لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

روسیه مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران را رد کرد


سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید که برجام باید حفظ شود.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید که برجام باید حفظ شود.

وزیر خارجه روسیه مذاکره دوباره بر سر توافق هسته‌ای ایران را رد کرد و اظهار داشت که نگرانی‌های آمریکا در رابطه با رفتارهای ایران را از راه‌های دیگر می‌توان برطرف کرد.

سرگئی لاوروف روز جمعه ۳۱ شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «این توافق نهایی شده و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه‌ای بر آن صحه گذاشته است. طرح دوباره این موضوع و درخواست برای مذاکره مجدد بر سر آن، پیش از هر چیزی خود به معنای عدم رعایت توافق‌نامه است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده مخالف توافق کنونی با ایران است و آن را «مایه شرمساری آمریکا» خوانده است. آقای ترامپ به زودی باید در گزارش خود به کنگره آمریکا اعلام کند که آیا ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است یا نه، امری که محل گمانه‌زنی‌های بسیاری واقع شده.

وی بارها گفته که ایران با «حمایت از تروریسم» و توسعه برنامه موشکی خود «روح برجام» را نقض کرده و باید مجازات شود.

اما وزیر خارجه روسیه می‌گوید که این موضوعات ورای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است و در بستری دیگر باید حل‌وفصل شود.

آقای لاوروف اظهار داشت: «همه طرف‌ها نگرانی‌های متفاوتی را بیان می‌کنند اما این نگرانی‌ها باید به شیوه‌های مختلف مناسب خود آنها برطرف شوند. قاطی کردن همه چیز با هم اشتباه است، به‌خصوص در رابطه با مسائل پیچیده‌ای همچون توافق هسته‌ای ایران».

در روزهای اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده بود که اگر قرار باشد آمریکا در برجام بماند، باید تغییراتی در آن داده شود. دونالد ترامپ که در این باره تصمیم خود را گرفته و به زودی آن را اعلام می‌کند. اما مسکو در این شرایط بر تداوم توافق وین تاکید دارد.

سرگئی لاوروف گفت: «این تنها روسیه نیست که می‌گوید باید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حفظ شود، بلکه کشورهای اروپایی هم که در این مذاکرات حضور داشتند، چنین می‌گویند».

اشاره آقای لاوروف به سخنان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه است که گفته بود نیازی به مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز برجام را «توافقی خوب» خوانده است.

XS
SM
MD
LG