لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

اتحادیه اروپا: روسیه و ایران برای توقف حملات شیمیایی در سوریه همکاری کنند


اتحادیه اروپا روز شنبه از روسیه و ایران خواست تا برای جلوگیری از حملات بیشتر دولت سوریه با سلاح‌های شیمیایی به شهروندان آن کشور با دیگر کشورها همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این اتحادیه «از تمامی کشورها، به ویژه روسیه و ایران، می‌خواهد تا از نفوذ خود برای جلوگیری از به‌کارگیری بیشتر سلاح‌های شیمیایی، مخصوصاً توسط رژیم سوریه استفاده کنند.»

این بیانیه یادآور شده که اتحادیه اروپا در ژوئیه ۲۰۱۷ و مارس سال جاری تحریم‌هایی را علیه حکومت سوریه وضع کرده و همواره آماده است تا تدابیر بیشتری را در جهت تحریم‌های مضاعف اتخاذ نماید.

یک حمله شیمیایی تازه به شهر دوما در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه، که در آغاز هفته جاری رخ داد به رویارویی دولت‌های غربی با حکومت بشار اسد و به‌ویژه حامیان آن یعنی روسیه و ایران دامن زد.

به این ترتیب در چند روز گذشته اوضاع سوریه و جنگ داخلی این کشور که وارد هفتمین سال خود شده‌است شکلی بسیار پیچیده‌تر به خود گرفت و بامداد شنبه منجر به عملیات مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه برخی تأسیسات دولت سوریه شد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که عملیات بامداد روز شنبه با هدف از بین بردن توانایی تسلیحاتی شیمیایی حکومت اسد بود و دو منطقه اصلی حملات؛ تأسیسات تحقیقاتی شیمیایی حکومت سوریه در دمشق و همچنین زرادخانه شیمیایی حکومت سوریه در حمص بوده‌است.

به گفته وزارت دفاع روسیه بیش از صد موشک کروز و موشک‌های هوا به زمین از طرف نیروهای هوایی و دریایی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سمت اهدافی در سوریه شلیک شده‌است.

ارتش روسیه اعلام کرده‌است سامانه پدافند هوایی سوریه ۱۲ موشک کروزی را که به سمت پایگاه هوایی «الضمیر» شلیک شده بود، خنثی کرده‌است. پایگاه هوایی «الضمیر» در ۴۰ کیلومتری دمشق قرار دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، حمله موشکی آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه را محکوم کرده و خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در این ارتباط شده است.

آقای پوتین گفته است که «اقدامات ایالات متحده در سوریه فاجعه انسانی در این کشور را وخیم‌تر کرده و به مناسبات بین‌المللی نیز ضربه زده‌است.»

رئیس‌جمهور روسیه عملیات نظامی روز شنبه را حرکتی «تجاوزگرایانه» علیه یک کشور مستقل خواند.

ولادیمیر پوتین در بیانیه تازه خود بار دیگر تاکید کرده که به باور او حملات شیمیایی در شهر دومای سوریه ساختگی بوده و کارشناسان ارتش روسیه اثری از حمله شیمیایی در دوما پیدا نکرده‌اند.

او گفته است آمریکا و متحدانش پیش از ورود کارشناسان سازمان بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی به منطقه و انجام تحقیقات دست به حمله زدند؛ نظری که مقام‌های جمهوری اسلامی نیز با آن موافقند.

اما آمریکا، فرانسه، بریتانیا و شماری از گروه‌های مخالف بشار اسد می‌گویند که حمله شیمیایی در دوما اتفاق افتاده و مقصر ان دولت بشار اسد است.

دیگر واکنش‌ها

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پیش از ظهر شنبه در برلین، پایتخت آلمان، از حمله هم‌پیمانان غربی به هدف‌های وابسته به حکومت سوریه حمایت کرد و آن را واکنش «الزامی و مناسب» در پاسخ به حملات شیمیایی رژیم اسد به غیرنظامیان نامید. ‎

آنگلا مرکل این هفته هرگونه مشارکت نظامی کشورش را در جنگ سوریه منتفی دانست اما گفت که آلمان از تلاش‌های غرب در جهت نشان دادن این‌که استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی ناپذیرفتنی است، حمایت می‌کند.

وزیر دفاع آلمان نیز روز شنبه با دفاع از حملات هوایی غرب علیه سوریه این حملات را موجه خواند اما خواستار تلاش‌های تازه برای احیای روند صلح جنگ داخلی سوریه با هدایت سازمان ملل متحد شد.

یلس استولتن‌برگ، دبیرکل ناتو نیز در بیانیه‌ای از این حملات حمایت کرده و گفته است که این اقدام توان رژیم سوریه برای حمله بیشتر با سلاح شیمیایی به مردم سوریه را تضعیف می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در بیانیه‌ای نوشته است: «از تمامی کشورها می‌خواهم که در این شرایط خطرناک از خود خویشتن‌داری نشان دهند و از هر گونه اقدامی که به بدتر شدن اوضاع و رنج بیشتر مردم سوریه بیانجامد، بپرهیزند.

سازمان عفو بین‌الملل هم با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است که در هر اقدام نظامی در سوریه باید تمامی تدابیر برای به حداقل رساندن آسیب به شهروندان غیرنظامی اتخاذ شود.

جمهوری چک، هلند، پرتغال، رومانی، اسلوونی، و اسپانیا اعلام کرده‌اند که بنا به شواهدی که از حمله شیمیایی در سوریه وجود دارد حمله کشورهای غربی به دولت اسد قابل توجیه است.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای از این امر استقبال کرده و دمشق را به جنایت علیه انسانیت متهم نموده‌است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و دیگر منابع خبری؛ پ.پ./م.ا.
XS
SM
MD
LG