لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

معاون وزیر صنعت درباره استخراج ارز دیجیتال: ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها


عکس منتشرشده در خبرگزاری صدا و سیما درباره پلمب دو واحد استخراج بیت‌‌کوین در یزد
عکس منتشرشده در خبرگزاری صدا و سیما درباره پلمب دو واحد استخراج بیت‌‌کوین در یزد

همزمان با «شناسایی» سه واحد استخراج ارز دیجیتال در تهران، معاون وزیر صنعت ایران اعلام کرد که استخراج ارزهای دیجیتال «ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌آید».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزارت نیرو روز شنبه، ۱۵ خرداد، اعلام کرد که سه واحد استخراج ارز دیجیتال در سه مرکز صنعتی را «شناسایی» و برق این مراکز را قطع کرده است.

براساس این گزارش، نیروهای وزارت نیرو با بررسی مصرف برق، این سه واحد استخراج بیت‌کوین را شناسایی کرده‌اند و یکی از آنها «هفت مگاوات یعنی حدود ۴۰ درصد توان تولید نیروگاه برق‌آبی سد طالقان» را مصرف کرده است.

براساس این گزارش، این واحدهای استخراج ارزهای دیجیتال با استقرار در مراکز صنعتی، از برق با تعرفه ارزان برای تولید ارز دیجیتال استفاده می‌کردند.

پیش از این نیز چند مرکز استخراج بیت‌کوین در ایران پلمب شده‌اند.

از جمله روز جمعه هادی بشری، دادستان رودبار، گزارش داده بود که فردی با همکاری مدیران یک شرکت در شهر «لوشان» اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کرد که برق شرکت مذکور قطع و پانصد دستگاه سخت‌افزار استخراج ارز دیجیتال به ارزش چهار میلیارد تومان توقیف شد.

به گفته دادستان رودبار، برای این اشخاص به اتهام «سوء استفاده از انشعاب برق و نگهداری کالای قاچاق» پرونده قضایی تشکیل شده است.

این اقدامات در حالی انجام می شود که ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه، ​ خبر داده بود که قانونی درباره بیت‌کوین در کمیسیون‌های دولت تصویب شده، اما هنوز به تصویب هیئت دولت نرسیده و به همین دلیل استخراج بیت‌کوین در کشور غیرقانونی نیست.

در همین حال روز شنبه نیز سعید زرندی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت که این موضوع در تعدادی از کمیسیون‌های دولت «در دست بررسی است و قرار شده وزارت‌خانه‌های متعدد به همراه بانک مرکزی تصمیم‌گیری لازم را برای تعیین تکلیف تولید بیت‌کوین انجام دهند».

آقای زرندی همچنین گفت که استخراج ارزهای دیجیتال «ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌آید و هم امکان پول‌شویی در آن وجود دارد».

وی تاکید کرد که «کنگره آمریکا تلاش زیادی برای جلوگیری از تولید بیت کوین در ایران انجام می‌دهد».

گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از دلایل اصلی روی آوردن ایرانی‌ها به استخراج ارزهای دیجیتالی از جمله بیت‌کوین برای انجام معاملات، تحریم‌های شدید آمریکا علیه بخش‌های مالی و بانکی ایران است.

فناوری بلاک‌چین که در ارزهای دیجیتال به کار برده می‌شود بدون نیاز به خدمات بانکی می‌تواند نقل و انتقال ارز را خیلی سریع و امن انجام دهد.

دولت آمریکا با صراحت اعلام کرده که نقل و انتقال ارز حتی در داخل ایران از جمله ارزهای دیجیتال را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

در ماه نوامبر سال گذشته، ۲۰۱۸، وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شهروند ایرانی و نشانی اندوخته بیت‌کوین آنها در فضای اینترنت را تحریم کرد.

به گفته مقامات آمریکایی این دو نفر از اندوخته بیت‌کوین خود برای پرداخت باج به نیابت از سوی دو هکر استفاده کرده‌اند که حدود سه سال از بیش از ۲۰۰ فرد و نهاد از جمله بیمارستان‌ها و موسسات دولتی باج‌گیری کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها برخی از شهروندان خارجی نیز به دلیل ارزان بودن برق، اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال در ایران کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری ایرنا روز ۱۱ تیر در گزارشی نوشته بود که بر اساس «گزارش‌های نیمه‌رسمی استخراج‌کنندگانی از کشور چین در جای جای ایران حضور یافته و اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند».

در همین حال محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز جمعه گفته بود دولت چین برنامه‌ای برای حضور در عرصه استخراج رمز ارز یا ارز مجازی در ایران ندارد، اما «ممکن است بخش خصوصی و مردم چین در این حوزه فعال بوده باشند».

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، صدا و سیما، ایسنا و رادیو فردا / ا.م/ ج
XS
SM
MD
LG