لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

تأکید پوتین و اردوغان بر افزایش همکاری‌های نظامی، اتمی و انرژی


به نوشته خبرگزاری آناتولی، رهبران ترکیه و روسیه طی سال جاری میلادی هشت بار دیدار کرده‌اند.
به نوشته خبرگزاری آناتولی، رهبران ترکیه و روسیه طی سال جاری میلادی هشت بار دیدار کرده‌اند.

همزمان با آغاز ساخت نیروگاه هسته‌ای «آک کویو» در ترکیه توسط شرکت «روس اتم»، مقام‌های آنکارا و مسکو از افزایش همکاری‌های نظامی، تجاری و انرژی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه ۲۰ آذرماه در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای ترک خود اعلام کرد که موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور برداشته شده است.

او گفت که از سطح همکاری‌های انرژی راضی است و آغاز ساخت نیروگاه هسته ای «آک کویو» اقدامی اساسی و مهم بود. آقای پوتین همچنین اعلام کرد که چشم‌انداز همکاری‌های فنی-نظامی میان دو کشور رضایت‌بخش است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز اعلام کرد که قرارداد تحویل سامانه ضدهوایی «اس ۴۰۰» روسیه در هفته جاری نهایی می‌شود.

شرکت روس اتم طی گزارشی که در سایت رسمی خود منتشر شده است، می‌گوید که اکتبر سال جاری مجوز محدود، برای ساخت تجهیزات غیراتمی نیروگاه هسته‌ای ترکیه دریافت شد و از روز شنبه ساخت این نیروگاه آغاز شده است.

در این زمینه آلکسی لیکهاچف، رئیس روس اتم گفت که ۳۵ تا ۴۰ درصد پروژه توسط خود شرکت‌های ترکیه اجرا خواهد شد و اولین نیروگاه ۶ تا ۸ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که تا سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد.

ترکیه و روسیه قرارداد ساخت چهار نیروگاه را امضا کرده‌اند که هر کدام ۱۲۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق خواهند داشت. ارزش کل پروژه ۲۰ میلیارد دلار بر آورد می‌شود و مجوزهای فنی ساخت بخش‌های هسته‌ای نیز قرار است تا ماه مارس سال آینده میلادی توسط دولت ترکیه ارائه شود.

در این میان رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر پوتین گفت که سطح همکاری‌های دو کشور روز به روز محکم‌تر می‌شود.

به گفته وی، تجارت دوجانبه روسیه و ترکیه نیز طی ۱۰ ماه سال جاری ۳۰ درصد رشد داشته است.

خبرگزاری آناتولی یادآور شده که رهبران ترکیه و روسیه طی سال جاری میلادی هشت بار دیدار کرده‌اند.

بر پایه این گزارش ولادیمیر پوتین درباره چشم‌انداز همکاری‌های نظامی میان دو کشور اظهار خوشنودی کرده و گفته است که در جریان سفر به آنکارا، موضوع اعطای وام به دولت ترکیه برای افزایش همکاری‌های نظامی نیز توافق شده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، او همچنین به ساخت خط لوله «جریان ترک» اشاره کرده و گفت که توسعه این پروژه ادامه دارد.

این خط لوله قرار است سالانه بیش از ۳۱ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را از طریق دریای سیاه به ترکیه و اروپا منتقل کند، و اواخر ماه گذشته شرکت «گازپروم» روسیه اعلام کرد که ساخت خط لوله در آب‌های تحت مالکیت این کشور به اتمام رسید و این شرکت وارد ساخت بخش باقیمانده پروژه در آب‌های ترکیه شده است.

این پروژه قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ راه اندازی شود.

هم اکنون روسیه از طریق دو مسیر گاز خود را به ترکیه انتقال می‌دهد. بر اساس آخرین آمار رسمی ترکیه، این کشور طی ۹ ماه ایتدایی سال جاری میلادی نزدیک ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه تحویل گرفته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۲۳ درصد رشد داشته است.

روسیه همچنین از مهم‌ترین تأمین‌کننده‌های نفت ترکیه است.

XS
SM
MD
LG