لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

علی لاریجانی: پخش برنامه «هویت» کار زیردستانم بود؛ می‌پذیرم اشتباه بوده است


علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران، از داوطلبان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران، از داوطلبان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران

علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران، که از داوطلبان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران است، شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ اردیبهشت با حضور در شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» به پرسش‌های مخاطبانش پاسخ گفت.

او از پخش برنامه «هویت» از صداوسیمای حکومتی ایران ابراز پشیمانی کرد و همچنین گفت که رئیس جمهوری امکان فراهم کردن شرایط «رفع حصر» از رهبران «جنبش سبز» را دارد.

آقای لاریجانی درباره پخش برنامه‌ «هویت» از تلویزیون حکومتی ایران گفت: «من دیر متوجه این برنامه شدم و می‌پذیرم اشتباه بوده است.»

او سپس با طرح این ادعا که «زیر دستان من این کار را کردند»، افزود: «بعد از این اتفاق، برنامه چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش کردیم جبران کنیم.»

این ادعاها در حالی بیان می‌شود که علی لاریجانی در دوران ریاستش در صداوسیما، از پخش این برنامه دفاع کرده بود.

هفته‌نامه صبح در شماره ۶۳ خود که آبان ۱۳۷۵ منتشر شد، از آقای لاریجانی نقل کرده که گفته بود: «اولاً بحثی که ما در این مجموعه مطرح کردیم بر اساس توهین و تهدید نیست. ثانیاً بسیار از شخصیت‌های مطرح شده افراد مذهبی و اندیشمند نیستند هرچند ممکن است به آن تظاهر کنند. ثالثاً در مورد اینکه می‌گویند چرا به این افراد مجال صحبت داده نمی‌شود باید گفت مگر این‌ها تاکنون مجال صحبت نداشتند... یعنی این حضرات فکر می‌کنند ما اطلاع نداریم که از کدام سفارتخانه پول می‌گیرند که این مطالب را بنویسند؟»

«هویت» نام برنامه‌ای است که سال ۱۳۷۵ در چند قسمت از شبکه یک تلویزیون حکومتی ایران پخش شد. در این برنامه، برخی از شاخص‌ترین چهره‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، نویسندگان و روشنفکرانی همچون احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، داریوش شایگان، محمود دولت آبادی، عبدالحسین زرین‌‌کوب و بسیاری دیگر به عنوان «تئوریسین‌ها» و «مجریان تهاجم فرهنگی» معرفی شدند.

افزون بر این، اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان سیاسی که در زندان ضبط شده بود، نیز در این برنامه روی آنتن رفت. از سعید امامی، مامور بلندپایه وزارت اطلاعات و متهم ردیف اول قتل‌های زنجیره‌ای، به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این برنامه نام برده می‌شود.

وعده رفع حصر از رهبران جنبش سبز ایران

رئیس پیشین مجلس ایران در بخش دیگری از سخنان روز پنج‌شنبه خود در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر رهبران جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ایران، موسوم به جنبش سبز، گفت: «شورای عالی امنیت با هدف رفع التهابات در آن زمان حصر را تایید کرد، اما موقت بود و قرار نبود که حصر این‌قدر طولانی شود. به نظر من، رئیس جمهور می‌تواند این موضوع را برطرف کند.»

دفاع از برجام

آقای لاریجانی همچنین در توضیح این‌که چگونه بحث مهمی مانند توافق هسته‌ای برجام در مجلس سابق در ۲۰ دقیقه به نتیجه رسید، گفت: «اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را در ۲۰ دقیقه به نتیجه برساند خیلی مدیر قوی است، اما ماجرا این طور نیست، بحث برجام اقدامات پشت صحنه‌ای داشت.»

وی افزود: «برجام از حدود دو ماه قبل بحث شد و به توافق رسیدیم. این یک تصمیم نظام بود و سازوکارش باید در مجلس طی می شد.»

آقای لاریجانی در ادامه به دوره مسئولیت خود در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران با اروپا و صدور قطعنامه علیه تهران پرداخت.

او گفت: «قطعنامه اول، نیمه نخست سال ۸۵ و زمانی صادر شد که جنگ ۳۳ روزه رخ داد و ما در بروکسل مشغول مذاکره بودیم. من برای سفری به سوریه رفتم و به محض ورود به آنجا جنگ ۳۳ روزه آغاز شد. وقتی دیدند در جنگ ۳۳ روزه چندان پیشرفتی نداشتند، کیسینجر در مقاله‌ای خواستار تحریم ایران شد و آقای سولانا به من زنگ زد و بعد از این قطعنامه به من گفت که خرابکارها کار خود را کردند».

علی لاریجانی در تصریح سخنانش گفت: «باید به این نکته هم توجه کنیم متاسفانه در داخل کشور در مسئله هسته‌ای اختلاف نظر به وجود آمد. برخی مطالب و رویکردها و روش‌های مدیریتی باعث این امر شد. من متوجه شدم که در این فضا نمی‌توان کار را پیش بُرد و استعفا دادم.»

برخی تحلیل‌گران می‌گویند که اختلافات جدی میان علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، در پیشبرد مسئله هسته‌ای به کناره‌گیری آقای لاریجانی در آن مقطع منجر شد.

آقای لاریجانی که پس از پایان دوران ریاستش بر صداوسیما، همچنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، در خردادماه ۱۳۸۳ با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به‌عنوان نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

کمتر از دو ماه بعد، در مرداد ۱۳۸۴ او به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. در سال ۱۳۸۶ پس از چندین‌بار استعفاء، سرانجام در مهرماه ۱۳۸۶ با درخواست او برای کناره‌گیری از این مقام موافقت شد.

کارنامه دو دهه گذشته

علی لاریجانی که در گذشته به مدت ۱۲ سال (از خرداد ۸۷ تا خرداد ۹۹) ریاست مجلس ایران را بر عهده داشت، سال ۸۴ نیز کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود اما شکست خورد.

در دورانی که او ریاست مجلس بود، برادرش، صادق لاریجانی هم ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت و خانواده لاریجانی نقش بسیار قدرتمند‌تری در مقایسه با اکنون داشتند.

در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۹، او با حکم علی خامنه‌ای به سمت مشاور رهبر جمهوری اسلامی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

علی لاریجانی در افکار عمومی ایرانیان به عنوان بانی اصلی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین شناخته می‌شود؛ تفاهم‌نامه‌ای که در ماه‌های گذشته پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی درباره آن مطرح شده و برخی آن را «سند فروش ایران به چین» خوانده‌اند.

اما و اگرهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که از استانداردهای سازمان ملل در زمینه «آزاد و عادلانه» بودن به‌دور است در فضایی نسبتا سرد به سر می‌برد. برخی نظرسنجی‌ها حاکی است که کمتر از چهل درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد که قرار است روز ۲۸ خرداد امسال برگزار شود. شماری از فعالان سیاسی با گرایش‌های مختلف خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

طبق آمارهای شورای نگهبان ۵۹۲ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات سال ۹۶ حدود هزار و ۶۳۰ نفر بود.

قرار است شورای نگهبان طی روزهای آینده صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری را بررسی کند و نامزدها نیز بین دو تا پنج روز مهلت اعتراض دارند. شورای نگهبان در دهه‌های اخیر با رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان عملا فضای رقابت در انتخابات‌ها در ایران را تعیین کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایرنا، ایسنا و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا؛ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG