لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

مجلس این هفته استیضاح سه وزیر روحانی را در دستور کار دارد


از راست: عباس آخوندی، علی حجتی و علی ربیعی
از راست: عباس آخوندی، علی حجتی و علی ربیعی

مجلس ایران این هفته استیضاح سه وزیر کابینه حسن روحانی را در دستور کار دارد و در روزهای آینده قرار است وزیران جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، و کار و رفاه اجتماعی برای کسب مجدد رأی اعتماد نمایندگان در مجلس حاضر شوند.

علی مطهری نایب رئیس مجلس، روز شنبه ۱۹ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که بر اساس آخرین تصمیم‌های هیئت رئیسه مجلس، قرار است استیضاح این سه وزیر در این هفته برگزار شود.

به گفته آقای مطهری جلسه استیضاح سه وزیر جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و تعاون و کار و رفاه اجتماعی روز‌های یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود.

در دستور کار مجلس در هفته جاری، بررسی استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است.

تحلیل فرنوش امیرشاهی از تصمیم مجلس به استیضاح سه وزیر روحانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم

با این حال در شرایطی که علی مطهری می‌گوید برگزار جلسات استیضاح در دو شيفت امکان‌پذير نيست، اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس، در سخنانی متفاوت گفت که جلسه استیضاح علی ربیعی در نوبت صبح و استیضاح عباس آخوندی در عصر روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند، برگزار می‌شود.

به گفته آقای رنجبرزاده، جلسه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، نیز در روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه، برگزار خواهد شد.

درخواست استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی روز ۲۹ بهمن و یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان که از تهران راهی یاسوج بود، ارائه شده بود.

«عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و زمینی»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی» و «بی‌انگیزه‌گی در اداره امور وزارتخانه ذیربط» از جمله دلایل استیضاح آقای آخوندی اعلام شده است.

آقای آخوندی پیش از این یک بار در مجلس نهم و یک بار در مجلس دهم استیضاح و موفق به کسب رأی نمایندگان شده بود.

در چند ماه گذشته نیز موضوع استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان بوده است.

«حادثه نفتکش سانچی»، «طرح تحول سلامت»، «مدیریت نامناسب زیرمجموعه‌های وزارت کار»، «بی‌توجهی به حقوق کارگران»، «وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی» و «عملکرد نامناسب صندوق کارآفرینی» ازجمله محورهای استیضاح علی ربیعی است.

در عین حال در هفته‌های گذشته نیز موضوع استفاده از منابع سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای طرح تحول سلامت اعتراض کارگران را به دنبال داشته است.

در بند «ز» تبصره هفتم لایحه بودجه سال آینده که اخیراً به تأیید نمایندگان رسید، پیش‌بینی شده که درآمد حاصل از کسر حق بیمه کارگران، زیر عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی، به خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

استیضاح محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی، نیز هفته گذشته اعلام وصول شد، و «عدم توانایی درتنظیم بازار محصولات کشاورزی»، «ورشکستگی کارخانه‌های شکر»، «استفاده از مدیران بازنشسته» و «کاهش تولید شیر» از جمله دلایل استیضاح آقای حجتی اعلام شده است.

دولت حسن روحانی به اعلام استیضاح این سه وزیر واکنشی نشان نداده، گرچه اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی پیش از این در واکنش به طرح مجلس برای استیضاح علی ربیعی و عباس آخوندی گفته بود که «استیضاح و سؤال حق مجلس است، ولی عده‌ای بهترین دستاورد کشور را به عنوان منفیترین موضوع جلوه میدهند».

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری صداوسیما،خانه ملت، و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG