لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

سهم رسانه‌های اسرائیلی از کیک جام جهانی


یک شهروند اسرائیلی از فرودگاه تل‌آویو کیکی را به شکل کارت پرواز تل‌آویو-دوحه در دست دارد
یک شهروند اسرائیلی از فرودگاه تل‌آویو کیکی را به شکل کارت پرواز تل‌آویو-دوحه در دست دارد

پرده‌های جدید جنگ نیمه پنهان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران که این هفته برون افتاد، و همچنین حضور همزمان اسرائیلی‌ها و ایرانی‌ها در قطر در رهگذر جام جهانی فوتبال، مهم‌ترین مسائل مورد اشاره در رسانه‌های اسرائیلی در روزهای اخیر در ارتباط با ایران بود.

«عصای موسی» در دست هکرهای جمهوری اسلامی

در حالی که رسانه‌های اسرائیلی بر اساس گفت‌وگو با شهروندان، به ویژه ساکنان بخش غربی شهر اورشلیم، از احساس ناامنی و نگرانی نسبت به تکرار دوران سخت بمب‌گذاری‌ها گزارش می‌دهند، نهادهای امنیتی اسرائیل در شرایطی که از یک‌سو برای یافتن باند عوامل بمب‌گذاری روزهای اخیر در اورشلیم تلاش می‌کنند، از سوی دیگر با یک رویداد امنیتی مرتبط با ایران درگیر شده‌ و در حال بررسی دلایل سهل‌انگاری خود هستند.

پس از آن‌که رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران روز سوم آذر تصاویری از دوربین‌های هک شده اسرائیلی را از لحظات انفجارهای روز دوم آذر در دو نقطه جداگانه ورودی به شهر اورشلیم منتشر کرده و نوشتند که گروه هکری «عصای موسی» این هک را انجام داده، رسانه‌های اسرائیل تأیید کردند که هکرهای مرتبط با حکومت ایران، به سامانه دوربین‌های «یک نهاد مهم امنیتی اسرائیل» رخنه کرده بودند.

هر چند نام «نهاد مهم امنیتی» یادشده از سوی رسانه‌های اسرائیلی برده نشده اما به نظر می‌رسد که سخن از دوربین‌های نظارتی پلیس این کشور است به ویژه آن‌که به نوشته شبکه «کان»، شهرداری اورشلیم تأکید کرده بود که این هک ارتباطی با دوربین‌های شهرداری ندارد.

به گزارش «کان»، هکرهای «عصای موسی» ادعا کردند که نه تنها به سامانه اسرائیلی رخنه کرده‌ و فیلم دوربین‌ها را به دست آورده‌اند، بلکه موفق شده‌اند هارد دیسک‌های این سیستم‌ها را نیز فرمت کنند به گونه‌ای که فیلم‌ها برای خود گردانندگان سامانه غیرقابل دسترسی شده است.

در انفجارهای دوقلوی روز چهارشنبه، یک جوان ۱۵ ساله اسرائیلی-کانادایی روسی‌تبار که طلبه یک یشیوا بود، کشته شد و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند. انفجارها به فاصله ۲۳ دقیقه از یکدیگر روی داد و پلیس اورشلیم را به حالت آماده‌باش درآورد.

بمب‌گذاری بامداد روز دوم آذر اولین حادثه از این نوع پس از حدود دو دهه است که در اورشلیم رخ داد. دو دهه پیش در دورانی که «انتفاضه الاقصی» در جریان بود، این نوع اقدامات پرتلفات به دست فلسطینیان انتحاری صورت می‌گرفت اما دو مورد جدید از راه دور و توسط تلفن همراه فعال شد.

پلیس و نهادهای امنیتی اسرائیل گفته‌اند که یک باند کارآمد فلسطینی در پشت پرده این رویدادهاست اما عوامل اجرایی آن، احتمالاً اعراب فلسطینی ساکن شرق اورشلیم بوده‌اند که دارای مجوز تردد در همه نقاط اسرائیل هستند.

شبکه «کان» یادآوری کرد که «عصای موسی»، گروه هکری بسیج شده از سوی حکومت ایران، همان گروهی است که پیشتر نیز سامانه آژیر خطر در ایلات و اورشلیم را فعال کرد، عکس‌هایی شخصی از بنی گانتز، وزیر دفاع، را در فضای مجازی قرار داد و مدعی شد که زندگی شخصی او او را زیر نظر گرفته و بعداً نیز اطلاعاتی از صدها سرباز اسرائیلی را منتشر کرد.

۲۰۲۳، سال درگیری؟

توان سایبری هکرهای مرتبط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوع‌هایی نیز بود که در کنفرانس روزهای گذشته نهاد آی‌ان‌اس‌اس در شهر هرتزلیا در اسرائیل مورد بحث قرار گرفت. این همایش زیر عنوان «ایران، اسرائیل و محور شیعه: ۲۰۲۳، سال درگیری؟» برگزار شد.

به نوشته روزنامه معاریو، بوعاز دولِو، کارشناس اسرائیلی امور سایبر، در پنلی در باره توانمندی سایبری ایران گفت که ناآرامی‌های ایران بعد از مرگ مهسا امینی، نظام حاکم در تهران را به استفاده گسترده‌تر از توان سایبری در خود ایران نیز سوق می‌دهد.

به گفته آقای دولو، در واقع، در حالی که اسرائیل و آمریکا اولین و دومین عوامل ضربه زدن سایبری به ایران هستند، ایران از توان خود در این راه برای سایبر در داخل خود ایران نیز استفاده می‌کند و سومین عامل هک سایبری ایرانی، نهادهای خود رژیم هستند.

یک سکوت دیگر در مورد یک حمله منتسب به اسرائیل

بعد از کشته شدن سرهنگ جعفر داوودی، افسر ارشد سپاه پاسداران در سوریه، که ایران عضویت او را در نیروی هوا فضای سپاه تأیید کرد و آیین تشییع جنازه او را نیز با شرکت ارشدترین فرماندهان سپاه روز سوم آذر در تهران برگزار کرد، در حالی که اسرائیل رسماً نسبت به این رویداد سکوت کرده، رسانه‌های اسرائیلی از توزیع بیانیه‌های «هشدار» در آسمان منطقه قنیطره در سوریه خبر داده و نوشتند که اسرائیل به ساکنان این بخش از خاک سوریه اخطار داده که مبادا در صدد نزدیک شدن به مرز با اسرائیل برآیند.
به نوشته این رسانه‌ها، هر چند پخش این نوع اعلامیه‌های هشدار منتسب به اسرائیل در مناطق مرزی در ارتفاعات گولان (جولان) امری غیرعادی نیست، اما موقعیت زمانی این بار درخور تامل است زیرا پهپادهای اسرائیلی اعلامیه‌ها را ساعاتی پس از خبر ترور منتسب به این کشور علیه افسر ارشد ایرانی توزیع کرده‌اند.

سایت خبری «ماکو» متعلق به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اشاره به حضور حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در آیین تشییع جنازه سرهنگ داوود جعفری و همچنین حضور حاجی‌زاده در فرودگاه تهران در روز دوم آذر در استقبال از تابوت رسیده جعفری از سوریه، نوشت که این حضور نشان از اهمیت فرد کشته شده دارد. اسرائیل در مورد مسئولیت احتمالی خود در پایان دادن به زندگی سرهنگ سپاهی سکوت کرده است.

سایت «ماکو» یادآور شد که کشته شدن سرهنگ جعفری و محافظ او در نزدیکی حرم زینیبه، چند ماه پس از سوقصدهای متعدد منتسب به اسرائیل علیه مهره‌ها و مقامات نهادهای نظامی و نهادهای دیگر حکومت ایران رخ داده اما ایران در تلافی‌کردن و برنامه‌های خود برای ضربه زدن به اسرائیلی‌ها در ترکیه شکست خورد و طرح نهادهای اطلاعاتی تهران برای ربودن و آسیب زدن به جان خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال در بریتانیا نیز ناکام بوده است.

گرمی مناسبات اسرائیل و قطر در پرتو جام جهانی؟

همزمان با انجام نخستین پروازهای مسافربری مستقیم میان اسرائیل و قطر در دوران جام جهانی، و در حالی که دو کشور ظاهراً روابط رسمی ندارند، رسانه‌ها و گزارشگران اسرائیلی از «گرم شدن» مناسبات دولت‌های اسرائیل و قطر خبر می‌دهند.

گزارشگر سیاسی شبکه «کان» نیز خبر داد که اسرائیل موافقت کرده که قطر در حفاری‌های گاز در بخش لبنانی دریای مدیترانه سهم مهمی داشته باشد. بدین ترتیب، قرار است که قطر جایگزین شرکت روسی در کنسرسیومی عظیم از کمپانی‌های توتال فرانسه و انی ایتالیا در حفاری از حوزه گازی «قانا» شود و پس از موافقت اصولی اسرائیل با آمدن قطری‌ها به منطقه، این امر اکنون در روند کسب توافق نهایی از سوی دولت لبنان قرار دارد.

به گزارش شبکه «کان»، اسرائیل در جریان دستاورد توافق «تاریخی» که چند هفته پیش با وساطت آمریکا با لبنان حاصل شد، «حق وتو» گرفت که شرکت سوم خارجی را در کنسرسیوم گازی برای لبنان تعیین کند. موافقت اسرائیل عملاً به قطر امکان خواهد داد که صاحب ۳۰ درصد از کنسرسیوم یاد شده باشد.

نگاه اسرائیلی‌ها به جام جهانی قطر

این روزها پروازهای هوایی میان اسرائیل و قطر هزاران اسرائیلی را به کشور میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ برده و در حالی که بخش بزرگی از آنها برای دیدن مسابقات رفته‌اند، اسرائیلی‌هایی نیز در میان این مسافران هستند که به صراحت می‌گویند از پروازهایی که ظاهراً تنها برای دوره جام جهانی برقرار شده، برای گردشگری و دیدن این امیرنشین استفاده کرده‌‌‌اند زیرا ممکن است این فرصت تکرارنشدنی باشد.

در این میان، ده‌ها خبرنگار اسرائیلی اعزامی به قطر هر روز در تلاش برای صید ایرانیانی از میان مسافران جام جهانی هستند تا از آن‌ها در باره اعتراضات ایران و دلایل دشمنی دیرینه جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل سئوال کنند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته است که بسیاری از این ایرانیان هنگامی که متوجه می‌شوند مخاطب یک رسانه اسرائیلی قرار گرفته‌اند، با خنده ناشی از تعجب و اکثرا با مهربانی و ادب، دور می‌شوند و گفت‌وگو را سریعاً قطع کرده و برخی نیز توضیح می‌دهند که به دلیل قانون جمهوری اسلامی ایران، در بازگشت با دردسر روبه‌رو خواهند شد.

دو ایرانی که آژانس مسافربری دارند، در حال توضیح عقیده خود که تغییرات در ایران مورد نیاز است، با شنیدن نام «تایمز اسرائیل» به سرعت خداحافظی کرده و رفتند.

اما نوید داوودزاده، یک فوتبالیست حرفه‌ای باشگاه الاهلی قطر که در لیگ برتر ستارگان قطر توپ می‌زند و همراه با خانواده‌اش در دوحه زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با این روزنامه اسرائیلی از قوانین سخت‌گیرانه حجاب انتقاد کرده و گفته است که اگر او هم در ایران زندگی می‌کرد، با معترضین همراه می‌شد.

سایت «شبکه ۷» اسرائیل نیز مانند اکثر رسانه‌های دیگر اسرائیل به اعتراض فوتبالیست‌های تیم ملی ایران در قطر و نخواندن سرود جمهوری اسلامی ایران پرداخت و آن را سرایت اعتراضات داخلی ایران به قطر نامید.

این سایت به هزاران ایرانی در قطر اشاره کرد که در زمان نواخته شدن سرود رژیم حاکم بر ایران، آن را هو کرده، شعارهایی در محکومیت حکومت ایران و در دفاع از آزادی بر سر دست گرفته بودند. «شبکه ۷» اضافه کرده که پرسش اینجاست فوتبالیست‌های تیم ملی در بازگشت به کشور خود با چه مجازاتی از سوی حکومت روبه‌رو خواهند شد؟ سؤالی که پاسخ آن بسیار نزدیک است.

از سوی دیگر، سایت وای.نت نوشته است که حضور پرقدرت و منظم تیم ملی عربستان سعودی دست‌کم در مسابقه نخست آن در برابر تیم آرژانتین و اسطوره آن، مسی، مدیون تحولات و اصلاحاتی است که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، در عرصه ورزش کشورش بانی آن بوده است.

در این گزارش افزوده شد که عربستان، یکی از چهار کشور عربی حاضر در جام جهانی، بر این باور است که حضور پرقدرت کشورش در جام جهانی و در دیگر زمین‌های بین‌المللی ورزش، راه این کشور را برای تحقق اهداف در عرصه‌های مهم‌تر هموار کرده و وجهه سعودی را در نگاه جهانی بهبود خواهد داد.

این سایت در همین حال افزود البته بسیاری نیز هستند که معتقدند حکومت عربستان در رهگذر این رویداد معتبر ورزشی، دوباره فرصتی به کف آورده تا افکار عمومی را از نقض حقوق بشر در این کشور منحرف کند.

XS
SM
MD
LG