لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

حمید بقایی: قصد خودکشی ندارم و در اعتصاب غذا هستم


حمید بقایی می‌گوید که «در زندان هیچ دارویی مصرف نمی‌کنم و خودکشی هم نخواهم کرد».
حمید بقایی می‌گوید که «در زندان هیچ دارویی مصرف نمی‌کنم و خودکشی هم نخواهم کرد».

حمید بقایی٬ معاون سابق محمود احمدی‌نژاد٬ شکستن اعتصاب غذای خود در زندان را تکذیب کرده و گفته که از نظر روحی در شرایط «بسیار خوبی» به سر می‌برد و قصد «خودکشی» هم ندارد.

وب‌سایت دولت بهار٬ نزدیک به رئیس‌جمهوری سابق ایران با انتشار این خبر نوشته که آقای بقایی این مطالب را در تماس با «دولت بهار» عنوان کرده است.

اظهارات بقایی پس از آن بیان می‌شود که خبرگزاری فارس روز ۱۱ فروردین‌ به نقل از یک «منبع مطلع» نوشت: «بقایی طی دیروز و امروز غذای مفصلی خورده و ادامه اعتصاب غذای وی کذب محض است و حتی صبح امروز در زندان با زندانیان بگو و بخند داشته است».

به ادعای این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران٬ حمید بقایی «پیش از این نیز اعتصاب غذای خشک نداشت و آب و مواد قندی مصرف می‌کرد».

آقای بقایی ۲۲ اسفند پارسال برای تحمل ۱۵ سال حبس به اتهام اختلاس، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

اطرافیان او از جمله محمود احمدی‌نژاد گفته‌اند که آقای بقایی از لحظه بازداشت اعتصاب غذا کرده و به دنبال وخامت حالش در روزهای اخیر به بیمارستان منتقل شده بود. وی شنبه شب به زندان بازگردانده شد.

بقایی در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس که دولت بهار آن را «خبرگزاری بدنام امنیتی» نامیده٬ گفته است: «متولیان این‌ رسانه فرزند خلف پدرشان نیستند اگر فیلم غذا خوردن بنده در زندان را منتشر نکنند».

وی در واکنش به اظهارات اصغر جهانگیر٬ رئیس سازمان زندان‌ها که به طور مستقیم گفته بود بقایی دچار مشکلات «روحی و روانی» شده، نیز گفته که «به نظر می‌رسد اظهارنظرهای کذب درباره شرایط روحی و‌‌ روانی بنده اهداف دیگری را دنبال می‌کند. بنده تاکید می‌کنم که در زندان هیچ دارویی مصرف نمی‌کنم و خودکشی هم نخواهم کرد».

معاون سابق محمود احمدی‌نژاد٬ اظهاراتی که درباره شرایط روحی و‌ روانی «نامساعد» وی در زندان مطرح شده را «چرند و کذب محض» نامیده و افزوده که «فشار اعتصاب غذا اگرچه اثرات سخت خود را بر جسم من تحمیل کرده اما شرایط روحی و‌ روانی بنده بسیار خوب است».

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ایران روز ۱۲ فروردین‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم» گفته بود که «تمهیدات لازم» برای حمید بقایی فراهم شده و «به‌رغم اینکه کسی تلاش می‌کند با نخوردن آب و غذا، شرایط بدی را برای خود فراهم کند اما زندان در تلاش است این اتفاق نیفتد و از آن جلوگیری شود».

اصغر جهانگیر افزوده بود: «حتی اگر فردی از نظر روحی و روانی دچار مشکل باشد و آب و غذا نخورد، ما به‌عنوان مجموعه زندان تلاش می‌کنیم فرد را از نظر روحی و روانی بازسازی و ارشاد و شرایط مناسبی را برای وی فراهم کنیم».

وب‌سایت دولت بهار نیز در واکنش به اظهارات جهانگیر٬ نوشته که «بدون تردید آقای بقایی از نظر روحی و روانی هیچ مشکلی نداشته و در سلامت کامل جسمی و روحی بازداشت و زندانی شده است، بنابراین هرگونه اقدامی از جمله تزریق داروهای ناشناخته به بهانه برطرف کردن آنچه مشکلات روحی و روانی خوانده شده است، یک تلاش مشکوک محسوب می‌شود».

محمود احمدی‌نژاد که پس از افزایش فشارها بر مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم وی٬ به انتقاد از همه ساختارهای جمهوری اسلامی روی آورده و حتی به علی خامنه‌ای نیز در این زمینه نامه نوشته است٬ به دنبال اعتصاب غذای بقایی در زندان٬ از رهبر جمهوری اسلامی خواست دستور آزادی معاون سابق خود را صادر کند.

وی در نامه‌ای به خامنه‌ای نوشته بود که «می‌داند» حمید بقایی، «بی‌گناه و پاک است» و او «انتظار دارد (علی خامنه‌ای) با دستوری قاطع از بروز فاجعه‌ای بزرگ و خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری» کند.

بی‌توجهی به این نامه٬ باعث شد که رئیس دولت‌های نهم و دهم و شماری از هواداران وی در امام‌زاده صالح تهران بست بنشینند.

علاوه بر حمید بقایی٬ اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز دو روز پس از آنکه حکم حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد، بازداشت شد.

دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز روز دوشنبه ۱۳ فروردین با صدور بیانیه‌ای٬ مسئولیت سلامتی مشایی و بقایی و «هرگونه آسیب به آنها» را «برعهده همه مقامات کشور و بویژه مقامات ارشد قضایی» دانسته که بر اساس این بیانیه٬ «آنان را در چنگال خود اسیر» ساخته است.

با استفاده از گزارش‌های دولت بهار٬ فارس٬ تسنیم و رادیو فردا/ ب.ب /ک.ر
XS
SM
MD
LG