لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

آمریکا شش فرد حقیقی و حقوقی را به دلیل حمایت از داعش تحریم کرد


ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشینگتن
ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشینگتن

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با هدف قطع شریان مالی گروه حکومت اسلامی، داعش، شش فرد حقیقی و حقوقی را که گفته می‌شود بخشی از شبکه جهانی حمایت مالی از این گروه هستند، به فهرست تحریم‌های خود افزود.

در اعلام روز جمعه ۲۰ بهمن ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا، از عبدالفتاح اسکالون ابوبکر تبعه فیلیپین، یونس امره سکارایا تبعه ترکیه، و محمد میره علی یوسف تبعه سومالی نام برده شده که هر سه به تأمین مالی، تجهیزاتی، یا فنی گروه داعش متهم هستند.

علاوه بر این، سه شرکت مرتبط با دو تن از این افراد در ترکیه و سومالی نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، عبدالفتاح ابوبکر متهم است که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به تأمین مالی و تجهیزاتی داعش و شبکه مرتبط با آن در فیلیپین پرداخته و به جابه‌جایی مالی برای این گروه در خارج از فیلیپین کمک کرده است.

وزارت خرانه‌داری آمریکا می‌گوید که این تبعه فیلیپین همچنین به گروه داعش برای تأمین سلاح و مواد انفجاری کمک کرده است.

او در اواخر تابستان گذشته به هنگام بازگشت از جده در عربستان سعودی به مانیل، توسط مقام‌های فیلیپینی بازداشت شده است.

در اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که یونس سکارایا تبعه ترکیه، از طریق شرکت خود موسوم به پروفسیونلر الکترونیک، تجهیزاتی برای هواپیماهای بدون سرنشین برای داعش تأمین کرده است.

این شرکت مستقر در ترکیه که نام آن در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، در سال ۲۰۱۶ سفارش‌هایی را در حدود ۵۰۰ هزار دلار با موضوع قطعات مورد نیاز برای هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات مرتبط تأمین کرده است.

محمد میره یوسف نیز متهم است که با استفاده از شرکت‌های خود در سومالی، به عنوان چتری برای گروه‌های متمایل به داعش در منطقه باری در این کشور عمل کرده است.

شرکت تجارت لیبان و شرکت بازرگانی المتفق نیز که به این فرد تعلق دارند، به دلیل فعالیت‌هایی در حمایت از گروه داعش در سومالی به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شده‌اند.

اعلام تحریم این افراد حقوقی و حقیقی به دلیل حمایت مالی و تجهیزاتی از داعش، تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده سه پاکستانی را در ارتباط با حمایت از گروه‌های تروریستی در پاکستان به فهرست تحریم‌های خود افزود.

در این زمینه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این تحریم‌ها بخشی از تلاش‌های گسترده دولت آمریکا برای مختل کردن شبکه تأمین مالی گروه‌های تروریستی است و ما از پاکستان و دیگر کشورهای منطقه می‌خواهیم که برای از بین بردن زمینه‌های فعالیت شبکه‌های مالی این گروه‌های خطرناک با ما همکاری کنند.

در تیرماه امسال هم شورای امنیت سازمان ملل به تحریم هشت فرد و شرکت مرتبط با القاعده و داعش، رأی قاطع داد.

در قطعنامه‌ای در این زمینه که توسط آمریکا تهیه شده بود، از جمله به رهبران داعش در آسیای جنوب شرقی اشاره شده بود و در آن زمان هدف از تصویب این قطعنامه افزایش «تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریست‌ها» عنوان شده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، و رادیو فردا؛ م.ا/س.ن
XS
SM
MD
LG