لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

انجام اولین تمرین برای واکنش به موشک‌های کره شمالی در توکیو


برگزاری مانور توکیو منتقدانی هم داشته که می‌گویند چنین تمرینی هراس را در مردم گسترش می‌دهد.
برگزاری مانور توکیو منتقدانی هم داشته که می‌گویند چنین تمرینی هراس را در مردم گسترش می‌دهد.

توکیو روز دوشنبه اولین عملیات تمرینی هشدار و تخلیه برای واکنش به حملات موشکی کره شمالی را برگزار کرد. داوطلبان شرکت‌کننده در تمرین از محل کار و زندگی خود به ایستگاه‌های مترو و سایر اماکن زیرزمینی رفتند که در صورت وقوع حمله موشکی پناهگاه محسوب خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این تمرین تخلیه که در یک زمین بازی بیسبال و پارک همجوار آن انجام شد ۳۰۰ نفر شرکت داشتند.

همزمان گروه کوچکی از تظاهرکنندگان با پلیس درگیر شدند. آنها این تمرین را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند هراس را در مردم گسترش می‌دهد.

با وجود آنکه این امیدواری افزایش یافته که شرکت کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی که ماه آینده در کره جنوبی برگزار خواهد شد تا حدی از تنش در منطقه خواهد کاست ولی ژاپن اقدامات خود برای آماده کردن مردم برای یک جنگ احتمالی را گسترش داده است.

دولت ژاپن معتقد است خطر ناشی از موشک‌ها و سلاح‌های شیمیایی کره شمالی جدی‌تر شده است.

پس از پایان تمرین تخلیه در شهر توکیو، یک مقام دولتی ژاپن به داوطلبان گفت: «یک موشک از کره شمالی ظرف مدتی کمتر از ۱۰ دقیقه به توکیو خواهد رسید و اولین هشداری که ما دریافت خواهیم کرد سه دقیقه پس از شلیک موشک است بنابراین ما فقط پنج دقیقه برای یافتن سرپناه فرصت خواهیم داشت».

با توجه به تداوم و توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی در گذشته در شهرهای کوچک و روستاهای ژاپن نیز تمرین‌های مشابهی برگزار شده‌اند.

کره شمالی تازه‌ترین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای خود را در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ انجام داد و در طول سال گذشته چندین موشک بالستیک را نیز آزمایش کرده است. در آخرین مورد از این آزمایش‌ها که در ماه نوامبر ۲۰۱۷ انجام شد، موشک به ارتفاع چهار هزار و ۴۷۵ متری رسید و حدود ۹۵۰ کیلومتر پیش رفت. این موشک پس از عبور بر فراز ژاپن در غرب منطقه اقتصادی ویژه این کشور در آب‌های اقیانوس آرام فرود آمد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که کره شمالی مدعی است برنامه‌های تسلیحاتی آن اقدامی ضروری در برابر احتمال اشغال آن کشور از سوی آمریکاست.

همزمان با نگرانی‌های افکار عمومی در مورد احتمال شلیک موشک‌های بیشتر از سوی کره شمالی رسانه ملی ژاپن شش روز پیش یک آژیر خطر جعلی پخش کرد و از مردم خواست به پناهگاه بروند. درست یک روز قبل از آن رویداد اعلام اشتباهی آژیر خطر حمله موشکی در هاوایی سراسیمگی و نگرانی شدیدی در میان مردم به وجود آورده بود.

یکی از شرکت‌کنندگان در تمرین تخلیه امروز در توکیو، کارمند ۵۰ ساله گفت: «من چندان در مورد کره شمالی نگران نیستیم ولی اگر اتفاقی بیافتد واقعاً هولناک خواهد بود». او گفت این تمرین‌ها برای مقابله با حمله واقعی فایده‌ای ندارد و افزود: «اگر من سر کار باشم شاید تخلیه ساده باشد ولی اگر بیرون باشم مسلماً دشوارتر خواهد بود».

تسلیحات و تجهیزات دفاعی ژاپن در برابر موشک‌های بالستیک عبارتند از یک ناوشکن مستقر در دریای ژاپن که به سیستم رهگیری موشک‌ها و نابود کردن کلاهک‌ها در آسمان مجهز است و سامانه دفاع موشکی PAC-3 از مدل پاتریوت که آخرین خط دفاعی کشور است و می‌تواند با سرعت چندین کیلومتر در ثانیه موشک‌ها را در هوا هدف بگیرد.

ژاپن در عین حال تصمیم گرفته دو سامانه موشکی زمین به هوا و موشک‌های کروز خریداری کند که قادر هستند، نقاط شلیک موشک توسط کره شمالی را هدف بگیرند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG