لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

بیانیه دفتر احمدی نژاد درباره وضعیت بقایی و مشایی در زندان


بیانیه دفتر احمدی نژاد پس از گزارش های ضد و نقیض درباره ادامه اعتصاب غذای حمید بقایی منتشر شده است.
بیانیه دفتر احمدی نژاد پس از گزارش های ضد و نقیض درباره ادامه اعتصاب غذای حمید بقایی منتشر شده است.

دفتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهورسابق ایران، مقامات قوه قضائیه را متهم کرد که «با زیرپا نهادن همه موازین قانونی و حتی انسانی، قصد جان»حمید بقایی و اسفندیاررحیم مشایی را دارند.

به گزارش وب سایت دولت بهار، دفتر آقای احمدی نژاد روز دوشنبه، ۱۳ فروردین، در بیانیه ای مقامات قوه قضائیه را متهم کرد که «در نتیجه اجرای یک طرح هدفمند» اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی را بازدشت کرده و آنان را « آماج رفتار غیرقانونی و کینه توزانه» خود قرار داده اند.

دراین بیانیه تاکید شده که «مقامات قضایی کار را از تخریب گذرانده و با زیرپا نهادن همه موازین قانونی و حتی انسانی، قصد جان» حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی را دارند.

این بیانیه پس از گزارش های ضد و نقیض درباره ادامه اعتصاب غذای حمید بقایی منتشر شده است.

درحالی که مقامات قوه قضائیه اعلام کرده اند، حمید بقایی به اعتصاب غذای پایان داده،آقای بقایی این گزارش ها را تکذیب کرده و گفته که از نظر روحی در شرایط «بسیار خوبی» به سر می‌برد و قصد «خودکشی» هم ندارد.

حمید بقایی که به اتهام «اختلاس» و «تضییع اموال دولتی» به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است، روز ۲۲ اسفندماه ۹۶ برای گذراندن دوره محکومیتش بازداشت و به زندان منتقل شد. به گفته هواداران وی، او از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری، نیز دو روز پس از آنکه حکم حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد، بازداشت شد.

در همین حال دفتر آقای احمدی نژاد در بیانیه خود اعلام کرد:«چرا باید اعتراض یک ایرانی به دخالت های انگلیس در امور ایران، به طور خشن و مخفیانه توسط دستگاه قضایی، آن هم در تهران مورد برخورد و محاکمه قرار گیرد؟».

این دفتر همچنین خواستار انتشار« متن مذاکرات و توصیه های وزیر امورخارجه انگلیس درسفر اخیر به تهران» شده است.

اسفندیار رحیم مشایی، سفر بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا به ایران را با حذف محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش مرتبط دانسته و مدعی شده که حکم حمید بقایی به دستور بریتانیا به مقام‌های قضایی تهران «دیکته» شده است.

محمود احمدی نژاد نیز درنامه ای به رهبر جمهوری اسلامی که روز پنجم بهمن 96 منتشر شده بود، بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده بود که وزیر خارجه بریتانیا در سفر اخیر خود به تهران «توصیه‌هایی به برخی از افراد داشته‌است».

دفتر آقای احمدی نژاد دراین بیانیه همچنین خواستار پایان یافتن « اقدامات غیرقانونی» قوه قضائیه و آزادی حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی شد.

درپایان این بیانیه اعلام شده است:«کاخ آرزوهای ظالمان بسیار سست است و تردید نداریم که بهار در راه است و به زودی به این ظلم هم در پیشگاه ملت رسیدگی خواهد شد، آنگاه برای پشیمانی بسیار دیر است».

آقای احمدی‌نژاد روز پنجم فروردین در یک پیام تصویری بار دیگر حکم صادر شده برای حمید بقایی را از «پیش تعیین‌شده» و «سیاسی» خوانده بود.

پس از بازداشت حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی نیز سایت‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد متن دو نامه پیشین او خطاب به رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کردند که او در آنها ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار اصلاح ساختار برخی از نهادها از جمله شورای نگهبان و قوه قضائیه، تعیین تکلیف نهادهای موازی، تأسیس دادگاه قانون اساسی و خروج نیروهای مسلح از امور سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی شده بود.

یکی از اتهامات آقای بقایی، «اختلاس» سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو، و ۵۹۰ هزار دلار از پول‌هایی است که از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران به او تحویل شده است.

با این حال آقای بقایی اعلام کرده است سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو که گفته می‌شود تحویل او شده، «هدیه» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به محمود احمدی‌نژاد برای فعالیت‌های «اجتماعی و فرهنگی بوده» و قاسم سلیمانی در زمان تحویل این پول این موضوع را اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG