لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۰

شورشیان سوریه: آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران، کمک به مخالفان اسد را از سر بگیرد


چند عضو ارتش آزاد سوریه در شهر داعل در نزدیکی درعا/ داعل همچنان در دست این گروه مخالف اسد است
چند عضو ارتش آزاد سوریه در شهر داعل در نزدیکی درعا/ داعل همچنان در دست این گروه مخالف اسد است

به گفته مقام‌های شورشیان سوری، نمایندگان ارتش آزاد سوریه در مذاکرات خود با مقام‌های آمریکایی در واشینگتن گفته‌اند اگر آمریکا در مورد مقابله با نفوذ ایران در سوریه جدی است باید کمک‌های نظامی معلق‌شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شورشیان را از سر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی سجاری، از مقام‌های ارشد شورشیان سوری گفت این هیئت نمایندگی در گفت‌وگوهای خود پیامدهای مخرب تصمیم سال گذشته دونالد ترامپ برای قطع کمک‌های نظامی و آموزشی به برخی از گروه‌های شورشی سوریه را تشریح کردند.

مقام‌های آمریکایی گفتند دلایل تصمیم سال گذشته رئیس‌جمهور آمریکا تمرکز روی مبارزه با گروه «حکومت اسلامی»، بهبود مناسبات با روسیه و همچنین این واقعیت بود که کمک‌های سازمان سی.آی.ای به آن دسته از شورشیان سوریه هیچ نتیجه‌ای نداشت.

مصطفی سجاری در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس از شهر واشینگتن گفت: «ما از بیانات پرزیدنت ترامپ در مورد ضرورت مقابله با هژمونی ایران در منطقه حمایت می‌کنیم. زمان آن فرا رسیده که حرف را به عمل تبدیل کنیم. تا این مقطع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بدون هیچ مقاومت مؤثری در سوریه در حال گسترش عملیات خود هستند».

او اضافه کرده که «هربار که آمریکا در مورد ضرورت مقابله با نفوذ ایران صحبت کرده ایران حضور خود را در سوریه توسعه داده است. در حالی که میزان کمک‌های آمریکا به شورشیان میانه‌روی سوریه قطع شده و یا کاهش یافته است».

این مقام شورشیان سوری تأکید کرده که «ما خواستار از سرگیری کمک‌ها شده و خطرات مربوط به عدم حمایت از ارتش آزاد سوریه را تشریح کردیم».

مصطفی سجاری گفت در این ملاقات‌ها اعضای کنگره آمریکا و مقام‌های کاخ سفید حضور داشتند و اظهار امیدواری کرد که با مقام‌های وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا نیز ملاقات‌هایی صورت بگیرد. این وزارتخانه‌ها تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

مصطفی سجاری اضافه کرده: مقام‌های ارشد گروه‌های شورشی سوریه که در گذشته از سازمان سی.آی.ای کمک دریافت می‌کردند، جز هیئت نمایندگی ارتش آزاد سوریه هستند که به واشینگتن رفته است.

کمک‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به گروه‌های شورشی تشکیل‌دهنده ارتش آزاد سوریه برای مبارزه با نیروهای رژیم بشار اسد از سال ۲۰۱۳ آغاز و از طریق اردن و ترکیه برای آنها ارسال می‌شد.

مصطفی سجاری گفت این هیئت نمایندگی نقش «مخرب» ایران در سوریه را برای مقام‌های آمریکایی توضیح داده است. حضور فعال شبه نظامیان شیعه که تحت فرماندهی حزب‌الله لبنان می‌جنگند و قدرت هوایی روسیه طی یک سال و نیم اخیر تعادل قوا در جنگ داخلی سوریه را به نفع رژیم بشار اسد تغییر داده است.

ارتش آزاد سوریه مدعی است که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران درگیری‌های مذهبی را تشدید کرده و بسیاری از سنی‌ها را از مناطقی که سابقاً تحت کنترل شورشیان بود بیرون رانده‌اند.

مصطفی سجاری افزود: «در تمام مذاکرات با مقام‌های آمریکایی نظرهای مشترکی داشتیم و موضوعات اصلی گفت‌وگو مبارزه با تروریسم و بیرون راندن حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران از سوریه بود».

یک عضو دیگر هیئت نمایندگی شورشیان سوریه که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت انفعال آمریکا در سوریه باعث خواهد شد که ایران راه زمینی برای مرتبط کردن تهران، بغداد، دمشق و بیروت را تکمیل کند که مخالفان ایران معمولاً از آن به عنوان «هلال شیعه» یاد می‌کنند.

شورشیان سوری می‌گویند دولت باراک اوباما دست ایران را در سوریه باز گذاشت.

ارتش آزاد سوریه همواره در مورد کم بودن میزان حمایت آمریکا از این گروه شکایت داشته و مدعی است برای مبارزه نظامی مؤثرتر با نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن به کمک‌های بيشتری نیاز دارد.

دولت آمریکا همزمان با متوقف کردن بخشی از کمک‌های خود به گروه‌های شورشی عرب روابط و همکاری نظامی خود با پیکارجویان کرد سوریه را گسترش داده و درمبارزه با گروه «حکومت اسلامی» نیروهای دمکراتیک سوریه متحد اصلی آمریکا هستند.

نیروهای دمکراتیک سوریه که بخش اصلی آن یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه هستند تاکنون از درگیری با ارتش سوریه پرهیز کرده و همزمان تلاش کرده‌اند خودگردانی در نواحی کردنشین را تثبیت کنند.

XS
SM
MD
LG