لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

رسانه‌های اسرائیلی در هفته‌ای که گذشت؛ چطور هویت جاسوس اسطوره‌ای اسرائیل افشا شد؟


الی کوهن (چپ) و دو متهم دیگر در دادگاه دمشق در ۹ مه ۱۹۶۵
الی کوهن (چپ) و دو متهم دیگر در دادگاه دمشق در ۹ مه ۱۹۶۵

چند ماجرای جاسوسی مرتبط با اسرائیل در کشورهای همسایه که حاکی از دست‌های بلند منتسب به موساد در ترکیه و یونان است، و یک افشاگری درباره جاسوس پرآوازه موساد از زبان رئیس کنونی این سازمان، این هفته در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب داشت.

یک روزنامه‌نگار سرشناس اسرائیلی دیدگاه خود را توضیح داده که چگونه مواضع احتمالی دولت و پارلمان تازه اسرائیل ممکن است مبارزه کشورش علیه ایران را تضعیف کند. یک مفسر نظامی اسرائیل نیز «پیوند نامقدس پوتین و آیت‌الله‌های تهران» را یک معضل تازه‌ ولی همزمان، «فرصت» برای اسرائیل می‌داند.

ماجرای زن موتورسواری که این روزها به تنهایی از ایران به اسرائیل رسید، یکی از موضوع‌های مورد بررسی رسانه‌های اسرائیل بود.

اطلاعات تازه از عملیات شناسایی جاسوس اسطوره‌ای اسرائیل در سوریه

داوید برنئا، رئیس موساد، این هفته سخنان مهمی در باره الی کوهن، جاسوس مشهور ‎این سازمان که شش دهه پیش در سوریه شناسایی، بازداشت و اعدام شد، بیان کرد.

تا پیش از این، همواره گفته شده بود که الی کوهن به دلیل اشتباه شخصی که به قیمت جانش تمام شد، به اطلاعات سوریه امکان داد او را شناسایی کنند. آن اشتباه اصرار و اشتیاق خود کوهن به ارسال هر چه بیشتر پیام‌ رمزگذاری شده به موساد در باره تحولات و اقدامات و تصمیمات در کادر رهبری سوریه بود.

اما رئیس کنونی موساد گفت که او برای اولین بار رسماً اعلام می‌کند که نه «اشتباه» الی کوهن یا فشار فرماندهانش بر او برای ارسال پیام‌های زیاد، بلکه عملیات سازمان ضد اطلاعات سوریه، اقدامات الی کوهن در ارسال پیام‌های جاسوسی برای اسرائیل را برملا کرد و به دستگیری، و سرانجام به اعدام او منجر شد.

داوید برنئا گفت موضوعی که او برای اولین بار اعلام می‌کند، از این به بعد باید «یک حقیقت اطلاعاتی» در مورد سرنوشت الی کوهن تلقی شود.

الی کوهن زاده مصر بود، در اسرائیل به خدمت موساد درآمد، به آرژانتین انتقال یافت تا از سوی موساد در یک دوره نسبتا طولانی مورد آموزش اطلاعاتی و جاسوسی قرار بگیرد و از آن‎‌جا نیز زیر پوشش بازرگان عرب ساکن آمریکای لاتین به سوریه اعزام شد و چنان در مأموریت خود پیشرفت کرد که به کادر ارشد رهبری سوریه نزدیک شد و احتمال ارتقای بیشتر او نیز در میان بود تا این‌که شناسایی و بازداشت شد.

الی کوهن در آخرین پیام خود به زبان فرانسه به تاریخ ۱۹ فوریه ۱۹۶۵ میلادی (۳۰ بهمن ۱۳۴۳) به مقر موساد در تل‌آویو اطلاع داد: «شب گذشته جلسه‌ای در ساعت پنج عصر به وقت گرینویچ در مقر ستاد کل ارتش (سوریه) با حضور امین الحافظ (رهبر وقت سوریه) و افسران ارشد برگزار شد».

با گذشت شش دهه از دستگیری و اعدام او در سوریه، رئیس موساد قول داد که اسرائیل کماکان به تلاش برای بازگرداندن بقایای استخوان‌های او برای خاکسپاری در اسرائیل و نیز دستیابی به اطلاعات و جزییاتی که تا حال در مورد سرنوشت او ناشناخته مانده، ادامه دهد. به گفته داوید برنئا، الی کوهن برای تمامی نسل‌های موساد الهام‌بخش بوده است. او موزه الی کوهن را نیز مکانی مقدس نامید.

این موزه این روزها در شهر هرتزلیا گشایش یافت و اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری و همسرش نخستین بازدیدکنندگان از آن بودند. یکی از آثار موزه، یک ساعت مچی در دست الی کوهن است که چهار سال پیش به اسرائیل رسید.

اسرائیل علیه فلسطینیان ساکن ترکیه «جاسوسی» می‌کند؟

ماجرای جدید جاسوسی منتسب به اسرائیل در ترکیه، روایت «استخدام ۴۴ کارآگاه» و افراد دیگر در ترکیه از سوی موساد برای تعقیب فلسطینیانی است که ترکیه را برای زندگی و کار انتخاب کرده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل با استناد به گزارش‌های انتشار یافته در مطبوعات ترکیه خبر دادند که سازمان امنیت ترکیه، «میت»، از میان ۴۴ مظنون هفت شهروند این کشور را در استانبول بازداشت کرده که اطلاعات مربوط به فلسطینیانی را که زیر نظر اسرائیل هستند، در برابر پول، به این کشور منتقل کرده‌اند. یکی از بازداشتی‌ها یک استاد دانشگاه ترکیه و چند تن دیگر برای شرکت‎‌های مشاوره کار می‌کردند.

عملیات ضد اطلاعات ترکیه زمان کوتاهی پس از آن انجام شده که در پی حدود ۱۳ سال بحران و تنش در روابط آنکارا-اورشلیم، اولین سفیر اسرائیل در ترکیه به تازگی منصوب شد و اولین سفیر ترکیه در تل‌آویو در روزهای گذشته استوارنامه خود را به وزارت خارجه اسرائیل ارائه کرد.

ادامه تحرکات اطلاعاتی منتسب به اسرائیل در ترکیه همچنین سه ماه پس از «همکاری تنگاتنگ» نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه علیه «مأموران اعزامی» از سوی سازمان اطلاعات نظامی سپاه پاسداران به استانبول «افشا» شده است.

مقامات اسرائیلی در طول تابستان با این «اطمینان» که جمهوری اسلامی ایران با هدف «ضربه زدن به گردشگران و دیپلمات‌های اسرائیلی در ترکیه» مامورانی را راهی ترکیه کرده بود، از حکومت رجب طیب اردوغان در حفظ جان اسرائیلی‌ها تقدیر کرده بودند.

تفتیش شرکت‌های افسر واحد «فوق مخفی» اسرائیل در یونان

روزنامه هاآرتص نیز با استناد به رسانه‌های یونانی گزارش داد که پلیس یونان این هفته دفاتر شرکت اسرائیلی «اینتلسکا» و پنج شرکت دیگر وابسته به آن را در آتن تفتیش کرد. «اینتلسکا» پشت پرده بدافزار جاسوسی «پرِداتور» قرار دارد.

اهمیت ماجرا در این است که یونان در حال حاضر در بحبوحه یک رسوایی سیاسی گسترده بر سر افشاگری‌های مرتبط با بدافزار «پرداتور» قرار دارد. تحقیقات در این باره زمانی آغاز شد که یک روزنامه‌نگار همکار سی‌ان‌ان در یونان فاش کرد که تلفن شخصی او با این بدافزار شنود شده بود.

هاآرتص نوشته است که این روزنامه نیز در این تحقیقات بین قاره‌ای مشارکت داشته و شبکه‌ای از شرکت‌های مرتبط با تال دیلیان، فرمانده سابق یک واحد اطلاعاتی «فوق مخفی» اسرائیل، یگان موسوم به «۸۱» برملا شد که مجموعه‌ای از فن‌آوری‌های پیچیده را برای رصد و شنود در اختیار دارد که در یونان و قبرس فعال هستند و یک جت او نیز فن‌آوری جاسوسی پیشرفته را از اروپا به یک گروه بدنام شبه‌نظامی سودانی، منتقل کرده است.

نیویورک تایمز نیز هفته گذشته تحقیقات مستقل خود را منتشر کرد که بر اساس آن، یونان مجوز صادرات «پرداتور» را به ماداگاسکار داده است.

به نوشته هاآرتص، شکایت رسمی علیه «اینتلسکا» دو ماه پیش به دادگاه یونان ارائه شد که خواهان تحقیقات جنایی در مورد شرکت متعلق به تال دیلیان است. هاآرتص افزود که بر خلاف ان‌اس‌او، شرکت اسرائیلی سازنده بدافزار جاسوسی «پگاسوس» که فعالیت آن از سوی مقامات اسرائیلی تحت نظارت است، اسرائیل نظارتی بر شرکت «اینتلسکا» ندارد.

آیا موضع اسرائیل علیه ایران تضعیف می‌شود؟

روزنامه‌نگار و تحلیلگر اسرائیلی، بن‌درور یمینی، تغییر احتمالی سیاست‌های اسرائیل در قبال کرانه باختری در دوره جدید مجلس و دولت اسرائیل را که در تسلط راست‌گرایان و راست افراطی قرار گرفته، تهدیدی برای مقابله اسرائیل علیه ایران می‌داند.

آقای یمینی در بخش انگلیسی سایت وای.نت، متعلق به روزنامه یدیعوت آحرونوت، نوشته است که ایران عامل مهمی در معضلات راهبردی در برابر اسرائیل است؛ پشت سر حزب‌الله ایستاده و در ثبات هر کشوری که در آن نیروهای نیابتی دارد، عاملی تعیین کننده است. اسرائیل به هیچ‌وجه شیبه اوکراین نیست و خود مستقلاً در حال توسعه مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و برداشتن گام‌های متقابل علیه ایران و نیروهای نیابتی آن است اما اسرائیل بدون حمایت آمریکا دوام نخواهد آورد. رزمایش‌های مشترک نیروی هوایی کافی نیست. اسرائیل برای ارتقای زرادخانه خود نیازمند یاری آمریکاست.

بن‌درور ‌یمینی افزوده است که موفقیت‌آمیزتر بودن کوشش‌ها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی به مفهوم ضعیف‌تر شدن سازمان‌های «تروریستی» فلسطینی و حزب‌الله است. از این روی، تضعیف رژیم ایران، باید یک اولویت غیر قابل مذاکره برای اسرائیل باشد...هر چه اسرائیل در قضیه نزاع فلسطینی به سمت یک مدیریت منظم گام بردارد، به همان میزان از حمایت بین‌المللی بیشتری از سیاست خود در قبال ایران برخوردار خواهد شد.

به نوشته این روزنامه‌نگار، اگر ائتلاف دولت جدید اسرائیل وضعیت موجود در قبال فلسطین را تغییر دهد، تنش میان آن با آمریکا به یک بحران تمام عیار مبدل خواهد شد...و در آن صورت، باید پرسید که آیا اسرائیل می‌تواند در مبارزه خود با ایران، از آمریکایی‌ها درخواست کمک کند؟ آیا آمریکا اسرائیل را جدی خواهد گرفت؟

بن‌درور یمینی افزوده است که پایتخت آمریکا مملو از حامیان اسرائیل است. جو بایدن خود یکی از آن‌هاست. اما بایدن و بسیاری از یاوران اسرائیل در آمریکا با قانونی کردن شهرک‌های کرانه باختری کنار نخواهند آمد و حامی آن نیستند.

به نوشته این روزنامه‌نگار، از این روی، دولت جدید اسرائیل باید میان قانونی کردن شهرک‌های موجود در کرانه باختری یا تقویت اقدامات در قبال ایران یکی را انتخاب کند.

چه «فرصتی» در «اتحاد نامقدس» مسکو-تهران وجود دارد؟

رون بن‌ییشای، مفسر نظامی پیشکسوت روزنامه یدیعوت آحرونوت نیز در مقاله‌ای با عنوان «هواپیما، موشک‌های دقیق و شاید هسته‌ای» به بررسی «اتحاد نامقدس پوتین و آیت‌الله‌ها» در تهران پرداخته است.

به نوشته این گزارشگر میدانی باسابقه جنگ‌ها، در شرایطی که پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین گیر کرده، همکاری فزاینده روسیه و ایران در زمینه موشکی و فضایی غرب و اسرائیل را نگران کرده است؛ روسیه که پیشتر سابقه انتقال موشک‌های ضد تانک آمریکایی به ایران را برای مهندسی معکوس در صنایع نظامی ایران دارد، این قابلیت را از خود نشان داده که در زمینه برنامه هسته‌ای و ماهواره و اطلاعات فضا و زمین نیز به ایران کمک کند هر چند که در برابر نیز کسانی هستند که می‌گویند هیچ فرد روسی که عقل سلیمی در او مانده باشد، نمی‌خواهد که یک نظام اسلامی هسته‌ای در بخش مرز جنوبی «مادر روسیه» مستقر باشد به‌ویژه آن‌که بقای حکومت کنونی ایران را نمی‌توان تضمین کرد و در صورت روی کار آمدن یک رژیم طرفدار غرب در ایران، یقیناً روسیه نمی‌خواهد فن‌آوری فضایی و هسته‌ای و ماهواره‌ای آن در دسترس چنین حکومتی باشد.

رون بن‌ییشای نوشته است که اسرائیل نگران است توانمندی فنی روسی که به دست ایرانی‌ها برسد، سرانجام از راه ایران به حزب‌الله منتقل شود و پهپادها و موشک‌های پیشرفته‌تری هم در دست حزب‌الله قرار گیرد وهم سایر شبه‌نظامیان متحد ایران در عراق، سوریه و یمن از آن برخوردار شوند.

این تحلیلگر یادآوری کرده که ایران صنعت ساخت پهپاد و موشک دارد اما نیروی هوایی ایران در چهار دهه موجودیت جمهوری اسلامی پیشرفت چندانی نداشته و همان بالگردها و هواپیماهای پیشین خود را که ساخت آمریکا و روسیه بوده‌اند در اختیار دارد اما همکاری جدید روسیه با ایران می‌تواند در یک بازه زمانی چند ساله به ارتقای چشم‌گیر توان نیروی هوایی ایران کمک کند.

به نوشته آقای بن‌ییشای، اسرائیل باید پیوسته و از نزدیک روند تحولات در محور مسکو- تهران را دنبال کند و از ابعاد سیاسی، دیپلماتیک و نظامی برای خنثی کردن تحولات ناخواسته آماده باشد، و همچنین از فرصت‌های احتمالی آن بهره گیرد.

ایران در کشاکش اعتراضات؛ نگاه گردشگر فرانسوی

یک زن فرانسوی که با موتورسیکلت خود به تنهایی در کشورهای خاورمیانه سفر می‌کند و این روزها بعد از حضور در ایران به اسرائیل رسیده، به رسانه‌های اسرائیل گفت که سفر او به ایران با تظاهرات اعتراضی جوانان همزمان شده بود اما او از هیجان این سفر پرماجرا با وجود همه هشدارها و توصیه‌هایی که از دوستانش و حتی از دولت فرانسه گرفته بود، صرفنظر نکرد.

کولین دو رانکوت، ۳۶ ساله که باستانشناس است، سفر خود را از سواحل آدریاتیک آغاز نمود، از یونان و ترکیه عبور کرد، به ایران رسید، از آن‌جا به امارات و سپس به عربستان و اردن رفت و آن‌گاه وارد اسرائیل شد. او سه سال برای این سفر برنامه‌ریزی کرده بود.

کولین که ۱۳ سال است راه برادران و همسر خود را ادامه داده و گردش به تنهایی با موتورسیکلت در جهان را راه و روش زندگی خود کرده، در روزهایی به اسرائیل رسید که هوای پاییزه یا زمستانی احساس نمی‌شود و بهار نسبتا گرم و مطبوع، حضور در سواحل و سایر نقاط دیدنی را لذتبخش کرده است.

او به سایت والانیوز گفت که مردم ایران با وجود آن‌که این هفته‌ها غرق در معضلات خود و تظاهرات بودند، با آغوش باز از او استقبال کردند و هر جا که لازم شد، یاری‌اش دادند و حامی‌اش برای حل برخی مشکلات سفر بودند. کولین گفته که در زمان بودنش در خاک ایران، «لحظه‌ای نبوده که او احساس ناامنی کند». او تأکید کرده که مردم با روی گشاده بارها او را به خانه خود دعوت کردند و برای یک زن موتورسوار احترام قائل بودند.

کولین خاطره تلخ خود از این سفر پرماجرا را از عربستان دانسته است. او گفته که در خاک سعودی احساس ناخوشایندی داشت و حتی به فکرش رسید که عربستان را ترک کرده و به امارات بازگردد. کولین در هر حال خود را برای کریسمس به خانه‌اش در فرانسه می‌رساند تا این بار با یک خودروی قدیمی از دوره آلمان شرقی همراه با یک عضو فامیل به سفرهایش ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG