لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

تیلرسون می‌گوید در سال ۲۰۱۸ در مقام وزارت خارجه آمریکا باقی می‌ماند


نخستین حضور رکس تیلرسون در جمع کارکنان وزارت خارجه آمریکا در بهمن ماه ۹۵
نخستین حضور رکس تیلرسون در جمع کارکنان وزارت خارجه آمریکا در بهمن ماه ۹۵

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید با وجود گمانه‌زنی‌ها در مورد مناسبات دشوار او با دونالد ترامپ در طول سال ۲۰۱۸ در این مقام باقی خواهد ماند.

آقای تیلرسون روز پنجم ژانویه در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی ان ان گفت که به اعتقاد او دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ «سال موفقیت‌آمیزی» داشته و اکنون در حال اجرای سیاست‌هایی است که به «یک سال موفقیت‌آمیز دیگر» منجر خواهد شد.

در این گفت‌وگو وقتی از آقای تیلرسون در مورد برنامه‌هایش سؤال شد، او گفت که «قصد من این است که در طول سال جديد در این مقام بمانم».

به نظر می‌رسد مناسبات آقای تیلرسون با دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ تیره شده است. در ماه اکتبر شبکه خبری ان بی سی گزارش داد که رکس تیلرسون پس از ملاقاتی در پنتاگون در ماه ژوئیه رئیس‌جمهور آمریکا را «ابله» توصیف کرده است.

در ماه نوامبر نیز گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از آنکه کاخ سفید به دنبال برکناری آقای تیلرسون و جایگزینی او با فرد دیگری است. گزارشی که در آن زمان هم از سوی کاخ سفید و هم از سوی شخص دونالد ترامپ تکذیب شد.

در این زمینه رکس تیلرسون نیز در گفت‌وگو با سی ان ان گفت که رئیس‌جمهور هیچ اشاره‌ای نکرده که شغل او ممکن است در خطر باشد.

گفت‌وگوی سی ان ان با آقای تیلرسون همزمان با انتشار کتابی در مورد اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام شده است. در این کتاب به نام «آتش و خشم: درون کاخ سفید دونالد ترامپ» به قلم مایکل وولف ادعا می‌شود که رفتار رئیس‌جمهور «کودکانه» است و در مورد صلاحیت او برای عهده‌داری مقام رياست جمهوری تردیدهایی مطرح شده است.

با این حال وقتی از آقای تیلرسون سؤال شد که آیا دونالد ترامپ از نظر روانی صلاحیت مقام ریاست جمهوری را دارد، وزیر خارجه آمریکا گفت: «من هیچگاه در مورد قابلیت و سلامت روانی او تردیدی نداشته‌ام. هیچ دلیلی نمی‌بینم که در سلامت روانی او تردید کنم».

آقای تیلرسون پیش از انتصاب به وزارت خارجه آمریکا برای سال‌های مدیریت شرکت نفتی اکسان‌موبیل رو برعهده داشت و در زمان انتصاب او به وزارت خارجه، دونالد ترامپ از او با عنوان شخصی پایدار، با تجربه وسیع و درک عمیق از اوضاع ژئوپولتیکی جهان و انتخابی عالی برای تصدی این سمت یاد کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های سی.ان.ان.، رویترز، و خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG