لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

بعیدی‌نژاد «مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا» در لندن را تکذیب کرد


حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن

سفیر ایران در بریتانیا، گزارش یک روزنامه کویتی درباره دیدار پنهانی دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و آمریکا در لندن با وساطت عمان و برخی کشورهای اروپایی را تکذیب کرد.

حمید بعیدی‌نژاد روز جمعه در توئیتر خود این خبر را یک «دروغ‌‌پردازی صرف» خواند.

روزنامه الجریده کویت در گزارشی به نقل از یک منبع اروپایی که نامش ذکر نشده خبر داده که تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی با پاسپورت‌های معمولی به لندن سفر کرده و در هتلی با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

به گفته این روزنامه، این مذاکرات با وساطت عمان و برخی کشورهای اروپایی برگزار شده و صلح طرفین درگیر در یمن نیز یکی از نتایج این مذاکرات بوده است.

ایران از آتش‌بس طرف‌های درگیر در جنگ یمن استقبال کرده است. جمهوری اسلامی حامی گروه شیعه مذهب حوثی است که پایتخت یمن را در تصرف خود دارند.

روزنامه الجریده کویت همچنین نوشت که طرفین نگران درز کردن خبر این مذاکرات پنهانی و تاثیر آن بر سیاست داخلی کشور خود هستند.

براساس این گزارش، میانجی‌گران اروپایی، تهران و واشنگتن را قانع کرده‌اند که بدون اعلام رسمی می‌توان ۱۲ شرط آمریکا و هشت خواسته ایران را اجرا کرد.

این روزنامه به ۸ خواسته ایران اشاره نکرده است.

پیش از این مقامات ایران و آمریکا بارها به صورت پنهانی مذاکره کرده‌اند. از جمله در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد معاونان وزیران خارجه دو کشور به شکل محرمانه در عمان مذاکره کردند.

پیش از آن نیز مذاکرات پنهانی بین مقام‌های دو کشور برگزار شده که مشهورترین آن سفر رابرت مک فارلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت رونالد ریگان، به ایران است که بعدها به «ایران‌گیت» مشهور شد.

با وجود این مذاکرات پنهانی، سخن گفتن از مذاکره علنی با آمریکا در جمهوری اسلامی یک تابو محسوب می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اوایل مرداد ماه از خواست واشینگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران سخن گفت اما آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که مذاکره با آمریکا را ممنوع کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه ۱۳ آذر مدعی شده بود که مقامات آمریکا در سال گذشته هشت بار و در سال جاری سه بار غیرمستقیم درخواست مذاکره با تهران را مطرح کرده‌اند، اما جمهوری اسلامی آن را رد کرده است.

در تیر ماه بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شده‌ بودند.

این بیانیه انتقادهای شدید نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و مقامات دولت حسن روحانی را به دنبال داشت.

وزیران خارجه ایران و آمریکا برای نخستین بار پس از قطع روابط دو کشور در دولت حسن روحانی به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کردند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده که موضوع این مذاکرات تنها توافق اتمی بوده و ایران دربارهٔ موضوعات دیگر با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

سال ۸۶ در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز حسین کاظمی قمی و رایان کراکر، سفیران ایران و آمریکا در عراق، با یکدیگر به صورت مستقیم مذاکره کرده بودند.

با استفاده از گزارش‌ روزنامه الجریده کویت، خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ ا.م /س.ن
XS
SM
MD
LG