لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

عارف: بر اساس نظرسنجی‌ها میزان شرکت مردم در انتخابات وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد


دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با محمدرضا عارف (نفر دوم از چپ).
دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با محمدرضا عارف (نفر دوم از چپ).

رئیس فراکسیون امید مجلس می‌گوید که بر اساس نظرسنجی‌ها میزان حضور مردم در انتخابات مجلس یازدهم «وضعیت نگران کننده‌ای دارد».

به گزارش سایت «خانه ملت» وابسته به مجلس، محمدرضا عارف روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت گفت که مردم «بنا به دلایلی» انگیزه‌ خود را برای شرکت در انتخابات «از دست داده‌اند».

وی تاکید کرد که بر اساس «شاخص‌ها و نظرسنجی‌ها» میزان مشارکت مردم در انتخابات «وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد».

آقای عارف که در جمع گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سخن می‌گفت به دلایل بی‌انگیزگی مردم برای شرکت در انتخابات اشاره نکرد و در عین حال از اعضای این انجمن‌ها خواست که «برای برگرداندن امید به مردم تلاش کنند».

وی همچنین اعلام نکرد که این نظرسنجی‌ها توسط چه نهادهایی انجام شده و جزئیات آماری آن به چه صورت است.

پیش از این سخنان آقای عارف، محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران، نیز در اسفند پارسال در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس، نسبت به عدم تحقق اصلاحات در جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته بود که دیگر دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات آینده سخت است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پس از ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶ در شهرهای مختلف ایران، اعتراض‌ها به اصل حکومت جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

ایران در آن ماه صحنه اعتراض‌های گسترده‌ای بود که حدود ۱۶۰ شهر کوچک و بزرگ را فرا گرفت. آن اعتراضات که ابتدا متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی بود به سرعت تغییر جهت داد و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

«اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» یکی از شعارهای معروف آن اعتراضات بود.

آقای عارف همچنین گفت که تصمیم شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان «تا این لحظه عدم ائتلاف با سایر افراد و گروه‌های سیاسی است لذا لیست اصلاح‌طلبانه ارائه می‌کنیم».

وی افزود: «در سال ۹۴ در شرایطی بودیم که به اجبار تعامل کردیم، با توجه به تجربه گذشته، تاکنون شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر این نظر تاکید دارد که ائتلاف نکنیم چرا که نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم».

«ائتلاف امید» که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود در انتخابات مجلس دهم از تعدادی از افراد نزدیک به علی لاریجانی حمایت کرد اما این افراد از جمله کاظم جلالی و بهروز نعمتی پس از راهیابی به مجلس عضو فراکسیون امید نشدند و فراکسیون «رهروان ولایت» را تاسیس کردند.

همچنین عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که محمدرضا عارف ریاست آن را بر عهده دارد، انتقاد شدید برخی از اصلاح‌طلبان را به دنبال داشته است.

در همین رابطه، یکصد فعال سیاسی جوان اصلاح‌طلب در خرداد ۹۷ در نامه‌ای به محمد خاتمی، ضمن انتقاد از به گفته آنان، قدرت گرفتن «بروکرات‌ها و محافظه‌کاران» در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، خواستار تغییر ترکیب این شورا و تشکیل «نهاد ملی اصلاحات» شده بودند.

عملکرد فراکسیون امید مجلس و دولت حسن روحانی نیز انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

«بی‌توجهی به خواسته‌های معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و همچنین پیگیری نکردن موضوع حصر رهبران جنبش سبز»، «حمایت نکردن از تجمع‌های اعتراضی دی‌ماه و توهین به این معترضان» و «حمایت نکردن از فعالان صنفی و مدنی» از جمله این انتقادهاست.

با استفاده از گزارش‌‌های وب‌سایت خانه ملت، فضای مجازی و رادیو فردا /ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG