لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

رسانه‌های اسرائیل: عربستان از عباس خواسته که طرح صلح ترامپ را بپذیرد یا برود


یکی از دیدارهای پیشین ملک سلمان و محمود عباس در ریاض در اول دی ماه سال گذشته.
یکی از دیدارهای پیشین ملک سلمان و محمود عباس در ریاض در اول دی ماه سال گذشته.

رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که پادشاه عربستان سعودی به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است که یا باید طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را برای صلح با اسرائیل بپذیرد یا استعفا بدهد.

به گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، در روز یکشنبه بیست و یکم آبان، ملک سلمان هفته گذشته در دیدار با محمود عباس در ریاض، او را بر سر این دو راهی قرار داده است.

نیویورک تایمز یکشنبه نوشته بود که دولت دونالد ترامپ در حال تهیه طرح صلح برای ارائه به دو طرف اسرائیلی و فلسطینی است.

به نوشته نیویورک تایمز، تیم کاخ سفید پس از ۱۰ ماه بررسی در مورد نزاع اسرائیلی- فلسطینی، اکنون در حال برداشتن گام‌های ملموس است تا روند صلح از بن‌بست خارج شود و «قرارداد نهایی» مورد نظر دونالد ترامپ ارائه شود.

محمود عباس در چند دیدار در ماه‌های اخیر با دونالد ترامپ نسبت به برقراری صلح نهایی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها با میانجی‌گری دولت کنونی آمریکا ابراز خوش‌بینی کرده بود.

عربستان یا تشکیلات خودگردان فلسطین، به گزارش‌های ادعایی در مورد درخواست ملک سلمان از محمود عباس برای کناره‌گیری از رهبری حکومت خودگردانی یا پذیرش طرح صلح آمریکا واکنش نشان نداده‌اند.

عاروتص شوا، کانال هفت اسرائیل، هفته گذشته نوشته بود، فرا خواندن محمود عباس برای سفر به ریاض در شرایطی انجام شده که «بحران کناره‌گیری» سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در پی سفر او نیز به عربستان، تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داد و بویژه تنش میان عربستان و ایران تشدید شد.

روزنامه الرأی الیوم نیز در روزهای گذشته به نقل از منابع بلندپایه فلسطینی نوشته بود که سفر محمود عباس به ریاض، غیرمنتظره و به نظر می‌رسید با تشدید بحران در روابط عربستان با ایران مرتبط بود.

این منابع فلسطینی به الرأی الیوم گفته بودند، زمانی که محمود عباس با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در قاهره ملاقات کرد، به او گفته شد که عربستان در انتظار او است.

خبرگزاری فلسطینی وفا، هفته گذشته به نقل از بسام الاغا، سفیر فلسطین در عربستان، در مورد جزئیات ملاقات محمود عباس با ملک سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تنها نوشته بود که آقای عباس میزبانان خود را در جریان آخرین تحولات فلسطین قرار داد و در مورد مناسبات دو جانبه نیز گفت‌وگو شد.

به گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل و همچنین تایمز اسرائیل، ملک سلمان از محمود عباس خواست که از نزدیک شدن به ایران نیز بپرهیزد و ارتباط‌های فتح با حزب‌الله را هم قطع کند.

دیدار ملک سلمان با محمود عباس نخستین ملاقات آنها پس از آشتی داخلی فلسطینی میان جنبش فتح به رهبری محمود عباس با جنبش حماس به رهبری اسماعیل هنیه بود.

به نوشته تایمز اسرائیل، عربستان همچنین از محمود عباس خواسته است که فعالان لبنانی در جنبش فتح با حزب‌الله همکاری نکنند.

فتح از دهه‌ها پیش در خاک لبنان به‌ویژه در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی پایگاه دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، از زمانی که عربستان به فلسطینی‌ها هشداری داده که ممکن است توافق وحدت ملی فلسطینی را نیز با تهدید روبه‌رو کند، رسانه‌های فلسطینی در اتحادی کم سابقه، به انتقاد از ایران پرداخته‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، از جمله روزنامه فلسطینی الحیات الجدیده در روزهای اخیر تأکید کرده است که حکومت فلسطینی به ایران اجازه دخالت در امور خود را نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG