لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری موشک‌های تاد بین آمریکا و عربستان سعودی نهایی شد


سکوی پرتاب موشک تاد در سئونگ‌جو در کره جنوبی
سکوی پرتاب موشک تاد در سئونگ‌جو در کره جنوبی

خبرگزاری رویترز و شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داده‌اند که قرارداد فروش ۱۵ میلیارد دلاری سامانه‌های موشکی «تاد» به عربستان سعودی نهایی شده است.

بنابر این گزارش‌ها، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفتم آذر گفت آخرین مدارک رسمی مربوط به «تقاضا» و «پذیرش» این قرارداد روز دوشنبه بین مقام‌های دو کشور امضا شده است.

به گزارش رویترز، این قرارداد شامل ۴۴ سامانه ضدموشکی «تاد» و تجهیزات مرتبط با آن است.

بنابر همین گزارش، نهایی شدن این قرارداد در پی «لابی‌گری شدید» و از جمله گفت‌وگوی تلفنی دو ماه پیش بین ملک سلمان، پادشاه سعودی، با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، صورت گرفته است.

به نوشته رویترز، با افزایش نگرانی‌ها از نقش حکومت سعودی در قتل جمال خاشقجی، دولت ترامپ و کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا در هفته‌های اخیر کوشیده‌اند چند قرارداد را که بارها به عنوان بسته ۱۱۰ میلیارد دلاری از آن تمجید شده است نجات دهند.

اما به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، قرارداد فروش «تاد» به عربستان سعودی «امنیت بلندت مدت آن کشور و همچنین منطقه خلیج فارس را در برابر افزایش تهدیدهای مربوط به موشک‌های بالستیک رژیم ایران و گروه‌های تندرو تحت حمایتش حفظ می‌کند».

عربستان سعودی متحد راهبردی آمریکا در منطقه به شمار می‌رود اما قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول و همچنین بازتاب بحران انسانی یمن در رسانه‌های بین‌المللی دولت ترامپ را برای کاستن از حمایت‌هایش از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، زیر فشار گذاشت.

با این حال دونالد ترامپ گفته است ایالات متحده «شریک ثابت قدم» عربستان سعودی باقی خواهد ماند حتی اگر محمد بن سلمان از طراحی قتل جمال خاشقجی مطلع بوده باشد. وزیر خارجه آمریکا نیز کاهش مناسبات با عربستان را «خطایی بسیار بزرگ» خوانده است.

خبر قرارداد فروش موشک‌های تاد به عربستان سعودی را نخستین بار شبکه سی‌ان‌بی‌سی فاش کرد و پس از آن یک مقام سعودی در گفت‌وگو با رویترز، ضمن تایید این خبر گفت که این قرارداد تا پایان سال ۲۰۱۸ نهایی خواهد شد.

نهایی شدن قرارداد فروش تاد به عربستان در حالی صورت گرفته است که سنای آمریکا به رغم مخالفت‌های دولت ترامپ، روز چهارشنبه موافقت کرد که قطعنامه پایان دادن به حمایت از عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن را بررسی کند.

با این حال قرارداد فروش سامانه تاد به عربستان سعودی پیش از این در سال ۲۰۱۷ مجوز لازم را از کنگره آمریکا دریافت کرده است.

سامانه ضدموشکی تاد سیستمی برای مقابله با موشک‌های بالستیک است که شرکت «لاکهید مارتین» آن را ساخته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌بی‌سی، توئیتر و رادیو فردا؛ج/س.ن
XS
SM
MD
LG