا، وزارت نفت ایران، و رادیو فردا؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG