لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

گوترش با تأکید بر حزب‌الله لبنان، خواستار پایان دخالت گروه‌های لبنانی در سوریه شد


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از تمامی احزاب لبنان خواست دخالت در جنگ داخلی سوریه را متوقف کنند و به طور مشخص از حزب‌الله لبنان گروه شیعه مورد حمایت حکومت ایران نام برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای گوترش در گزارش سه ماهه خود که در آستانه جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه توزیع شده، تأکید کرد که «برخورداری گروه حزب‌الله از تسلیحات غیرقانونی هنوز هم مایه نگرانی است و باید محکوم شود».

آن طور که خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، انتظار می‌رود دولت آمریکا که با اقدامات دیپلماتیک گسترده تلاش می‌کند با گسترش نفوذ ایران در سطح منطقه مقابله کند، این اتهامات علیه حزب‌الله را جدی گرفته و تکرار کند.

دولت کنونی آمریکا که تحقیقاتی را در مورد نحوه بررسی نقش احتمالی حزب‌الله در قاچاق مواد مخدر در دولت باراک اوباما در دستور کار قرار داده، چندی پیش تحریم‌های جدیدی علیه این گروه شیعه لبنانی وضع کرد که هدف از آن مقابله با نفوذ ایران در منطقه عنوان شده است.

آمریکا همچنین چندی پیش از زبان نیکی هیلی، نماینده دائم خود در سازمان ملل، تأکید کرده بود که ایران و حزب‌الله برای حضور درازمدت در سوریه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

اظهاراتی در واکنش به اقدام شبه‌نظامیان هوادار ایران در سوریه به ارسال پهپاد به آسمان اسرائیل، که به توصیف خانم هیلی «گام خطرناکی» بود که «به تشدید تنش میان اسرائیل و سوریه منجر شد».

اما خبرگزاری فرانسه یادآوری کرده که حمایت‌های آمریکا از اسرائیل ممکن است در شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضع‌گیری‌های روسیه که حق وتو دارد، محدود شود.

روسیه اخیراً با وتوی قطعنامه پیشنهادی شورای امنيت با هدف محکوم کردن ارسال اسلحه از سوی ایران برای شورشیان حوثی عملاً از اقدامات حکومت ایران در یمن حمایت کرد.

این کشور نتیجه‌گیری تحقیقات کارشناسان سازمان ملل متحد را که ماه ژانویه اعلام کردند موشکی که سال گذشته توسط حوثی‌ها به سوی عربستان سعودی شلیک شد، ساخت ایران بوده، نپذیرفته است.

دولت روسیه در آن زمان گفت که گزارش کارشناسان سازمان ملل شواهد کافی مبنی بر نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران ارائه نمی‌دهد.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت در مورد سوریه، تأکید شده که «در زمینه خلع سلاح گروه‌های مسلح هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است».

آنتونیو گوترش در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید که «وجود تسلیحات خارج از کنترل حکومت در دست حزب‌الله و سایر گروه‌ها کماکان مانع اعمال حاکمیت کامل دولت لبنان در سراسر این کشور است».

او تصریح کرده که «حزب‌الله به طور علنی پذیرفته که توان نظامی خود را حفظ کرده است».

آنتونیو گوترش با اشاره به این نکته که «ادامه بحران در منطقه هنوز هم برای ثبات لبنان یک خطر جدی است» همچنین می‌افزاید در مورد پرواز «تقریباً همه روزه جنگنده‌های اسرائیلی» بر فراز خاک لبنان که نقض مصوبات سازمان ملل متحد و تمامیت ارضی لبنان است، به شدت نگران است.

به گفته او مناطق استقرار و حوزه عملیات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان در مجموع آرام است. آقای گوترش در عین حال حضور فعال‌تر این نیروها برای پیشگیری و توقف درگیری‌ها را ستوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG