لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۵

رسانه‌های اسرائیل در هفته‌ای که گذشت؛ یک نشست ویژه پشت درهای بسته در مورد ایران


تصویری از نشست افتتاحیه دوره جدید کنست در ۱۵ نوامبر امسال
تصویری از نشست افتتاحیه دوره جدید کنست در ۱۵ نوامبر امسال

نشست «محرمانه» امور ایران در «کنست»، زنجیره رزمایش‌های هوایی اسرائیل با کشورهای متحد، و شرایط عربستان سعودی برای نشان دادن چراغ سبز به پیمان‌های ابراهیم از موضوعات مورد علاقه رسانه‌های اسرائیلی در هفته‌ای که گذشت بود.

این رسانه‌ها همچنین به چرایی استقبال گرم سفیر امارات در اسرائیل از وزیر آتی امنیت داخلی اسرائیل، و تلألو الماس‌های درخشان بر روابط اسرائیل و امارات همزمان با سفر رسمی رئیس جمهوری اسرائیل به بحرین و امارات پرداختند.

نگرانی‌های متقابل محافل اسرائیلی و آمریکایی از تقویت راست‌گرایان در کشور مقابل، نیز از موضوع‌های مورد توجه این هفته در رسانه‌های اسرائیل بود.

یک نشست ویژه در مورد ایران پشت درهای بسته

کمیسیون امور خارجی و امنیتی مجلس اسرائیل این هفته با هدف «تعمیق آگاهی اطلاعاتی، عملیاتی و سیاسی» نشست ویژه‌ای در پشت درهای بسته درباره مسائل مرتبط با ایران برگزار کرد.

به نوشته سایت «نیوز وان»، یهوشواع زارکا، معاون بخش امور راهبردی وزارت خارجه، سرهنگ ل. فرمانده بخش تحقیقات در سازمان اطلاعات نظامی ارتش و عوامل بلندپایه از موساد و سایر نهادهای امنیتی اسرائیل در این نشست محرمانه مشارکت داشتند.

بر اساس این گزارش، اعضای کمیسیون امور خارجی و امنیتی ارزیابی‌های جامعی در باره اوضاع ایران از ابعاد دولتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی دریافت کردند اما هم‌زمان در باره فعالیت اسرائیل در قبال ایران نیز گزارش شنیدند.

به درخواست ژنرال ذخیره یوآو گالانت، رئیس کمیسیون، در ارائه گزارش‌ها به «اقدامات خصمانه ایران در قبال اسرائیل از ابعاد نظامی، امنیتی و سیاسی» چه از سوی خود ایران و چه از سوی گروه‌های نیابتی تهران «توجه ویژه» مبذول شد.

از ژنرال گالانت به عنوان فردی نام برده می‌شود که در دولت جدید بنیامین نتانیاهو که در حال تشکیل است، ظاهراً قرار است وزیر دفاع شود. او در آخرین دولت نتانیاهو وزیر آموزش و پرورش بود. تقویت احتمال انتصاب او به وزارت دفاع با برگزاری نشست «کنست» در باره ایران هم‌زمان شده است.

رزمایش‌های مشترک؛ آمریکا، یونان و حالا فرانسه

ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دو گل این روزها در ساحل اسرائیل پهلو گرفته بود تا جنگنده‌های روی عرشه آن «دوشادوش» هواپیماهای نظامی اسکادران ۲۰۱ نیروی هوایی اسرائیل در مانوری با نام «نسیم شرقی» بر فراز دریای مدیترانه شرکت کنند؛ خبری که در پایان رزمایش، رسانه‌ای شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل تأکید کرد که «مقابله با تهدیدات هوایی و حمله به اهداف، اشتراک گذاری اطلاعات هوایی و حفظ توان بالای نظامی نقطه عطف مهمی در تقویت همکاری‌های راهبردی بین‌المللی بین ارتش‌های اسرائیل و فرانسه بود».

ارتش اسرائیل می‌گوید این رزمایش بخشی از مجموعه همکاری‌های بین‌المللی است که بر اساس برنامه منظم آموزشی نظامیان اسرائیلی در سال ۲۰۲۲ ادامه دارد.

رزمایش هوایی با فرانسوی‌ها، بلافاصله پس از پایان سلسله مانورهایی هوایی اسرائیل و آمریکا برگزار شد، که رسانه‌های اسرائیل به نقل از سخنگوی ارتش، آن را «مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای و گروه‌های نیابتی ایران» نامیده بودند.

آخر آبان و اوایل آذر نیز با مانور هوایی مشترک اسرائیل و یونان در آسمان یونان مقارن بود و حضور هواپیماهای سوخت‌گیری در آن به این تعبیر شد که توان بمباران در مسافت‌های دور که نیاز به سوخت‌گیری در هوا را الزامی می‌کند، تمرین شده است. تابستان نیز مانور دیگری بین نیروهای هوایی اسرائیل و یونان با اهداف مشابه برگزار شده بود.

شرایط غیرمنتظره سعودی برای پیوستن به پیمان‌های ابراهیم

این هفته همزمان با سفر سیاسی اسحاق هرتزوگ به خلیج فارس، که از جمله اولین سفر رسمی او به بحرین و دومین دیدارش از امارات بود، وزیر خارجه بحرین که براساس گزارش‌های متعدد، کشورش دو سال پیش «با حمایت عربستان» به پیمان صلح ابراهیم پیوست، در یک نشست خبری گفت که عادی‌سازی مناسبات میان عربستان و اسرائیل و پیوستن سعودی به پیمان‌های صلح ابراهیم به زمانی منوط است که معضل نزاع اسرائیلی- فلسطینی حل شده باشد.

وزیر خارجه بحرین در همین حال تأکید کرد که حکومت منامه از دولت جدید در حال تشکیل از سوی بنیامین نتانیاهو نگرانی ندارد و آقای نتانیاهو را رهبری وفادار به پیمان‌های ابراهیم و به صلح دانسته و قضاوت زودهنگام نمی‌کند.

اما شبکه اسرائیلی آی۲۴ که به زبان‌های انگلیسی و فرانسه برنامه تلویزیونی دارد، این هفته در یک گزارش «اختصاصی» خبر داد که محمد بن‌سلمان، برای عادی‎‌سازی رابطه با اسرائیل درخواست‌هایی از آمریکا دارد که هیچ‌یک مربوط به مسئله فلسطینی نیست: تأیید اتحاد آمریکا و سعودی، تضمین تدارکات تسلیحاتی برای سعودی مانند کشورهای ناتو، توافقی که به عربستان امکان بهره‌برداری از ذخایر گسترده اورانیوم برای برنامه هسته‌ای غیرنظامی و محدود را بدهد.

به گفته آی۲۴، غیر از سه شرط یاد شده اصلی، پایان «رفتار ناعادلانه» در قبال سیاست نفتی سعودی و جدی گرفتن روند اصلاحات اجتماعی در سعودی به رهبری بن‌سلمان نیز دو خواسته فرعی دیگر عربستان از آمریکاست تا به عادی‌سازی با اسرائیل چراغ سبز بدهد.

به گزارش این شبکه، در هر حال، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، به جامعه یهودیان آمریکا در دیدارهای اخیر گفته که باید امکان داد تا روند عادی سازی به «بلوغ برسد»، به گونه‌ای که یکی از رهبران یهودیان آمریکایی حاضر در این دیدارها، گفته است که این امر سرانجام رخ خواهد داد و تنها مسئله زمان است ولی البته به موفقیت عناصر میانه‌رو در حاکمیت سعودی نیز بستگی دارد.

استقبال گرم امارات از وزیر جنجالی کابینه جدید

استقبال گرم این روزهای سفیر امارات در اسرائیل از ایتامار بن‌گویر، رهبر جنبش راست‌گرای «اقتدار یهودی» که قرار است در دولت جدید بنیامین نتانیاهو وزیر امنیت داخلی باشد، با تفاسیر زیاد رسانه‌های اسرائیلی روبه‌رو شد. هر چند که سفیر امارات بعداً نیز با بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب «صهیونیسم دینی» دیدار کرد؛ فردی که قرار است وزیر دارایی، و به نوشته رسانه‌های اسرائیل، عملاً «نخست‌وزیر شهرک‌نشین‌های کرانه باختری» در دولت تازه باشد.

ایتامار بن‌گویر از سوی سفارت امارات در تل‌آویو دعوت شده بود تا در جشن پنجاه و یکمین سالروز استقلال امارات شرکت کند. زوی برال، مفسر سرشناس امور خاورمیانه، در روزنامه هاآرتص نوشت که امارات نخستین کشور عربی است که برای بن‌گویر آماده می‌شود و ظاهرا با این کار در جستجوی کسب سود سیاسی است.

به نوشته آقای برال، دعوت سفارت امارات از بن‌گویر، موضع‌گیری روشن این کشور برای تمایل به تاثیرگذاری بر تحرکات دولت پیش‌روی نتانیاهو است. هاآرتص افزود برای همه روشن است که تهدیدات ناشی از ترکیب دولت جدید نتانیاهو ممکن است کرانه باختری، اورشلیم و کل منطقه را به آتش بکشد اما ابوظبی به جای هشدار و تهدید، از «دیپلماسی مثبت» استفاده می‌کند. اما اگر بن‌گویر برای عملی کردن برنامه خود در یهودی‌سازی «معبد مقدس» گام بردارد، باید دید که آیا رویکرد امارات کمک خواهد کرد یا نه؟ باید منتظر بود و دید».

تجارت پرسود الماس بین اسرائیل و امارات

در این میان اعلام شد که داد و ستد الماس میان اسرائیل و امارات رکورد زده است. نخستین قرارداد در این عرصه «درخشان» و پرسود، تنها دو روز پس از امضای پیمان‌های صلح ابراهیم میان دو کمپانی اسرائیلی و اماراتی امضا شد هر چند که به گزارش شبکه آی۲۴، سرعت دستیابی به آن توافق نشان از آن داشت که تجارت دو کشور بر سر سنگ‌های قیمتی از مدت‌ها قبل در جریان بوده و حتی پیمان‌های ابراهیم بر اساس همکاری در زمینه الماس صیقل خورده است.

این شبکه یادآوری کرد که الماس قرن‌ها برای بازرگانان یهودی در جهان اهمیت داشت و تاجران آلمانی یهودی در دهه ۱۹۳۰ میلادی این تجارت را به سرزمین اسرائیل آوردند و بورس بزرگ الماس را در منطقه رامات‌گان پایه‌گذاری کردند، اما امارات نیز قدرت جدید در بازار جهانی الماس است و موقعیت دوبی، به عنوان مرکز تجاری برجسته منطقه‌ای و قطب گردشگری لوکس جهانی و نزدیکی آن به مراکز آسیایی تولید جوهرات گرانبها، امارات را به کانون طبیعی برای این صنعت تبدیل کرده است.

به گزارش آی۲۴، اسرائیل در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۰۰ میلیون دلار الماس خام به امارات صادر کرد و حال که عوارض گمرکی و تعرفه بر الماس در روابط تجاری دو کشور تا حد زیادی کاهش یافته، حجم این داد و ستد قطعا رو به افزایش است.

نگرانی‌های متقابل «دو متحد» از تحولات داخلی یکدیگر

اسرائیل، آمریکا را هم‌پیمان مهم و نخست خود در جهان می‌داند اما حال از یک‌سو محافل سیاسی اسرائیلی و نهادهای آمریکایی یهودی از تقویت راست‌گرایان افراطی در آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند و از سوی دیگر، یهودیان و شخصیت‌های آمریکایی یهودی از احتمال اقدامات دولت آتی اسرائیل با ترکیب راست‌گرایان افراطی نگران شده‌اند.

روزنامه اسرائیل‌هیوم نوشته است که دغدغه سیاستمداران اسرائیلی و سازمان‌های آمریکایی یهودی از افزایش نفوذ یهودستیزان و راست‌گرایان افراطی در جامعه و صحنه‌های آمریکایی بعد از آن شدت گرفت که کانیه وست، خواننده آمریکایی، موسوم به «یه»، پس از دیدار با دونالد ترامپ، در یک برنامه به میزبانی الکس جونز، چهره راست افراطی، از دوست داشتن هیتلر و نازی‎‌ها سخن گفت.

به نوشته اسرائیل‌هیوم، اسرائیلی‌ها نگران هستند که اظهارات کانیه وست و دوست دیگرش، نیک فوئنتوس، که انکارگر هولوکاست است، «تازه اول ماجرا باشد».

این روزنامه افزود که مردم اسرائیل نیز از تلاقی رویدادها و روندهایی در آمریکا که یهودستیزی را وارد جریان اصلی آن کشور می‌کند، نگران هستند.

یک منبع اسرائیلی به این روزنامه گفت از این نظر پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۳، سالی تعیین‌کننده و دشوار باشد، چه اینکه نظرسنجی در آمریکا نیز نشان داده که ۵۷ درصد از مردم آن کشور معتقدند که یهودستیزی یک مشکل جدی در جامعه آمریکایی است. این در حالی است که تنها دو درصد از جمعیت آمریکا را یهودیان تشکیل می‌دهند که آنان نیز اکثراً غیرمذهبی و سکولار هستند. یهودستیزی به‌ویژه در دانشگاه‌های آمریکا تشدید شده است.

از سوی دیگر، ایب فاکسمن، رئیس پیشین ای‌دی‌ال، یک نهاد مهم آمریکایی یهودی که سازمان ضد افترا است، این هفته گفت که اگر اسرائیل از یک دمکراسی باز عدول کند، من دیگر نمی‌توانم حامی آن باشم.

این رهبر پرنفوذ آمریکایی یهودی در مصاحبه با جروزالم پست به تغییرات احتمالی اشاره می‌کرد که قرار است در پی اجرای برنامه‌های دولت آتی بنیامین نتانیاهو در قوه قضائیه و ساختار نهادهای مذهبی و دولتی ایجاد شود. آقای فاکسمن گفت اگر این تغییرات عملی شود، کوشش برای جلب حمایت یهودیان آمریکایی از اسرائیل، برای او کاری سخت خواهد بود و این تغییرات روابط اسرائیل با یهودیان آمریکایی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آقای فاکسمن اضافه کرد اگر خواسته بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی»، برای مبدل شدن اسرائیل به یک کشور ناسیونالیسم تئوکراتیک عملی شود، این به مفهوم قطع رابطه ۷۰ درصد از یهودیان جهان با اسرائیل است زیرا در آن صورت، این یهودیان واجد شرایط تعریف «یهودی»، طبق شریعت اصولگرایان یهودی، نخواهند بود. او تأکید کرد در چنان شرایطی حتی خود من یک یهودی محسوب نمی‌شوم.

محافل سیاسی و فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل نیز این هفته همچنان از حضور راستگرایان افراطی در دولت آتی ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب آن هشدار دادند. ران خولدایی، شهردار تل‌آویو هشدار داد که با وجود افرادی مانند خاخام آوی مائوز، رئیس جنبش «نوعام» در ائتلاف دولت جدید اسرائیل، کشورش در حال گام برداشتن به سوی تئوکراسی از نوع «فاشیستی» آن است.

XS
SM
MD
LG