لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

ترامپ خواستار کمک پوتین برای حل مسئله کره شمالی شده است


رئیس جمهور آمریکا گفت که وی در جریان این مکالمه خواستار کمک ولادیمیر پوتین برای حل مسئله کره شمالی شده است.
رئیس جمهور آمریکا گفت که وی در جریان این مکالمه خواستار کمک ولادیمیر پوتین برای حل مسئله کره شمالی شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مکالمه تلفنی روز پنج‌شنبه خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را «عالی» توصیف کرد و گفت که موضوع اصلی این مکالمه بحران کره شمالی بوده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی از جمله واشینگتن‌پست، آقای ترامپ روز جمعه ۲۴ آذر هنگام خروج از کاخ سفید و در حالی که عازم مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان آکادمی ملی اف‌بی‌آی بود در جمع خبرنگاران توضیحات کوتاهی درباره مکالمه روز گذشته خود با آقای پوتین داد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که در جریان این مکالمه خواستار کمک رئیس‌جمهور روسیه برای حل مسئله کره شمالی شده است.

روابط واشینگتن و پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر به مرحله‌ای بحرانی رسیده تا جایی که مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داده که خطر جنگ هر روز بیشتر می‌شود. وزارت خارجه کره شمالی نیز خطر جنگ با آمریکا در شرایط کنونی را «واقعیتی اجتناب‌ناپذیر» خوانده و عنوان کرده اکنون پرسش این است که جنگ چه زمانی آغاز خواهد شد.

کاخ سفید روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که روسای جمهور آمریکا و روسیه درباره بحران موشکی و هسته‌ای در شبه جزیره کره رایزنی کرده‌اند، امری که سفارت روسیه در واشینگتن نیز تایید و اعلام کرد که رهبران دو کشور به تماس‌های خود ادامه خواهند داد.

در این حال دونالد ترامپ گفت که ولادیمیر پوتین در این مکالمه به تحسین عملکرد او در مقام رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته است.

آقای ترامپ در این زمینه یادآور شد که ولادیمیر پوتین «از کارهایی که من برای این کشور در زمینه اقتصاد کرده‌ام خیلی تعریف کرد و بعد یکسری نکات منفی هم درباره آن چه در بقیه جهان می‌گذرد، گفت».

ولادیمیر پوتین ساعاتی قبل از این مکالمه در جمع خبرنگاران نیز به تمجید از دونالد ترامپ پرداخته و گفته بود که او طی مدت کوتاهی که قدرت را در اختیار گرفته «چند دستاورد جدی» داشته است از جمله «رشد در بازار»های مالی دنیا که این امر «نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به اقتصاد آمریکا ایمان دارند و به کاری که ترامپ در این زمینه می‌کند اعتماد می‌کنند».

نهادهای اطلاعاتی آمریکا نتیجه گرفته‌اند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا با دخالت خود تلاش کرده تا زمینه پیروزی دونالد ترامپ را فراهم آورد. اکنون نیز در آمریکا تحقیقات دامنه‌داری در رابطه با همدستی احتمالی برخی اعضای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در حال انجام است.

آقای ترامپ اما همواره بحث همدستی و تبانی را رد کرده و آن را تلاش مخالفان برای کمرنگ کردن پیروزی خود در انتخابات و سرپوش گذاشتن بر تخلفات احتمالی رقیب خود هیلاری کلینتون می‌داند.

او روز جمعه نیز بار دیگر تکرار کرد: «به هیچ وجه همدستی و تبانی در کار نبوده است. این مسئله ثابت شده است.»

XS
SM
MD
LG