لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

جاناتان پولارد؛ مردی که از جاسوسی در آمریکا برای اسرائیل پشیمان نیست


جاناتان پولارد و همسرش، هنگام خروج از جلسه استماع در دادگاه فدرال منهتن در مه ۲۰۱۷
جاناتان پولارد و همسرش، هنگام خروج از جلسه استماع در دادگاه فدرال منهتن در مه ۲۰۱۷

جاناتان پولارد، یهودی آمریکایی که به جرم جاسوسی علیه ایالات متحده و به سود اسرائیل به حبس ابد محکوم شده بود، در نخستین مصاحبه پس از آزادی و مهاجرت به اسرائیل، گفته است که از اقدامات خود «اصلاً پشیمان نیست».

آقای پولارد، گفته است که آمریکا در آن زمان اطلاعات پرارزشی را از اسرائیل «که متحد خود بود»، پنهان نگاه می‌داشت و او که به خاطر شغل خود در نیروی دریایی آمریکا، به بخشی از این اطلاعات دسترسی یافته بود، احساس «وظیفه» می‌کرد که این اطلاعات را به اسرائیل بدهد.

مصاحبه با جاناتان پولارد، روز جمعه ششم فروردین، در اسرائیل هیوم مهم‌ترین روزنامه حامی بنیامین نتانیاهو، منتشر شده و در بسیاری از رسانه‌های دیگر اسرائیل و نشریات یهودی در غرب بازتاب داشته است.

جاناتان پولارد در نوامبر سال ۱۹۸۵ میلادی هنگام فرار به سوی سفارت اسرائیل در واشینگتن، با درهای بسته سفارت روبه‌رو شد و مأموران اف‌بی‌آی که از جمله با بالگرد خودروی او و همسر آن زمانش را تعقیب می‌کردند، آن دو را دستگیر کردند.

پولارد در می ۱۹۹۱
پولارد در می ۱۹۹۱

او که سال ۱۹۸۱ به خدمت سازمان اطلاعات نیروی دریایی آمریکا در مریلند، در نزدیکی واشینگتن درآمده بود، مدت کوتاهی پس از آغاز دسترسی‌اش به اطلاعات محرمانه، آنها را به اسرائیل منتقل کرده بود.

بازداشت جاناتان پولارد به تنش نسبی در مناسبات وقت میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا منجر شد و محاکمه طولانی به اتهام جاسوسی وخیم علیه آمریکا، سرانجام محکومیت او به حبس ابد را در پی آورد.

دولت‌های اسرائیل بعدها پذیرفتند که جاناتان پولارد از سوی موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، مأمور انتقال اطلاعات محرمانه نظامی و امنیتی آمریکا به اسرائیل شده بود.

جاناتان پولارد در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان دستگیر و محکوم شد، و با وجود درخواست‌های مکرر دولت اسرائیل، از سوی بیل کلینتون و جرج بوش، بخشوده نشد.

در سال ۲۰۱۵ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، که تازه برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به دست آمده و اسرائیل از این بابت بسیار خشمگین بود، جاناتان پولارد پس از ۳۰ سال «عفو» شد اما از خروج از آمریکا ممنوع گردید.

تجمعی در حمایت از پولارد در مقابل اقامتگاه کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا در سفرش به اورشلیم در ژوئن ۲۰۰۵
تجمعی در حمایت از پولارد در مقابل اقامتگاه کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا در سفرش به اورشلیم در ژوئن ۲۰۰۵

حکم ممنوع‌الخروجی آقای پولارد چند ماه پیش و در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تمدید نشد و این امر به آزادی کامل و اجازه خروج او از خاک آمریکا تعبیر شد.

شلدون ادلسون، کلان سرمایه‌دار آمریکایی یهودی و حامی دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، ۱۲ روز پیش از مرگش، با در اختیار گذاشتن هواپیمای اختصاصی، به جاناتان پولارد امکان داد در شرایطی که اسرائیل در قرنطینه کرونا و فرودگاه آن کاملاً بسته بود، به اسرائیل پرواز کند.

بنیامین نتانیاهو در نیمه شب اول ژانویه امسال شخصاً از پولارد در فرودگاه استقبال کرد. آقای پولارد با پیاده شدن از هواپیما، به زمین فرودگاه، به عنوان بخشی از «خاک سرزمین مقدس» بوسه زد تا زندگی جدید خود را در این کشور آغاز کند.

او در گفت‌وگو با اسرائیل هیوم تأکید کرده که با وجود آنکه مسئولان وقت سفارت اسرائیل در واشینگتن عملاً موجب تحویل دادن او به آمریکا شدند، اما او در ۳۰ سال حبس خود نیز همواره به اسرائیل وفادار مانده است.

پولارد در حالی که تلاش زیادی کرده تا خود را تنها در قبال اسرائیل «وفادار» و «متعهد» به تصویر بکشد اما در آمریکا محکوم شد که کوشیده بود تا اطلاعات محرمانه را در قبال پول به آفریقای جنوبی و حتی پاکستان «بفروشد».

پولارد و همسرش در هواپیمای شخصی ادلسون به هنگام سفر به اسرائیل در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰
پولارد و همسرش در هواپیمای شخصی ادلسون به هنگام سفر به اسرائیل در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰

جاناتان پولارد که اکنون ۶۶ سال دارد، در این نخستین مصاحبه، افزوده است، در زمان ارتکاب جاسوسی و زمینه‌ای که به آن اقدامات او منجر شد، خود را به عنوان یک یهودی جوان در آمریکا خود را قلباً به اسرائیل متعهد می‌دیده و احساس وظیفه می‌دانسته که اطلاعات محرمانه آمریکا را به اسرائیل منتقل کند.

به نوشته اسرائیل هیوم، جاناتان پولارد «آگاه بوده که خطوط قرمز» را در انتقال اطلاعات به اسرائیل زیر پا گذاشته اما می‌دانسته که آگاهی اسرائیل از این اطلاعات «برای امنیت اسرائیل، حیاتی بوده است».

او افزوده است که «از یاری دادن به ملت و سرزمین خود، پشیمانی ندارد».

به نوشته جروزالم پست، وی افزوده است که اگر در این زمینه کاری نمی‌کرد، «غیر قابل قبول» می‌بود و یک یهودی آمریکایی اگر آمریکا را «خانه» خود می‌داند، «در اشتباه است و خود را گمراه می‌کند» زیرا «وفاداری به اسرائیل و به ملت یهودی بسیار مهم‌تر از زندگی است».

پولارد که متولد تگزاس است، یادآور شده زمانی که در دانشگاه آمریکا درس می‌خواند، یکی از استادانش به دلیل هوش بالای او، تلاش کرده بود او را به خدمت سی‌آی‌ای تشویق کند، اما او تمایل داشت بر دانش و توانمندی علمی خود بیفزاید تا هر چه زودتر به اسرائیل، به عنوان «خانه» رفته و به اسرائیل خدمت کند.

به نوشته جروزالم پست، دستگیری و محاکمه او، مناسبات میان یهودیان آمریکایی با نهادهای دولتی آن کشور را بغرنج کرد و برای مدتی، ورود یهودیان به دستگاه‌های امنیتی عملاً پاسخ رد می‌گرفت.

این وضعیت بعدها تغییر کرد و در تمامی دولت‌های بعدی، از جمله دولت دونالد ترامپ و نیز در دولت کنونی در آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن، پست‌های متعدد ارشد امنیتی و اطلاعاتی مانند پست‌های مهم سیاسی و وزارتی و معاونان آنها در اختیار آمریکاییان یهودی است.

اما جاناتان پولارد گفته است رهبری یهودیان در آمریکا برای آزادی او چندان تلاش نکردند زیرا به ادعای وی، وقتی شما (یک یهودی) در خارج از اسرائیل زندگی می‌کنید، شما را به طور طبیعی به عنوان فردی که «غیرقابل اعتماد است»، می‌شناسند.

این در حالی است که به نوشته جروزالم پست، رهبران یهودیان آمریکایی بعدها در استدلالات خود برای آزادی جاناتان پولارد، تأکید کرده بودند که حبس ابد حکمی بسیار سنگین است که باید تغییر کند.

جاناتان پولارد گفته است که با وجود عفو، آزادی و مهاجرت به اسرائیل، در حالی که اکنون نیز شهروند اسرائیل است، طبق حکم دادگاه آمریکا، هنوز حق ندارد در مورد ماهیت و محتوای اطلاعاتی که به اسرائیل منتقل می‌کرد» مصاحبه کند و سخنی بگوید.

در طول سال‌ها گفته شده بود که بخش عمده آن اطلاعات مربوط به شوروی، سوریه و لیبی بود.

جاناتان پولارد و همسرش، هنگام خروج از جلسه استماع در دادگاه فدرال منهتن در مه ۲۰۱۷
جاناتان پولارد و همسرش، هنگام خروج از جلسه استماع در دادگاه فدرال منهتن در مه ۲۰۱۷

رافی ایتان، عضو ارشد موساد که بعدها وزیر شد، در زمان نخست‌وزیری اسحاق شامیر در اواسط دهه هشتاد میلادی، مسئول تصمیمات دریافت اطلاعات محرمانه از دست جاناتان پولارد بود و اجرای این وظیفه را از جمله به آوی‌ام سِلاع محول کرد.

سلاع که در آن زمان در زیر پوشش «افسر نیروی هوایی در حال تحصیل در آمریکا بود»، اطلاعاتی را که از دست پولارد می‌گرفت، به اسرائیل می‌برد. با محاکمه پولارد، آوی‌آم سلاع از آمریکا اخراج شد و هرگز به او اجازه داده نشد به خاک این کشور پا بگذارد.

رافی ایتان نیز چند سال پیش درگذشت اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دونالد ترامپ در آخرین ساعات ریاست جمهوری‌اش در روز ۲۰ ژانویه امسال، آوی‌آم سِلاع را مورد «بخشودگی کامل» قرار داد تا او که اکنون ۷۵ سال دارد، از هر گونه تعقیب از سوی نهادهای آمریکایی مصون بماند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، میریام ادلسون همسر شلدون ادلسون، ران درمر سفیر کنونی اسرائیل در آمریکا و دیوید فریدمن آخرین سفیر دونالد ترامپ در اسرائیل، «عفو کامل» آوی‌آم سلاع را از دونالد ترامپ درخواست کرده بودند.

XS
SM
MD
LG