لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

بیانیه احمدی‌نژاد در مورد «اختلاف نظرش با رهبری» در مورد مذاکره با آمریکا


محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، اعلام کرد که با مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در عمان که در سال‌های آخر دولت او و با اجازه رهبر جمهوری اسلامی انجام شد، مخالف بوده‌است.

آقای احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای که در وب‌سایت او منتشر شده، تاکید کرد که در جلسه‌ای با حضور مقام‌های ارشد کشور با مذاکرات با آمریکا در عمان مخالفت کرده و خواستار آن شده بود که مذاکرات تا شش ماه به تعویق بیفتد.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، وی معتقد بوده که با انجام این مذاکرات آمریکا تصور می‌کند تحریم‌ها تأثیرگذار بوده‌است.

رئیس‌جمهور سابق ایران نوشت که او شش ماه فرصت خواسته بود تا با «اجرای چند برنامه ضربتی اقتصادی و تقویت قدرت اقتصادی مردم، آثار تحریم‌ها کنترل شود و مذاکره در شرایط برابر انجام گیرد».

وی اضافه کرد: «حتی اعلام کردم که حاضرم خانواده‌ام را به گروگان و تضمین بگذارم که اگر طرح‌ها موفق نبود، خود و خانواده‌ام را اعدام نمایند».

یش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت حسن روحانی و وزیر خارجه در دولت محمود احمدی‌نژاد، خبر داده بود که ایران و آمریکا در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد و در کشور عمان چندین بار در سطح معاون وزیر خارجه با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

وی گفته بود که این مذاکرات با اجازه رهبر جمهوری اسلامی انجام شده و آیت‌الله خامنه‌ای دستور داده که تنها دربارهٔ موضوع هسته‌ای مذاکره شود.

وزیر پیشین خارجه ایران اخیراً نیز گفته‌است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهورایران، مخالف این مذاکرات بودند.

به گفته آقای صالحی، محمود احمدی‌نژاد به او گفته بود که «این کار خطرناک است و شما ممکن است زمین بخورید».

آقای صالحی همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی گفته بود که اگر این گفت‌وگوهای محرمانه انجام نشده بود، توافق اتمی به دست نمی‌آمد.

با این حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، گفته بود که در آن مذاکرات آمریکا حاضر نشده به ایران امتیاز بدهد و این مذاکرات «بی‌نتیجه بود و ختم شد».

رهبر جمهوری اسلامی نیز در تیرماه ۹۴ گفته بود که موضوع مذاکره ایران با آمریکا «مربوط به زمان دولت قبل است و به فرستادن واسطه به تهران برای درخواست مذاکره مربوط می‌شود».

سخنان آقای احمدی‌نژاد دربارهٔ مخالفت با مذاکرات عمان در حالی بیان شده که برخی از مقام‌های پیشین وزارت خارجه ایران از جمله حسین موسویان از چندین تلاش آقای احمدی‌نژاد برای مذاکره مستقیم با آمریکا سخن گفته‌اند.

آقای احمدی‌نژاد در بیانه خود همچنین اعلام کرد که پس از پذیرش توافق اتمی وین «بیش از ۳۰ میلیارد دلار تأسیسات هسته‌ای متوقف یا از دور خارج شد».

وی همچنین خواستار آن شد که «تمام مذاکرات و توافقات» با کشورهای خارجی «به‌طور شفاف و مستند با مردم در میان گذاشته شود و ملت در جریان تمام امور قرار گیرد».

سخنان آقای احمدی‌نژاد در حالی بیان شده است که محمد سعیدی، معاون اسبق سازمان انرژی اتمی، در اسفند ماه سال ۹۳ هزینه برنامه اتمی ایران را کمتر از دو میلیارد دلار اعلام کرده بود.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، هزینه برنامه اتمی ایران در ۱۰ سال اخیر را برابر با ساخت دو سد بزرگ اعلام کرده بود.

هزینه ساخت یک سد بزرگ در ایران حدود سه هزار میلیارد تومان است.

تاکنون از سوی مقامات مسئول ایران رقم دقیقی دربارهٔ هزینه برنامه اتمی ایران اعلام نشده، و حتی احمد شیرزاد، نماینده اصفهان در مجلس ششم، پیش از این اعلام کرده بود که هزینه‌های برنامه اتمی ایران شفاف نبوده و مجلس از این هزینه‌ها اطلاع نداشته‌است.

منتقدان برنامه اتمی ایران، هزینه این برنامه را ده‌ها برابر این رقم می‌دانند.

XS
SM
MD
LG