لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

حمید بقایی پس از مرخص شدن از بیمارستان «به زندان اوین بازگشت»


حمید بقایی که به اتهام «اختلاس» و «تضییع اموال دولتی» به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است.
حمید بقایی که به اتهام «اختلاس» و «تضییع اموال دولتی» به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره بازگرداندن حمید بقایی از بیمارستان به زندان، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در پیامی ابراز امیدواری کرد که «خودکامگان عبرت لازم را» از اعتصاب غذای آقای بقایی گرفته باشند.

سایت «دولت بهار» روز شنبه ۱۱ فروردین اعلام کرد حمید بقایی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، پس از «وخامت حالش» شامگاه جمعه به بیمارستان منتقل شده بود.

بر اساس این گزارش، در حالی که آقای بقایی «روند درمان خود را طی می‌کرد، دادستان تهران دستور داد تا او را از بیمارستان به زندان بازگردانند».

در همین حال محمود احمدی‌نژاد در پیامی با اشاره به اعتصاب غذای آقای بقایی و انتقال او به بیمارستان ابراز امیدواری کرد که به او «آسیب جدی وارد نشده باشد و خودکامگان عبرت لازم را گرفته باشند».

وی تاکید کرد حمید بقایی با اعتصاب غذا «به استقبال» مرگ رفته «تا جان شیرینش را سند پاکی خود و اعتراض به ظلم بزرگ دستگاه قضایی قرار دهد».

آقای احمدی‌نژاد از هواداران خود خواست که برای آزادی حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی «روزانه هزار صلوات» بفرستند.

حمید بقایی که به اتهام «اختلاس» و «تضییع اموال دولتی» به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است، روز ۲۲ اسفندماه برای گذراندن دوره محکومیتش بازداشت و به زندان منتقل شد. به گفته هواداران وی، او از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری، نیز دو روز پس از آنکه حکم حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد، بازداشت شد.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد روز ششم فروردین در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به اعتصاب غذای حمید بقایی از او خواسته بود که «با دستوری قاطع از بروز فاجعه‌ای بزرگ و خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری» کند.

شامگاه نهم فروردین نیز تعدادی از هواداران محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به بازداشت حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی در امام‌‌زاده صالح تجریش تهران «بست نشستند» و آقای احمدی‌نژاد نیز در این مراسم حاضر شد.

مقامات قوه قضائیه به گزارش‌ها درباره اعتصاب غذای آقای بقایی واکنشی نشان نداده‌اند.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صداوسیما و از چهره‌های اصولگرا در توئیتر خود از محمود احمدی‌نژاد خواسته بود که از حمید بقایی بخواهد تا به اعتصاب غذایش پایان دهد.

وی نوشته بود که «صبر و گذر زمان، موثرترین کلید برای بازشدن قفل‌ها است».

آقای احمدی‌نژاد روز پنجم فروردین در یک پیام تصویری بار دیگر حکم صادر شده برای حمید بقایی را از «پیش تعیین‌شده» و «سیاسی» خوانده بود.

پس از بازداشت حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی نیز سایت‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد متن دو نامه پیشین او خطاب به رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کردند که او در آنها ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار اصلاح ساختار برخی از نهادها از جمله شورای نگهبان و قوه قضائیه، تعیین تکلیف نهادهای موازی، تأسیس دادگاه قانون اساسی و خروج نیروهای مسلح از امور سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی شده بود.

یکی از اتهامات آقای بقایی، «اختلاس» سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو، و ۵۹۰ هزار دلار از پول‌هایی است که از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران به او تحویل شده است.

با این حال آقای بقایی اعلام کرده است سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو که گفته می‌شود تحویل او شده، «هدیه» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به محمود احمدی‌نژاد برای فعالیت‌های «اجتماعی و فرهنگی بوده» و قاسم سلیمانی در زمان تحویل این پول این موضوع را اعلام کرده است.

بر اساس گزارش سایت دولت بهار و رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG