لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

غلامحسین کرباسچی: باید به روحانی نهیب زد تا از خواب سنگین بیدار شود


در حالی که در ماه‌های گذشته درگیری‌ها بین اعضای حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه، دو حزب حامی حسن روحانی، علنی‌تر شده، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد و موضوع استعفای او را مطرح کرده است.

اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری ایران، عضو حزب کارگزاران سازندگی و محمد باقر نوبخت و محمود واعظی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، عضو حزب اعتدال و توسعه هستند. این دو حزب هر دو از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی بودند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت گفته است که آقای روحانی «می‌تواند به عنوان یک قهرمان کنار برود»، اما اگر استعفای خود را به مصلحت کشور نمی‌داند، باید «از این خواب سنگین برخیزد و باید روشن و شفاف با مردم روبه رو شود».

غلامحسین کرباسچی در مصاحبه با شماره مهرماه ماهنامه «اندیشه پویا» درباره استعفای حسن روحانی گفت: «تصمیم سختی است. او اگر نمی‌تواند کاری کند می‌تواند به عنوان یک قهرمان کنار برود و بگوید ایها الناس من می‌خواستم کاری کنم نشد، به دیوار بسته خوردم و حالا کنار می‌روم. این ممکن است کمک کند که اگر او قهرمان نیست حداقل منفور هم نشود».

آقای کرباسچی در عین حال افزود که اگر آقای روحانی معتقد است کناره‌گیری‌اش «به نفع مصالح ملی کشور نیست»، باید تلاش کند که «روشن و دقیق حرکت کند».

او (روحانی) اگر نمی‌تواند کاری کند می‌تواند به عنوان یک قهرمان کنار برود و بگوید ایها الناس من می‌خواستم کاری کنم نشد، به دیوار بسته خوردم و حالا کنار می‌روم. این ممکن است کمک کند که اگر او قهرمان نیست حداقل منفور هم نشود.
غلامحسین کرباسچی درباره استعفای حسن روحانی

وی تاکید کرد: «آقای روحانی باید از این خواب سنگین برخیزد و باید روشن و شفاف با مردم روبه رو شود».

سخنان آقای کرباسچی در حالی بیان شده که پیش از این درخواست برای استعفای آقای روحانی از طرف مخالفان دولت او و از موضع متفاوتی با مواضع اصلاح‌طلبان مطرح شده بود.

برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس از جمله امیرخجسته تهدید کرده‌اند که اگر دولت نتواند مشکلات اقتصادی را حل کند، نمایندگان عدم کفایت رئیس‌جمهوری را پیگیری خواهند کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، نیز خواستار استعفای حسن روحانی و برادران لاریجانی از ریاست قوای مجریه، مقننه و قضائیه جمهوری اسلامی شده است.

حسن روحانی اما روز چهارشنبه ششم تیرماه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران گفته بود که «دولت نه استعفاء می‌دهد و نه کنار می‌کشد».

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در این مصاحبه همچنین گفت که عملکرد دولت حسن روحانی آن چیزی که او و همفکرانش تصور می‌کردند، نبوده است.

وی در عین حال اعلام کرد که بعد از رد صلاحیت اکبرهاشمی رفسنجانی «تنها راه ما حمایت از آقای روحانی بود».

به گفته آقای کرباسچی، برخی از انتقادها به آقای روحانی در سال ۹۲ نیز مطرح بود از جمله اینکه او «نوعی خصلت سنگین وزنی در امور اجرایی دارد».

وی تاکید کرد که آقای روحانی یک «مدیر نشسته است»، در حالی که رئیس‌جمهوری باید «یک مدیر ایستاده و اجرایی فعال در صحنه باشد».

آقای کرباسچی همچنین گفت که موضوع رفع حصر سران جنبش سبز «اولویت حسن روحانی نبود و او «فقط» به موضوع سیاست خارجی توجه کرد.

وی تاکید کرد که دولت «حتی در زمینه اقتصاد هم غیرکارشناسی عمل کرد».

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت که باید به دولت «نهیب زد تا از این خواب سنگین بیدار شود».

پس از خروج آمریکا از برجام و به هم ریختن وضعیت بازار ارز و سکه، انتقادها از عملکرد دولت آقای روحانی بالا گرفته است. همچنین طرح‌های دولت برای کنترل بازار ارز شکست خورده است.

جهانگیری از ما «تبری جسته» است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «اول ببینیم آقای جهانگیری، معاون اول کارگزارانی است یا معاون اول خودش. متاسفانه اداره کشور ما اداره حزبی نیست».

وی تاکید کرد که اگر آقای جهانگیری بخواهد حزبی عمل کند، «نهادها و مجموعه‌ها و حتی خود آقای روحانی به او ایراد می‌گیرند که چرا حزبی عمل می‌کنید؟ او می‌گوید اگر خدمتی از من ساخته است با این شرایط است که حزبی نباشم و اعلام می‌کند که در جلسه حزب شرکت نمی‌کنم».

وی در پاسخ به این سئوال که «پس شما از آقای جهانگیری تبری می‌جوئید»، گفت: «واقعیت این است که آقای جهانگیری از ما تبری جسته ...و اعلام کرده من در شورای مرکزی حزب نیستم ما در کشور متاسفانه هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که کشور را باید احزاب اداره کنند نه اشخاص».

از آغاز دولت دوم حسن روحانی رسانه‌ها چندین بار از اختلاف بین اسحاق جهانگیری و برخی مقام‌های ارشد کابینه همچون محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، و محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، خبر داده‌اند.

همچنین در ماه‌های گذشته برخی از فعالان اصلاح‌طلب، از جمله علی شکوری‌راد، از «مصادره» نتیجه انتخابات ریاست جمهوری توسط اعضای حزب اعتدال و توسعه و به ویژه محمود واعظی ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین حال حسین مرعشی عضو برجسته حزب کارگزاران سازندگی نیز از عملکرد آقای نوبخت در سمت رئیس سازمان برنامه و بودجه انتقاد کرده بود.

در مقابل، جوانان حزب اعتدال و توسعه در بیانیه‌ای نسبت به موضع حزب کارگزاران سازندگی مبنی بر انتقاد به ابقای نوبخت در ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واکنش نشان داد.

جوانان این حزب در این بیانیه اعلام کرده بودند: «افکار عمومی منتظر هستند تا این گروه سیاسی (کارگزاران سازندگی) همزمان با درخواست تغییرات در دولت و جاری شدن خون تازه در آن، درباره عملکرد و ماندن یا رفتن هم حزبی‌های خود که به طور گسترده در لایه‌های مختلف اقتصادی کشور حضور فعال دارند نیز به صراحت پاسخ دهند و موضع‌گیری کنند».

درگیری علنی این دو حزب در حالی است که پیش از این از کارگزاران سازندگی به عنوان شاخه چپ نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی و از حرب اعتدال و توسعه به عنوان شاخه راست حامیان او نام برده می‌شد.

عملکرد روحانی به حامیان او «ضربه زده است»

آقای کرباسچی در این مصاحبه همچنین اذعان کرد که عملکرد آقای روحانی «به حامیان او هم ضربه زده است».

وی در عین حال در واکنش به شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» گفت: «آن طور که شما از این شعارهای محدود احساس خطر می‌کنید من قبول ندارم. البته می‌دانم که سیستمی اگر چهل سال نقدها و گرفتاری‌ها و مشکلاتی در درون خودش داشت و حل نکرد، باید منتظر همین حرف‌ها و شعارها باشد».

وی تاکید کرد که اگر اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان «نوسازی و نوآوری نداشته باشند جامعه منتظر آنها نمی‌ماند».

وی در عین حال گفت: «مردم حتی آنها که بیشترین نارضایتی را دارند دنبال راه‌حل‌های خشونت‌آمیز برای مسائل کشور نیستند و برای حل مشکلات کشور نگاه به درون دارند و از دخالت بیگانه بیزارند».

شعار معترضان تجمع‌های اعتراضی دی‌ماه پارسال با عنوان «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» از جمله شعارهایی بود که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت و می‌توان آن را گویای فشاری دانست که بر اصلاح‌طلبان است.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، در همان زمان اذعان کرد که اعتراض‌های دی‌ماه «عبور از همه جریان‌های سیاسی کشور بود».

محمد خاتمی،‌ رئیس‌جمهوری اسبق، به این شعارها واکنش نشان داده و گفته بود: «عده‌ای با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با ایجاد جنگ روانی، سعی دارند به ایرانیان، به‌ويژه نسل جوان ایرانی القا کنند که کار تمام است و شاهدیم که بیشترین تلاش آنها هم تخریب اصلاح‌طلبان است».

با این حال مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز ایران، در پیامی ضمن ابراز نگرانی از «اوضاع و احوال مردم» از جریان‌های مختلف اصلاح‌طلبان خواسته بود تا «نشان دهند که به راستی درد مردم و کشور را دارند».

XS
SM
MD
LG