لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

ده‌ها کشته و زخمی در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در ادلب سوریه


دست کم هفت تن از کشته‌شدگان در این انفجار غیرنظامی بوده‌اند.
دست کم هفت تن از کشته‌شدگان در این انفجار غیرنظامی بوده‌اند.

انفجار یک خوردوی بمب‌گذاری شده در شامگاه یکشنبه ۱۷ دی ماه در شهر ادلب سوریه، ۲۳ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته است.

این خبر را خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل فعالان حقوق بشر سوری و گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه منتشر کرده‌اند و از جمله خبرگزاری فرانسه از قول دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن ۷ غیر نظامی خبر داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، رویدادهای جنگ داخلی سوریه را با تکیه بر گزارش شاهدان عینی دنبال می‌کند، و آن طور که رویترز به نقل از این گروه گزارش کرده، این بمبگذاری مقر اصلی یکی از گروه‌های مخالف دولت سوریه در شمال غربی شهر ادلب را هدف قرار داده است.

رویترز در گزارش خود یادآوری کرده که ماهیت این حمله هنوز مشخص نیست.

آسوشیتدپرس هم با اشاره به تصاویر منتشر شده در دو سایت خبری مرتبط با فعالان سوری گفته است که خسارت سنگینی به ساختمان‌ها و خودروها در منطقه‌ای که به نظر خیابان اصلی ادلب است، وارد شده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این بمب‌گذاری را به عهده نگرفته است.

شهر ادلب مرکز استانی با همین نام است که در کنترل چندین گروه شورشی مختلف قرار دارد و اصلی‌ترین این گروه‌ها گروه تحریر الشام است که پیشتر زیر نام جبهه النصره از همکاران گروه القاعده بود.

این حمله در روزی اتفاق افتاده که یک تلویزیون وابسته به دولت سوریه ادعا کرده نیروهای دولتی این کشور در پیشروی اخیر خود در استان ادلب، شهری را که از اهمیت راهبردی برخوردار است، باز پس گرفته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس تلویزیون الاخباریه شهر بازپس گرفته شده توسط نیروهای دولتی سوریه، سنجار نام دارد.

این شهر تا سال ۲۰۱۵ در تصرف نیروهای دولتی بود اما پس از آن برخی گروه‌های جهادی آن را در کنترل نیروهای دولتی خارج کردند و در سال ۲۰۱۷ کنترل آن به دست شبه‌نظامیان جبهه النصره افتاد.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که بازپس‌گیری سنجار راه را برای حرکت نیروهای دولتی به سوی پایگاه نظامی ابوظهور که اکنون در تصرف شورشیان است، هموار می‌کند. این پایگاه نظامی نیز در سال ۲۰۱۵ و پس از دو سال محاصره توسط شورشیان از کنترل نیروهای وفادار به بشار اسد خارج شده بود.

نیروهای دولتی سوریه اخیراً با حمایت نیرو هوایی روسیه پیشروی‌هایی را در استان ادلب، آغاز کرده‌اند با این امید که کنترل خود را بر مسیر اصلی مواصلاتی حلب به دمشق تضمین کنند.

ادلب از آخرین پایگاه‌های تحت کنترل معارضان مسلح بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، است و بر اساس اعلام سازمان ملل در حال حاضر بیش از دو نیم میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند که یک میلیون تن از آنها را کسانی تشکیل می‌دهند که بر اثر درگیری در مناطق دیگر سوریه آواره شده‌اند.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون جنگ داخلی در سوریه، به کشته شدن بیش از ۳۴۰ هزار تن و بی‌خانمان شدن میلیون‌ها تن انجامیده است.

در عین حال از دو سال پیش دخالت روسیه در حمایت از نیروهای وفادار به بشار اسد، در کنار حضور نیروهای نظامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، موازنه را به نفع نیروهای دولتی سوریه تغییر داده و ارتش این کشور موفق به بازپس‌گیری مناطق زیادی از گروه‌های معارض اسد شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG