لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

افغانستان سفیر پاکستان را فراخواند


وزارت امور خارجه افغانستان روز چهارشنبه اول اسفند زاهد نصرالله، سفیر پاکستان در کابل را به دلیل اظهاراتش در خصوص تاثیر تنش‌های بین پاکستان و هند بر روند صلح افغانستان احضار کرد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه افغانستان پس از احضار سفیر پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، اظهارات زاهد نصرالله خلاف « تعهدات پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان» است.

تنش بین پاکستان و هند به دنبال حمله انتحاری به نیروهای پلیس در هفته گذشته در ایالت کشمیر هند تشدید شده است. در این انفجار که گروه اسلام گرای مستقر در پاکستان به نام جیش المحمد مسئولیت آن را پذیرفت ۴۰ پلیس هند کشته شدند. دولت هند پاکستان را مسئول این حمله می‌داند.

دولت پاکستان دخالت در این حمله را تکذیب کرده و خواستار مداخله سازمان ملل متحد شده است.

زاهد نصرالله روز گذشته گفته بود، هرگونه حمله احتمالی هند به پاکستان ثبات در منطقه در کل منطقه را از بین می‌برد و بر تلاش صلح در افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.

این اظهارات زاهد نصرالله واکنش مقامهای افغان را در پی داشته است.

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه خود از پاکستان خواسته است تا به تعهدات خود در قبال افغانستان به ویژه صلح در این کشور عمل کند و از بیان اظهارات بی ربطی که مشکلی را حل نمی کنند، خودداری کند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، پاکستان به دلیل ارتباط با طالبان نقش مهمی در صلح در افغانستان ایفا می‌کند.

از زمان استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ سه جنگ بین دو کشور روی داده که دو مورد آن بر سر ناحیه مورد اختلاف کشمیر بوده است.

از سال ۱۹۹۸ که هر دو کشور سلاح های هسته ای خود را آزمایش کردند جنگ تمام عیاری روی نداده ولی بارها درگیری های موقتی در نوار مرزی دو کشور در ناحیه کشمیر اتفاق افتاده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG