لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

ایران پیشنهاد فرانسه برای مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی‌اش را رد کرد


یک روز پس از آن که وزیر خارجه فرانسه از ایران خواست که با مذاکره درباره آینده توافق هسته‌ای و همچنین فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ایش موافقت کند، وزارت خارجه ایران مذاکره در این موارد را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه، نهم شهریور، گفت که در شرایط فعلی «دلیل، ضرورت، اعتبار و اعتمادی برای مذاکره، آن هم برای موضوعات غیرقابل مذاکره، باقی نمی‌ماند».

بهرام قاسمی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، دولتمردان اروپایی را متهم کرد که «نتوانسته‌اند اقدام چشمگیری برای حفظ یک توافق بین‌المللی به عمل آورند».

ژان-ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه گفته بود ایران نمی‌تواند از مذاکره اجتناب کند و باید بر سر سه موضوع تعهدات هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵، فعالیت‌های موشکی‌اش و همچنین نقش‌اش در ایجاد ثبات در خاورمیانه گفت‌وگو کند.

بهرام قاسمی در واکنش، مذاکره در هر سه موضوع را رد کرد و گفت خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی را به بی‌اعتمادی کشاند، سیاست منطقه‌ای ایران «در راستای صلح و امنیت است» و برنامه موشکی جمهوری اسلامی نیز «به هیچ وجه قابل مذاکره نیست».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالی منتشر شده که خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی، از قول منابع خود خبر داد که ایران ده‌ها موشک بالیستیک و لانچرهای مربوط به آن را به عراق منتقل کرده و قصد دارد «عراق را به پایگاه موشکی خود تبدیل کند».

ایران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اردیبهشت امسال در توضیح خروج ایالات متحده از برجام گفته بود که توافق هسته‌ای به بهبود صلح جهان کمکی نکرد و جمهوری اسلامی با نقض روح برجام، به توسعه موشک‌های بالیستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه ادامه داد.

سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، فرانسه، بریتانیا و آلمان، نیز گفته‌اند با این که همچنان به برجام پایبند می‌مانند اما درباره دو موضوع فعالیت‌های موشکی ایران و اقداماتش در منطقه «نگرانی‌های مشترکی با آمریکا دارند».

اقدام ایران در رد پیشنهاد فرانسه برای انجام مذاکراتی جدید، دومین کشمکش بین دو کشور ظرف یک هفته اخیر به شمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز چند روز پیش گزارش داده بود سندی را دیده که وزارت خارجه فرانسه از دیپلمات‌هایش و از مقام‌های آن کشور خواسته است از «سفر غیرضروری» به ایران خودداری کنند.

در آن سند گفته شده بود که در پی خنثی شدن طرح بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس و متهم شدن ایران به دست داشتن احتمالی در آن طرح، روابط دو کشور به سردی گراییده و «مقام‌های جمهوری اسلامی را به ابراز مواضعی تند علیه پاریس» واداشته است.

ایران پیش از این هرگونه ارتباط با طرح بمب‌گذاری در پاریس را رد کرده و گزارش رویترز درباره محدودیت سفر مقام‌های فرانسوی به تهران را نیز تکذیب کرده است.

منابع:‌ خبرگزاری‌های رویترز، ایرنا و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG