لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

عباس خواستار مقابله رهبران عرب با تصمیم اسرائیل برای پیشروی در کرانه باختری شد


آقای عباس در این تماس‌ها گفته است که اتحادیه عرب باید برای مقابله با قصد اسرائیل به انضمام، گام‌های سریع و جدی بردارد.
آقای عباس در این تماس‌ها گفته است که اتحادیه عرب باید برای مقابله با قصد اسرائیل به انضمام، گام‌های سریع و جدی بردارد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در تماس با رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب، خواهان ابراز مخالفت آنها با تصمیم اسرائیل به الحاق قریب‌الوقوع بخش‌هایی از کرانه باختری شده است.

به گفته صائب عریقات، دبیر اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، محمود عباس روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین از جمله با ملک سلمان، پادشاه عربستان، شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، شیخ جابر آل احمد آل صباح، امیر کویت و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تلفنی گفت‌وگو کرد.

آقای عباس در این تماس‌ها گفته است که اتحادیه عرب باید برای مقابله با قصد اسرائیل به انضمام، گام‌های سریع و جدی بردارد.

به نوشته الشرق الاوسط، فلسطینیان «نگران هستند» که اسرائیل با بهره‌برداری از معطوف شدن توجه جهانی به مبارزه با ویروس کرونا، الحاق کرانه باختری را آغاز کند.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین به رهبری محمود عباس در بیانیه‌ای نسبت به «توافق میان واشینگتن و تل‌آویو در زمینه نهایی کردن جزئیات نقشه برای آغاز الحاق کرانه باختری هشدار داده است».

احمد مجدلانی، یکی از مقامات ارشد تشکیلات فلسطینی، گفته است که مذاکرات اسرائیل و آمریکا برای نقشه الحاق بر اساس طرح «معامله قرن» در حال نهایی شدن است.

به نوشته الشرق الاوسط، اسرائیل برنامه‌ریزی کرده تا الحاق «غور اردن» (دره اردن) و بخش‌های شمالی بحرالمیت را روز ۲۰ تیر امسال اعلام کند.

اتحادیه عرب چهار ماه پیش در زمان رونمایی از طرح «معامله قرن» که ۳۰ درصد از کرانه باختری را به دلیل وجود شهرک‌های یهودی‌نشین در دست اسرائیل باقی می‌گذارد، علیه آن موضع گرفت.

اما معلوم نیست سران کشورهای عربی در تماس‌های روزهای اخیر محمود عباس، و همچنین در مذاکراتی که صائب عریقات با وزیران خارجه سعودی، بحرین و سایر کشورهای عرب داشته است، قولی برای اقدام عملی و قاطع علیه قصد اسرائیل در الحاق قریب‌الوقوع بخش‌هایی از کرانه باختری، داده‌اند یا نه.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، هفته گذشته دو بار نسبت به عقوبت این اقدام اسرائیل هشدار داد و در تماس با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش، خواهان موضع‌گیری اتحادیه اروپا شد.

فلسطینیان «معامله قرن» را که راهکار دولت دونالد ترامپ برای پایان دادن به ده‌ها سال نزاع اسرائیلی- فلسطینی است، به شدت محکوم کرده و گفته‌اند «هرگز» به اجرای آن تن درنخواهند داد.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت موقت اسرائیل و رهبر حزب لیکود، در جریان مذاکرات روزهای اخیر با احزاب رقیب برای تشکیل ائتلاف، تاکید کرده که حدود دو ماه و نیم بعد از آغاز به کار دولت جدید، بخش‌هایی از کرانه باختری، شامل دره اردن به اسرائیل منضم شود.

بنی گانتس، رهبر حزب آبی- سفید که ممکن است در ائتلاف دولت به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو شرکت کند، این الحاق را تایید کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گرفتن موافقت از بنی گانتس در زمینه انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری، یکی از شروط اکید آقای نتانیاهو برای ائتلاف میان این دو حزب رقیب است.

در این میان، به نوشته جروزالم پست، ۱۱ عضو کنگره و همچنین یک گروه دیگر حامی اسرائیل در واشینگتن، در روزهای گذشته به اسرائیل درباره «زیان» چنین انضمامی بر اتحاد آمریکا و اسرائیل «هشدار» دادند.

پیشتر جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ و تهیه‌کننده اصلی «معامله قرن» و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، گفته بودند که واشینگتن اقدامات یک‌جانبه را زیان‌بار می‌داند.

با وجود این، آقای کوشنر ماه گذشته به رویترز گفت، «معامله قرن» «مسیری برای شکوفایی» زندگی فلسطینیان است و اگر آنها به مذاکرات بازنگردند، آمریکا از اقدام اسرائیل در الحاق، حمایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG