لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

طرح بازنشستگی اجباری کارکنان بخش آموزش و سلامت غزه متوقف شد


نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان گفته است که تصمیم به توقف بازنشستگی اجباری کارکنان خدمات عمومی برای «تضمین ارائه خدمات» به ساکنان غزه اتخاذ شده است.
نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان گفته است که تصمیم به توقف بازنشستگی اجباری کارکنان خدمات عمومی برای «تضمین ارائه خدمات» به ساکنان غزه اتخاذ شده است.

مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین، اجرای طرحی برای بازنشستگی اجباری و پیش از موعد بیش از شش هزار تن از کارکنان خدمات عمومی در نوار غزه را متوقف کرده‌اند.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان روز شنبه در بیانیه‌ای گفته است که اجرای طرح بازنشسته کردن پیش از موعد کارکنان بخش‌های آموزش و سلامت در نوار غزه، پس از رایزنی با محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی متوقف شده است.

آن طور که خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، طرح بازنشسته کردن پیش از موعد شش هزار و ۱۵۰ تن از کارکنان خدمات در نوار غزه، ماه گذشته و با هدف فشار بیشتر بر گروه اسلام‌گرای حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، اعلام شده بود.

بیشتر افرادی مشمول این طرح هستند که زیرمجموعه دو وزارتخانه آموزش و سلامت فلسطین هستند، و پیشتر مقام‌های سازمان‌های امدادرسان در مورد پیامدهای چنین اقدامی بر دو میلیون نفر ساکنان باریکه غزه هشدار داده بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که در بیانیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان، مشخص نشده آیا همه بیش از شش هزار نفری که قرار بود به کار آنها پایان داده شود، حفظ خواهند شد یا نه. با این حال در این بیانیه تأکید شده که تصمیم به متوقف کردن اجرای این تصمیم برای «تضمین ارائه خدمات» به ساکنان غزه اتخاذ شده است.

طرح بازنشستگی اجباری کارکنان خدمات عمومی در غزه با مخالفت شدید حماس روبه‌رو شده بود.

از سال ۲۰۰۷ که حماس که در آن زمان نخست‌وزیری تشکیلات خودگردان را در اختیار داشت، پس از نزاع با رهبران جنبش فتح و تشکیلات خودگردان در کرانه باختری، کنترل نوار غزه را در دست گرفت، تشکیلات خودگردان همچنان به پرداخت حقوق کارکنان بخش‌های عمومی ادامه داده است، گرچه از چند ماه پیش میزان پرداخت‌ها کاهش یافته است.

در نزدیک به ۱۰ سال که از این نزاع می‌گذرد، تلاش‌های فراوانی برای آشتی میان این دو گروه فلسطینی صورت گرفت که همه آنها به شکست انجامیده است.

در ماه فروردین ماه امسال هم تشکیلات خودگردان، پرداخت‌هایش به اسرائیل برای تأمین برق منطقه غزه را متوقف کرد که این اقدام باریکه غزه را در شرایطی قرار داد که روزانه تنها دو ساعت برق داشت. اما بعدتر مصر با تأمین سوخت نیروگاهی، به کمک ساکنان غزه آمد.

XS
SM
MD
LG