لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۰

سفرای کشورهای اروپایی در واشینگتن از برجام حمایت کردند


پیتر ویتیگ (نفر اول راست)، ژرار آرو، کیم داروچ و دیوید او-سولیوان در نشست روزدوشنبه در موسسه «شورای آتلانتیک» در واشینگتن.
پیتر ویتیگ (نفر اول راست)، ژرار آرو، کیم داروچ و دیوید او-سولیوان در نشست روزدوشنبه در موسسه «شورای آتلانتیک» در واشینگتن.

سفرای کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، و اتحادیه اروپا در واشینگتن روز دوشنبه تاکید کرده اند، تا مادامی که ایران به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» برجام، پایبند باشد، کشورهایشان قویا از این توافق دفاع خواهند کرد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هفته گذشت درباره پایبندی واشینگتن به برجام ابراز تردید کرد و گفته می شود احتمالا او پایبندی ایران به این توافق را در ماه آینده میلادی تایید نخواهد کرد. اقدامی که می تواند آینده این توافق در هاله ای از ابهام قرار دهد.

این در حالی است که دیوید او-سولیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا در نشستی که به میزبانی موسسه «شورای آتلانتیک» در واشینگتن برگزار شد، اظهار داشت: ما توافق داریم که از بین بردن این توافق خسارت بزرگی است.

پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در واشینگتن نیز در این نشست تاکید کرده است: کسانی که خواهان خروج از این توافق هستند باید در این صورت مشکلات «بزرگتر» به عنوان پیامد چنین اقدامی را هم در نظر بگیرند، مانند خطر از سرگیری غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، رقابت اتمی در منطقه ای بی ثبات و تاثیر ان بر تلاش هابرای منع اشاعه تسلیحات هسته ای.

سفیر آلمان اضافه کرده است: چنین اقدامی چه پیامی برای دیگر کشورها مانند کره شمالی خواهد داشت؟ پیام این خواهد بود، دیپلماسی قابل اتکا نیست، شما نباید به توافقات دیپلماتیک اعتماد کنید، و فکر می کنم این موضوع بر اعتبار ما در غرب اثر خواهد گذاشت،‌ چرا که ما به توافقی که ایران آن را نقض نکرده، احترام نمی گذاریم.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا نیز تاکید کرده است، روسیه، چین و ایران، سه کشوری که این توافق را امضا کرده اند، به روشنی مخالف مذاکره مجدد در خصوص این توافق هستند.

کیم داروچ سفیر بریتانیادر واشینگتن، نیز گفته است: ما فکر می کنیم این توافق امنیت بریتانیا را افزایش داده است و به همین دلیل ما به حمایت از این توافق ادامه خواهیم داد.

دولت دونالد ترامپ گر چه تا کنون دو بار در گزارش‌های خود به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است، اما درصورتی که او در ۱۶ اکتبر پایبندی ایران را تایید نکند، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا درخصوص بازگردان تحریم ها یا لغو انها تصمیم بگیرد.

XS
SM
MD
LG