لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

مخالفت ترکیه با «حمایت بی‌قید و شرط» ایران و روسیه از حکومت اسد


سخنگوی دولت ترکیه می‌گوید که آنکارا در مورد همکاری با هر کشوری که مدافع برقراری «چارچوب‌های درست» در سوریه باشد، مشکلی ندارد.
سخنگوی دولت ترکیه می‌گوید که آنکارا در مورد همکاری با هر کشوری که مدافع برقراری «چارچوب‌های درست» در سوریه باشد، مشکلی ندارد.

دولت ترکیه با تأکید بر مخالفتش با «حمایت بی‌قید و شرط» ایران و روسیه از حکومت بشار اسد، اعلام کرد که مواضعش در مورد سوریه همسو یا علیه هیچ کشور دیگری نیست، و سیاست‌هایش در منطقه با کشورهایی چون ایران، روسیه و ایالات متحده متفاوت است.

این موضع که از زبان بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بیان شد، واکنشی است به این اظهار نظر رئیس‌جمهور فرانسه است که گفته بود حمایت ترکیه از حمله موشکی آمریکا، فرانسه، و بریتانیا به سوریه، حاکی از فاصله گرفتن این کشور از روسیه است.

بامداد شنبه به وقت محلی، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا در واکنش به حمله شیمیایی منتسب به ارتش سوریه در منطقه دوما، با استفاده از بیش از یکصد موشک نقاطی در نزدیکی دمشق و نیز در استان حمص را هدف قرار دادند و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این حمله محدود و موفقیت‌آمیز، توان ارتش سوریه برای به‌کارگیری احتمالی سلاح‌های شیمیایی را برای سال‌ها عقب رانده است.

هر سه کشور با اطمینان بالا از در اختیار داشتن شواهدی می‌گویند که نقش حکومت بشار اسد در استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حمله اخیر را غیرقابل انکار می‌کند، و در حالی که حکومت سوریه و متحدانش، ایران و روسیه، منکر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این حمله هستند، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سرگرم راستی‌آزمایی این موضوع است.

حمله موشکی به سوریه با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده و علاوه بر کشورهای غربی و شماری از کشورهای منطقه خاورمیانه و نیز اتحادیه اروپا و ناتو از آن حمایت کرده‌اند و ترکیه نیز در موضعی متفاوت با ایران و روسیه، پشتیبانی خود را از این حمله اعلام کرده است.

مقام‌های آنکارا این حمله موشکی را پیامی روشن به بشار اسد توصیف کرده‌اند و حمایت آنها از این حمله، با استقبال امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه مواجه شد که این موضوع را شاهدی بر فاصله گرفتن آنکارا از مسکو ارزیابی کرد.

اما سخنگوی دولت ترکیه در سفری که به قطر داشته به خبرنگاران گفته است که سیاست کشورش در سوریه «در همراهی یا تقابل با هیچ کشوری نیست و تغییری در سیاست ترکیه صورت نگرفته است».

آقای بوزداغ همچنین تأکید کرده که کشور در قبال شبه‌نظامیان کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق نیز سیاسی متحدی با آمریکا ندارد و در این زمینه هم موضوع آنکارا تغییر نکرده است.

سخنگوی دولت ترکیه همچنین یادآور شده که ترکیه مخالف «حمایت بی‌قید و شرط» از حکومت سوریه است، و در این زمینه با ایران و روسیه در تقابل است.

او در عین حال گفته آنکارا در مورد همکاری با هر کشوری که مدافع برقراری «چارچوب‌های درست» در سوریه باشد، هیچ مشکلی ندارد.

ترکیه در ماه‌های اخیر در همراهی با روسیه و ایران، تلاش‌هایی را برای حل بحران سوریه در دستور کار قرار دادند، گرچه موضع این کشورها در مورد وضعیت سوریه متفاوت است و به عکس ایران و روسیه که دو متحد اصلی بشار اسد هستند، ترکیه از گروه‌هایی شورشیان خواستار سرنگونی اسد حمایت می‌کند.

این کشور چند هفته پیش میزبان رؤسای جمهور ایران و روسیه بود تا سه کشور رایزنی‌ها در مورد کاهش تنش در سوریه را پیگیری کنند.

پس از حمله موشکی اخیر به سوریه نیز، رؤسای جمهور سه کشور تماس‌های تلفنی دوجانبه‌ای با یکدیگر داشته‌اند که در این تماس‌ها بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی در مورد بحران سوریه تأکید شده است.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، ایران و روسیه را به خاطر حمایت از بشار اسد سرزنش می‌کنند و واشینگتن اعلام کرده قصد دارد به دلیل حمایت از حکومت سوریه تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو وضع کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG