لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

رییس جمهور افغانستان به حفاظت از جان غیرنظامیان تعهد داد


یک روز پس از مرگ دست‌کم ۳۰ غیرنظامی در حمله پهپادی آمریکا در ولایت ننگرهار اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تعهد داد که برای پیشگیری از تلفات غیرنظامیان در عملیات علیه گروه‌های شورشی اقداماتی انجام خواهد داد.

آقای غنی روز جمعه ۲۹ شهریور گفت او برای جلوگیری از حملات شبانه و حملاتی که به مرگ افراد بیگناه منجر می‌شود «ضوابطی» تعیین کرده و افزود اقدامات جدید برای حفاظت از جان غیرنظامیان به اجرا گذاشته شده‌اند.

او این وعده را در سخنرانی خود در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مطرح کرد که قرار است روز شنبه آینده برگزار شود.

بر اثر حمله پهپادی روز پنجشنبه در ولایت ننگرهار دست‌کم ۳۰ کارگر کشاورزی کشته و ۴۰ نفر دیگر مجروح شدند.

وزارت دفاع افغانستان و سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان این حمله را تایید کرده‌اند.

این حمله هوایی با وجودی اتفاق افتاد که ریش سفیدان ناحیه وزیر تنگی در نامه‌ای خطاب به والی منطقه برنامه خود برای استخدام و اعزام ۲۰۰ کارگر و کودک برای جمع‌آوری چلغوز در این ناحیه را خبر داده بودند.

هدف از ارسال این نامه در تاریخ ۱۶ شهریور (دوازده روز قبل از وقوع حمله) پیشگیری از گرفتار شدن این کارگران در درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای دولتی با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» (داعش) در این منطقه بود.

همزمان یک مقام محلی در ولایت زابل روز جمعه گفت که بر اثر بمب‌گذاری طالبان در نزدیکی بیمارستان شهر کلات ۳۹ نفر کشته شده‌اند. گزارش‌های اولیه پس از این حمله آمار تلفات را حدود ۲۰ نفر اعلام کرده بود.

گل اسلام سیال، سخنگوی والی زابل در جنوب افغانستان افزود تعداد مجروحان این بمب‌گذاری نیز به ۱۴۰ نفر افزایش یافته است.

او گفت: «فقط دو نفر از کشته‌شدگان ماموران انتظامی بوده و بقیه افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان، بیماران بستری در بیمارستان و کسانی بودند که برای ملاقات آمده بودند. بیمارستان کاملا ویران شده است.»

این دو حمله که پس از شکست گفت‌وگوهای طالبان با دولت آمریکا روی می‌دهند درست در روزی اتفاق افتاد که زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در مذاکرات با طالبان در جلسه‌ای محرمانه گزارش خود از این مذاکرات را به اعضای کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان ارائه داد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG