لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

کاخ سفید: تا کره شمالی رفتارش را اصلاح نکند، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود


در حالی که وزیر خارجه آمریکا گفته است واشینگتن بدون پیش‌شرط حاضر به گفت‌وگو با کره شمالی است، یک مقام کاخ سفید اعلام کرد تا وقتی که پیونگ یانگ رفتارش را اصلاح نکند، آمریکا حاضر به هیچ گفت‌وگویی نخواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۲ آذر خبرگزاری رویترز، این مقام رسمی که نامش فاش نشده، گفته است: «با توجه به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، واضح است که الان وقتش (مذاکره با کره شمالی) نیست».

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفته بود آمریکا «حاضر به گفت‌وگو با کره شمالی در هر زمانی است که آنها بخواهند گفت‌وگو کنند». این اظهارات برخلاف موضع قبلی آمریکا بود که گفته بود تا زمانی که کره شمالی دست از زرادخانه اتمی خود برندارد، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

رویترز می‌گوید این مقام رسمی کاخ سفید حاضر نشد بگوید آیا آقای ترامپ که نسبت به وزیر خارجه خود موضع سخت‌تری در قبال کره شمالی اختیار کرده، اجازه داده است رکس تیلرسون موضعی در خصوص گفت‌وگوی بدون پیش شرط با کره شمالی بگیرد یا نه.

یک روز پس از سخنرانی آقای تیلرسون در شورای آتلانتیک، این مقام رسمی کاخ سفید طرحی کاملا متفاوت از سناریوهای احتمالی در مورد کره شمالی ارائه داد.

این مقام به رویترز گفته است: «تمام مقامات دولت فعلی آمریکا اصرار دارند که هرگونه مذاکره با کره شمالی تنها در صورتی خواهد بود که رژیم حاکم بر این کشور، به شکل اساسی رفتار خود را تغییر دهد».

وی افزوده است: «همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا هم قبلا گفته‌اند، یکی از این تغییر رفتارها - و نه الزاما تنها رفتار – این است که دیگر خبری از آزمایش موشکی (کره شمالی) نباشد».

رکس تیلرسون اما در جریان سخنرانی خود در شورای آتلانتیک، چیزی درباره این پیش‌شرط - که آزمایش موشکی باید متوقف شود – نگفت.

وی اظهار داشت، «بسیار مشکل است» که با کره شمالی در میانه مذاکره بود آن هم در حالی که در حال آزمایش موشکی دیگر هستند، و اینکه برای رسیدن به مذاکرات سازنده، «یک دوره سکوت (توقف آزمایش موشکی)» نیاز است.

کره شمالی تصریح کرده است تا زمانی که موشکی تولید نکند که بتواند با کلاهک اتمی به آمریکا برسد، علاقه خاصی به مذاکرات ندارد. به گزارش رویترز، شماری از کارشناسان گفته‌اند کره شمالی هنوز به چنین مرحله‌ای نرسیده است.

کره شمالی با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، در حال توسعه دادن برنامه هسته‌ای و موشکی خود است که مورد انتقاد آمریکا و جامعه بین‌المللی است.

کره شمالی هفتم آذرماه موشک قاره‌پیمایی را آزمایش کرد و می‌گوید این موشک به سراسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد و قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

XS
SM
MD
LG