لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

کاتالونیا پرونده برخورد پلیس با معترضان را به دادگاه‌های بین‌المللی می‌برد


پس از آنکه شامگاه یکشنبه اعلام شد برخورد پلیس اسپانیا با معترضان در حاشیه همه‌پرسی کاتالونیا صدها مجروح به جا گذاشته، سخنگوی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که اسپانیا در قبال این خشونت‌ها در دادگاه‌های بین‌المللی پاسخگو خواهد بود.

بر پایه گزارش رویترز ژوردی تورول، سخنگوی دولت محلی کاتالونیا، شامگاه پیکشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که «دولت اسپانیا بسیار در معرض خطر قرار گرفته و باید در مقابل دادگاه‌های بین‌المللی پاسخگو باشد».

دولت مرکزی اسپانیا، برگزاری همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا را غیرقانونی اعلام کرده است، و پلیس این کشور هم در تلاش برای جلوگیری از برگزاری این همه‌پرسی روز یکشنبه نزدیک به ۱۱۰ شعبه رأی‌گیری را تعطیل کرد.

همه‌پرسی کاتالونیا و حواشی آن؛ روایت رضا دقتی عکاس خبری سرشناس ایرانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:01 0:00
لینک مستقیم

پلیس همچنین به برخورد با معترضانی پرداخت که در منطقه کاتالونیا خواهان شرکت در رأی‌گیری بودند و بر اساس گزارش‌ها صدها تن پس از برخورد پلیس و معترضان راهی مراکز درمانی درمانی شدند.

مقام‌های دولتی اسپانیا بدون اشاره به شمار معترضان مجروح شده بر اثر برخورد پلیس، تنها به زخمی شدن ۱۱ مأمور پلیس اشاره کرده‌اند، اما سخنگوی دولت محلی کاتالونیا، بعد از ظهر روز یکشنبه گفت که ۳۳۷ تن پس از درگیری با پلیس به مراکز درمانی و بیمارستان‌های این منطقه مراجعه کرده‌اند که جراحات ۹۱ تن از آنها تأیید شده است.

پس از آن خبرگزاری‌ها به نقل از شهردار بارسلون، تعداد زخمی‌های روز یکشنبه را بیش از ۴۶۰ تن اعلام کرد و گفت که از پلیس می‌خواهد برخورد با جمعیت بی‌دفاع را متوقف کند.

در این ارتباط آخرین گزارش رویترز به نقل از دولت محلی کاتالونیا حاکی از زخمی شدن ۷۶۱ تن در درگیری‌های مرتبط با همه‌پرسی است. پیشتر گفته شده بود که حال دو تن از مجروحان این درگیری‌های وخیم است.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، شامگاه یکشنبه برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا را «تعرض جسورانه به دموکراسی» توصیف کرد و گفت آنچه امروز در کاتالونیا در جریان بود، همه‌پرسی استقلال نبود.

نخست‌وزیر اسپانیا همچنین برخورد پلیس با معترضان را توأم با «سرسختی و وقار» توصیف کرده است.

در این زمینه وزیر خارجه اسپانیا نیز گفته است که برخورد پلیس با معترضان «ناخوشایند اما متناسب» بوده است.

حوادث کاتالونیا، با واکنش‌هایی خارج از مرزهای اسپانیا هم روبه‌رو شده و از جمله بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در مورد این خشونت‌ها ابراز نگرانی کرد، اما گفت که «به فهم من این همه‌پرسی به روشنی خلاف قانون اساسی بوده و لازم است که تعادل برقرار شود».

او در گفت‌وگو با رویترز همچنین ابراز امیدواری کرد که وضعیت کنونی به آرامش منتهی شود.

همزمان لیام فاکس، وزیر تجارت بریتانیا هم خشونت‌ها در کاتالونیا را محکوم کرد اما گفت که این همه‌پرسی مسئله داخلی اسپانیاست.

آسوشیتدپرس هم اظهارات پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را منتشر کرد که در آن توصیه شده اروپایی‌ها با کنار گذاشتن ملی‌گرایی و دیگر منافع شخصی، به اتحاد بیندیشند.

البته پاپ فرانسیس که روز یکشنبه از بولونیا بازدید داشت، مستقیماً به همه‌پرسی کاتالونیا و خشونت‌ها در حاشیه آن اشاره نکرده و تنها گفته است که «نباید از اتحاد ترسید و ملی‌گرایی و منافع خاص نباید رویای شجاعانه بناینگذاران اتحادیه اروپا را مخشوش کند».

با پایان گرفتن زمان همه‌پرسی در کاتالونیا، شمارش آرا آغاز شده، و سخنگوی دولت محلی کاتالونیا نیز بر شمارش میلیون‌ها رأی اخذ شده در این همه‌پرسی تأکید، اما در مورد زمان پایان گرفتن شمارش آرا ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

اما خشونت‌ها در منطقه کاتالونیا تنها حاشیه همه‌پرسی مناقشه‌برانگیز روز یکشنبه نبود.

در این روز تیم فوتبال بارسلونا قرار بود به دیدار لاس پالماس برود، اما به رغم شرایط متأثر از همه‌پرسی فدراسیون فوتبال اسپانیا حاضر به تغییر زمان بازی نشد و در عوض حکم کرد که این بازی پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار شود.

این بازی در پایان با نتیجه ۳ بر صفر به نفع بارسلون خاتمه یافت و دو گل این دیدار را لیونل مسی به ثمر رساند.

XS
SM
MD
LG