لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

در «حملات طالبان» به نیروهای امنیتی افغانستان بیش از ۷۰ نفر کشته شدند


شماری از زخمی‌ها در یک مرکز درمانی
شماری از زخمی‌ها در یک مرکز درمانی

مقام‌های افغانستان می‌گویند در حملاتی به نیروهای امنیتی و پلیس آن کشور دست‌کم ۷۱ نفر، از جمله شماری از غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند. طالبان مسئولیت یکی از حملات را برعهده گرفته و متهم به انجام حمله دیگر است.

طالبان می‌گوید حمله ۲۵ مهر ماه به مرکز پلیس در ولایت پکتیا، واقع در جنوب‌شرقی افغانستان، را اعضای این گروه انجام داده‌اند.

حملات صبح سه‌شنبه با دو انفجار انتحاری با استفاده از خودروهای بمب‌گذاری‌شده، در مرکز فرماندهی پلیس در گردیز، ولایت پکتیا آغاز شد. سپس میان مهاجمان و نیروهای امنیتی درگیری رخ داده‌است. مقام‌های افغان می‌گویند توریال عبدیانی، رئیس پلیس ولایت پکتیا، در این حمله کشته شده است.

نیروهای امنیتی گفته بودند پس از «چندین ساعت» درگیری، «هر پنج مهاجم» به این مجتمع پلیس کشته شدند. مقام‌های افغان ساعاتی بعد شمار کل مهاجمان را ۱۱ نفر اعلام کردند.

حمله در پکتیا دست‌کم ۴۱ کشته و ۱۵۸ زخمی برجای گذاشته‌است. آن‌طور که رادیو آزادی (بخش دری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی) از مراد علی مراد، یک مقام ارشد وزارت کشور افغانستان نقل کرده، در میان قربانیان ۲۱ تن از نیروهای پلیس و ۲۰ تن دیگر غیرنظامی هستند.

مرکز پلیس در پکتیا چهار ماه پیش نیز صحنه حملاتی بود که جان دست‌کم هشت تن از نیروهای پلیس را گرفت و ۱۰ زخمی برجای گذاشت.

روز سه‌شنبه حمه‌ای نیز در در غزنی، ولایت هم‌جوار پکتیا، صورت گرفته‌است که به کشته‌شدن دست‌کم ۳۰ نفر، از جمله شماری از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان، و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر انجامیده‌است. هرچند طالبان هنوز به‌طور مستقیم مسئولیتی در مورد این حمله برعهده نگرفته، اما متهم است که آن را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌است.

مقام‌های امنیتی گفته‌اند حمله غزنی نیز پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی یکی از مراکز نیروهای امنیتی، و سپس حمله به داخل مجتمع، رخ داده‌است. ۲۵ تن از کشته‌شدگان از نیروهای پلیس و پنج نفر دیگر از غیرنظامیان هستند.

این حملات ساعاتی پس از آن رخ داده‌است که گزارش‌هایی از حمله هوایی به یک مقر عمده نفرات «شبکه حقانی»، وابسته به طالبان، در مرز پاکستان و افغانستان، منتشر شد. مقام‌های رسمی گفته‌اند شمار نفرات «شبکه حقانی» که در محل حمله حضور داشتند، نشان می‌دهد این محل از مراکز اصلی این شبکه در منطقه قبیله‌نشین «کـُرم» بوده‌است.

همزمان با این رخدادها نشست چهارجانبه‌ای نیز با محوریت افغانستان و حضور نمایندگان کابل، اسلام‌آباد، واشینگتن و پکن در مسقط، پایتخت عمان، برگزار شده‌است. به گفته وزارت خارجه افغانستان طرف‌ها بر «عملی‌شدن تعهدات تاکید کرده‌اند» و نشست بعدی نیز در صورتی برگزار می‌شود که «کشورهای طرف مذاکره، به‌ویژه پاکستان مشارکت عملی خود را نشان دهد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا راهبرد تازه دولت خود در قبال افغانستان و برای مقابله با گروه‌های افراطی و شبه‌نظامی را اعلام کرده‌است؛ مقام‌های رسمی ایالات متحده می‌گویند شمار نیروهای نظامی آن کشور در افغانستان از ۱۱ هزار نفر به بیش از ۱۴ هزار نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG