لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

لبنان: درخواستی برای پهلو گرفتن نفتکش ایرانی دریافت نکرده‌ایم


پس از آنکه وزیر خارجه ترکیه پیش از ظهر جمعه ۸ شهریور اعلام کرد، نفتکش ایرانی آدریان دریا در مسیر لبنان است، وزیر انرژی لبنان اعلام کرد که این کشور درخواستی برای پهلو گرفتن این نفتکش سرگردان ایرانی در آب‌های خود دریافت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نادا بوستانی، وزیر انرژی لبنان، همچنین تأکید کرد که این وزارتخانه از هیچ کشوری نفت خام نخریده و هیچ پالایشگاهی برای تصفیه نفت خام ندارد.

او همچنین اضافه کرده که درخواستی هم از آدریان دریا برای ورود به آب‌های لبنان دریافت نشده است.

ساعاتی قبل از این اظهار نظر، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرده بود که نفتکش ایرانی که صبح جمعه مقصد ثبت شده در سیستم شناسایی خودکار خود را به بندر اسکندرون ترکیه تغییر داده بود، در مسیر لبنان قرار دارد.

بندر اسکندرون در شمال سوریه واقع است و از طریق دریا نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر با پالایشگاه بندر بانیاس سوریه فاصله دارد. سواحل لبنان نیز در جنوب سواحل سوریه در مدیترانه واقع هستند.

آدریان دریا، که تا چندی پیش با نام گریس ۱ و زیر پرچم پاناما تردد می‌کرد، در ۱۳ تیرماه به ظن نقض تحریم‌های اروپایی از طریق حمل نفت به سوریه در جبل الطارق توقیف شد و پس از هفته‌های کشاکش، مقام‌های جبل الطارق اعلام کردند که متقاعد شده‌اند این ابرنفتکش که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران است، به سوریه نخواهد رفت.

هم آمریکا، هم بریتانیا و هم جبل الطارق معتقدند مقصد اولیه این نفتکش بندر بانیاس سوریه بوده اما ایران بدون اعلام مقصد این نفتکش، مدعی شده بود که مقصد نهایی آن سوریه نیست.

آدریان دریا از زمان رفع توقیف در جبل الطارق، چند بار مسیر ثبت‌شده در سامانه شناسایی خودکار خود را تغییر داده بود، علاوه بر اسکندرون، بندر مرسین ترکیه و یونان نیز از مقاصد ثبت شده این نفتکش در گذر به شرق مدیترانه بود.

البته به نوشته منابع خبری دریانوردان می‌توانند هر مقصدی را در سیستم شناسایی خودکار وارد کنند و به این ترتیب ممکن است مقصد ثبت شده در سامانه شناسایی خودکار این ابرنفتکش ایرانی مقصد واقعی آن نباشد.

ایران این هفته از زبان سخنگوی دولت حسن روحانی، مدعی شده محموله این نفتکش، «فروخته شده و خریدار آن مقصد این کشتی را مشخص خواهد کرد».

در مقابل آمریکا هشدار داده است که علیه هر فرد یا نهادی که خدماتی را به «آدریان دریا ۱» ارائه دهد، اقدام خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG